mijn zoontje praat nog zo weinig

Mijn zoontje is 17 maanden, maar hij brabbelt wel, maar hij zegt nog zo weinig woordjes als ik hem vergelijk met een dochter van mijn vriendin die is net 1,5mnd ouder.
Hoe kan dit. Doe ik iets verkeerds. Ik vertel hem alles wat ik doe samen met hem.

alvast bedankt
mandy
 
Hoi Mandy,
Jij doet echt niks verkeerd hoor, niks aan de hand. Het is gewoon zo dat kinderen maar 1 vaardigheid tegelijk kunnen ontwikkelen, dus of praten of lopen en klimmen. Ook zijn jongens vaak (niet altijd, je hebt natuurlijk snelle jongens) wat later met praten. Mijn zoon was drie toen hij pas behoorlijk ging praten. Mijn drie meiden waren al met anderhalf aan het praten. Maar ook bij al mijn neefjes en ik heb er 6 heb ik gezien dat ze pas veel later gingen praten.
Maak je dus geen zorgen en blijf lekker tegen hem aan kletsen, want verstaan doen ze het echt wel na een tijdje.
Ivy
 
je doet niets verkeerd hoor.
Hier twee snelle praters, een oppas kindje dat heel gewaagd is goed kan lopen en klimmen en net zo oud als mijn jongste dochter maar nog geen woordje duidelijk zegt. Maar in motoriek is ze duidelijk veel verder dan mijn dochter.

Dus geniet er lekker van, blijven praten en het komt van zelf en als ze heel veel en goed praten dan denk je pfffff even 5 minuten stilte hihihi
 
Hoi Mandy,

ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Voor de taalontwikkeling is het belangrijk, dat je zoontje veel nieuwe woorden kan leren (de passieve woordenschat). Hij moet eerst zijn computer programmeren. Daar kun je hem bij helpen, door hem voor te lezen, samen prentenboeken te bekijken (en erbij vertellen), liedjes zingen, de dingen in de wereld om jullie heen benoemen, etc. Eigenlijk dus de hele dag tegen hem praten, ook al kan hij nog niet alles begrijpen.
Wanneer zijn computer voldoende gevuld is, zal je zoontje vanzelf gaan praten.
Het ene kind probeert van alles uit en vindt het niet erg om fouten te maken; het andere kind wacht net zo lang, totdat het zeker weet dat het goed gaat. Heb geduld, het komt vanzelf.

Meer informatie kun je lezen op www.kindentaal.nl

Veel babbelplezier toegewenst! Marijon (mama van Lars en kletsjuf speciaal onderwijs)
 
Hoi Mandy,
Ik heb een zoontje van 20maanden die al heel veel zegt maar ik heb ook een zoon
van 13 jaar die tot zijn tweede alleen maar "die" zei (ik werd er gek van). Na zijn tweede ging hij praten en ging het ook heel snel. Hij zit nu op het gymnasium. Dus maak je maar geen zorgen!. Het zegt niets over z'n intelligentie! Het komt vanzelf.
 
Hoi, mijn dochtertje is 27 mnd en praat ook nog niet veel in ieder geval een 2 woords zinnetjes. Wel wat losse woordjes.
Maar het komt goed hoor niet te veel vergelijken met andere kindjes jou kindje ontwikkeld zich op zijn manier en laat je niet gek maken met logopedie of iets dergelijks.(behalve natuurlijk als er een aanwijsbare reden is om het wel te doen)
sucses
 
Ik sluit me aan bij alle voorgaande schrijfster: het ligt niet aan jou, ieder kindje zijn eigen tempo. Mijn zoontje van inmiddels 28 maanden komt nog niet verder dan losse woordjes, waarvan de meesten niet voor buitenstaanders te begrijpen zijn. Hij brabbelt ook hele zinnen, maar daar is echt geen touw aan vast te knopen, ha ha!

Het gaat langzaam maar hij blijft vooruit gaan, dus ik heb er vertrouwen in dat hij vanzelf goed gaat praten. Mijn broer ging met 30 maanden praten en bleek later hoogbegaafd te zijn, inmiddels met geweldige cijfers afgestudeerd op de technische universiteit, dus het zegt echt niets over intelligentie...

(al zou ik het soms wel makkelijker vinden als hij gewoon kon praten, ipv dat eeuwige 'die!' en 'euh!', ha ha)
 
Het grote voordeel van kunnen communiceren is, dat je jezelf duidelijk kunt maken. Dat heb ik bij mijn zoon gemerkt. Toen hij zichzelf een beetje kon uitdrukken, verdween ook de frustratie.
Ik hoop, dat jullie kinderen ook snel deze vrijheid mogen ervaren.
 
Terug
Bovenaan