mijn zoontje van 16 maanden wil niet slapen help

Hallo allemaal

Mijn zoontje noah wil niet naar zijn bed en valt dus( zoals alle kinderen bij ons deden) op de bank in slaap.
Nu is dit wel een probleem maar ik stoor me er niet zo aan ,als hij daarna in zijn bedje gelegdt kan worden om vervolgens de nacht door te slapen.
Dit wil hij dus niet want hij wordt gewoon wakker om bij ons in bed te gaan spelen terwijl wij slapen.
Noah wil hoe dan ook spelen en is ook niet meer moe dus gaat wel terug in zijn bed maar schreeuwt daar een kwartier lang alles bij elkaar en maakt iedereen wakker.
We hebben alles al geprobeerd, als laatste redmiddel hebben wij de dokter geprobeerdt maar zelfs het middeltje dat hij voorschreef blijkt niet te werken.
Hij eet genoeg want hij krygt nog een fles pap voor het slapen gaan maar soms wil hij die snachts zelfs nog een keer.
Wie heeft er tips of ervaring met het niet doorslapen van zo'n kleine dreumes.

vriendelijke groet 28bibi

p.s ik schreef terwijl wij slapen .dan doen wij net alsof wij slapen om hem te negeren maar hij gaat slaan en krabben en springen en als dat niet geoeg is dan zegt hij mama HEEL HARD en papa ook en als dat allemaal niet lukt dan gaat hij huilen maar niets schijnt te werken

Hoi,

doordat hij op de bank in slaap valt als hij moe is heeft hij denk ik nooit goed geleerd zelf in te slapen, en daardoor is hij nu jullie nodig als hij wakker wordt, denk ik.

Ik wil niet te belerend overkomen, maar dat middeltje was toch geen slaapmiddel?
Dat werkt toch alleen als je niet slapen kan en niet zoals jou zoontje niet slapen wil?
Snel weer mee stoppen...

In de alom bekende opvoedprogramma's  zag ik eens deze methode:
kindje in z'n bedje leggen, zeggen dat het bedtijd is en dat het moet gaan slapen. Zelf dichtbij gaan zitten zonder hem aan te kijken of iets te zeggen, elke vorm van aandacht is nl. een stimulans om vooral niet te gaan slapen. En dan gewoon wachten tot hij gaat slapen. Als het werkt kun je elke avond een stukje dichterbij de deur gaan zitten, tot hij je helemaal niet meer nodig is om in slaap te komen.

Als dat niet werkt is er volgens mij maar een manier en dat is toch laten huilen. Duidelijk zeggen dat het bedtijd is, dat hij moet gaan slapen, verder geen aandacht geven en weggaan. Als hij gaat huilen na 10 minuten terug gaan, aai over de bol, herhalen dat hij moet gaan slapen en weer weggaan. Net zo lang tot hij slaapt.

Het kan een paar dagen/weken duren voordat hij zich gewonnen geeft, misschien helpt het om te weten dat ze het echt kunnen, zelf in slaap vallen. Mijn eerste twee waren ook slechte slapers, deels doordat ik steeds reageerde op gehuil en ze zo geen gelegenheid gaf zelf te leren slapen. M'n derde heb ik vanaf het begin, als ik dacht dat er niks bijzonders was, gewoon even laten huilen als hij dat wilde. Nu ligt hij vaak nog wat te kletsen, maar gaat uiteindelijk zelf slapen.

Hoop dat je hier wat mee kan, niets zo vermoeiend als een slechtslapend kind...

Joke.

Hoi!

Die van mij sliep ook altijd slecht en werd 's nachts ook vaak wakker. In de vakantie ging het helemaal mis, omdat ik op de camping echt direct reageerde op het eerste piepje en hij ook vaak nog aan de borst mocht. Hij ging steeds slechter slapen en op het laatst wilde hij alleen maar bij mij liggen (hij is ruim een jaar).
Toen we weer thuis waren, was ik zo moe en het zo zat! Mijn vriend was de eerste week weg en ik heb mijn bekijk-het-maar-methode toegepast. Ik heb hem in bed gelegd, gezegd dat hij moest gaan slapen en ben weg gegaan.
Ik kan huilen niet goed aanhoren, dus (tja, sorry hoor) ik ben naar buiten gegaan. Wel een uur lang, daarna was hij stil. Na een week ging hij steeds sneller slapen en 's nachts viel hij zelf weer in slaap als hij wakker werd. Na twee weken kon ik hem gewoon neerleggen en ging hij gelijk slapen.

Het klinkt vreselijk, maar het werkte echt. Ik heb ook de manier geprobeerd met elke 5 minuten teruggaan om hem veilig te laten voelen, maar daar ging hij alleen maar harder van huilen.

Mocht je zoiets gaan doen, dan moet je het wel consequent doen, want anders werkt het alleen maar averechts.
Het is erg moeilijk, maar als het je lukt is het natuurlijk wel super!

Succes met wat je ook gaat doen.
Marianne

mijn zoontje(20maanden)heeft het ook ik laat het gewoon huilen als er niks aan de hand is
hij gaat dan na een tijdje slapen
als ik terug ga gaat hij aleen maar harde huilen
als papa gaat is het meteen over hij wil nu eenmaal graag bij me zijn
maar als ik aleen ben laat ik hem gewoon
kijk gewoon of er niks is zo ja dan gewoon laten huilen
gaat van zelf slapen
s6

Helemaal mee eens!
Ik ben van mening dat, (natuurlijk niet iedereen) veel ouders tegenwoordig té snel reageren zodra ze een kik horen. Veel ouders kunnen hun kind ook niet laten huilen, omdat dat inderdaad gewoon moeilijk is. Maar: het loont wel, als je je kind laat huilen (met misschien af en toe kijken en kort geruststellen zónder het uit bed te halen.)
Ik liet en laat mijn zoontje (nu in oktober 2) regelmatig huilen. In het begin duurde dat langer, maar daarna was het 10 á 20 minuten en zelfs korter. Nu (en zeker nadat ze een half jaar zijn) laat ik hem echt brullen, omdat hij het er gewoon om doet. Hij is echt boos, omdat hij van mening is dat hij nog lang niet hoeft te slapen. Ik houd me zelf maar voor: jíj bepaalt wanneer je kind gaat slapen, je kind niet (als het wat ligt te kletsen en te spelen geen probleem natuurlijk, maar zo'n drama er van maken......das echt dus kijken wie is er de baas....en dat ben ik toch echt, en zijn vader).
Overigens hebben wij pas sinds de laatste weken weer gekrijs en gebrul als hij moet slapen. Tja, een fas he.........zucht....

Terug
Bovenaan