mijn zoontje van 4 weet zich geen houding te geven

Hoi allemaal!

Onze zoon van 4 1/2 heeft heel veel moeite om op de "juiste"manier te reageren op sociale contacten. Op het moment dat wij bij hem zijn en hij een kindje of ouder van school tegenkomt reageert hij met boos doen en niets willen zeggen. Als een vreemd iemand iets aanbiedt (in een winkel oid) dan wil hij dit niet aanpakken. Wat nog vervelender voor hem is: hij durft amper buiten de tuin te spelen, nodigt niemand uit op school, wordt dus ook niet uitgenodigd en toen hij 1 keer gevraagd werd voor een verjaardagsfeestje ging hij helemaal uit zijn dak. Ik begrijp het dat hij erg verlegen kan zijn en zich nu eenmaal op deze manier reageert, maar ik wil het zo graag wat makkelijker voor hem maken! Ik heb hem gepushed om alleen te gaan fietsen, en hij heeft dat deze week gedaan, wat hij heel leuk gevonden heeft, dus de 1e stap is er. Maar is er iemand die misschien wat tips heeft over hoe hij zich kan opstellen op school? Ik maak me soms behoorlijk ongerust over ons kleine mannetje.

Groetjes!
 
Wat ik niet uit je verhaal opmaak, is hoe hij zich op school gedraagt als jij er niet bij bent... Speelt hij dan wel samen met kinderen? Vraag het eens aan zijn juf. Als hij bepaalde kindjes wel leuk vindt, kan je deze kinderen bij jou uitnodigen... Dan hoeft hij dat niet zelf te doen, doe jij het voor hem. De eerste keren speel je met hun mee, stuur je hem een beetje bij.
Bij mijn dochter duurde het ook even voordat ze de kindjes van school bij haar thuis wilde hebben en reageerde ze ook zo raar als we ze op straat tegen kwamen.... Nu is ze zes en wil niet anders meer!
Aan de andere kant ben jij en is jullie huis, zijn veilige thuishaven... Het kan zijn dat hij er gewoon nog niet aan toe is, dat hij de kindjes eerst wat beter wil leren kennen. Geef hem nog even de tijd.
Neem hem eventueel een tijdje mee naar een druk bezochte speelplaats, neem voor jezelf een boekje mee en geef hem niet teveel aandacht. Hij gaat zich vast vervelen en eerst kijken naar de andere kindjes.... daarna misschien voorzichtig er naast spelen en daarna meespelen.

Groetjes Nynke
 
Terug
Bovenaan