Mijn zoontje 21,5 mnd eet NIETS! >>HELP!<<

Ik heb heeeel veel handige tips gelezen op het forum. Maar ook op het ''deskundige'' gedeelte van de site. Tips en varvaningen zijn er genoeg te vinden. Maar nog te jong om van koken of eten een spelletje te maken. Simpelweg omdat hij dit nog niet begrijpt. En hij wil helemaal NIETS proberen. voorheen at hij tenminste nog rijstewafels, crackers, manderijntjes en appel. Of van mn zelfgemaakte fruit-yoghurt shakes. Tegenwoordig spuugt hij direct mijn zelfgemaakte vitamineboost uit, omdat meneertje schrikt van de structuur. Maar geeft het ook geen 2e kans. (ook niet als ik hem niets anders te drinken geef) Al zijn eetgewoontes gaan steeds verder acheruit. Het enige wat hij op dit moment nog binnen krijgt zijn bruine boterhammen met chocopasta of een droge bruine boterham. sporadish, staat hij een stukje banaan toe. hij krijgt 2 kleine (120ml) papfles, zodat ik daar zijn vitaminetabletjes in kan verstoppen. En zodat ik weet dat hij in ieder geval nog iets binnen krijgt. 1 rond 12:00 en 1 rond 20:00. (Ik weet dat dit niet handig van mij is. Maar hij heeft altijd slecht gegeten. en het voelt ook niet goed om je kind honger te laten lijden. En op deze manier wist/weet ik dat hij nog iets van voedingsstoffen en vezels binnen krijgt.) Verder lust meneer natuurlijk wel danoontjes, yokidrink, patatjjes, pannekoeken en chocolade. Maar ook daar ben ik alert mee. En dat krijgt hij eigenlijk alleen bij oma. En bij mij amper. Maar goed, alles wat groen is eet hij niet. Alles wat een apparte structuur heeft (appel, peer, mandarijn) spuugt hij uit. vlees probeert hij niet eens! Hij is ook niet nieuwschierig als zijn vander, oma of ik iets aan het eten zijn. Hij komt niets proeven. Ook niet van andere kindjes, helemaal NIETS! Tegenwoordig betrek ik hem bij het koken. wat hij met een bot mes kan snijden, mag hij van mij snjden. ik heb hem een aantal keer laten helpen met de tafel dekken. Hij schuift zelf zijn stoel aan tafel. Hij gaat ook zonder strijd zitten. En of ik zijn eten nu prak of heel laat. hij kijkt er niet naar om. ook niet als we hem zonder slabberje enmet zijn eigen bestekje zijn gang laten gaan ... Er is wel een periode geweest dat hij dat schitterend vond. en dus wel goed at. maar da heeft maar een maandje geduurd... Ik weet het niet meer! Ik heb alle tips gehad. Ik heb zelfs een opvoedkundige in huis gehad, waarna het eerlijk wel al een stuk beter ging. Maar het mocht niet baten op de lange termijn. Hij wil helemaal niets! Hij probeert NIETS! Dus aan de 'vervangende'' groente en vezels-tips heb ik niet zoveel... Ik hoop VURIG dat iemand voor mij een heel goed advies heeft.
 
He meid,

Moeilijk he. Maar ik denk dat het een fase is, onze dochter heeft dit ook een periode gehad. Ze is inmiddels bijna 4 en zit nu weer in de fase dat lust ik niet. Maarja nu is het natuurlijk weer makkelijk en op een andere manier op te lossen.

Bedenk dat je zoontje op deze manier heel veel macht heeft. Want het enige waar ze macht over hebben op deze leeftijd is over eten. Hij voelt zonder twijfel dat jij je heel erg druk maakt over het feit dat hij bijna niks eet. Probeer om dat gevoel kwijt te raken. Ik weet dat dat heel moeilijk is en makkelijker gedaan is dan gezegd. Maar het helpt wel.
Ik gaf onze meid verder ook geen extra dingen in die periode. At ze wel prima, at ze niet ook goed. Maar ze kreeg ook niks anders.
Ik snap dat je hem toch iets wilt geven omdat je bang bent dan hij anders honger heeft. Maar hij heeft allang door dat als hij niet eet hij toch wel iets anders krijgt. Want die papfles krijgt hij toch wel en dan heeft hij toch zijn buikje vol.
Wij aten hier gewoon samen aan tafel. Ook als ze niet at bleef en blijft ze gewoon aan tafel zitten. Een toetje kreeg/krijgt ze altijd omdat wij vinden dat dat gewoon bij de maaltijd hoort. Er waren dus echt wel dagen dat hier alleen een toetje erin ging. Als we frietjes aten dan at mevrouw wel en met pannekoeken precies hetzelfde. Prima toch. Maar de dagen dat ze niks of bijna niks at was er ook niks anders dat ze kreeg.

Geloof me ze hongeren zichzelf echt niet uit. En zolang hij weet dat mama hem toch wel iets geeft blijft hij dit volhouden, want het geeft hem macht.

Hoop dat jer iets aan hebt. Ik weet hoe je je voelt en hoe moeilijk het is. Maar als je niet doorzet blijft het zo.

Succes ermee
Groetjes Anninas
 
Terug
Bovenaan