Mijn zoontje weigert zijn warme eten.(19 maand)

Hoi Hoi

Ik zit met een probleempje.Mijn zoontje wil sinds een maand of 2 geen warm eten meer.Niet geprakt,niet in stukjes,niet gevoerd,niet zelf doen.Ik heb echt alles al geprobeerd eerder eten,niet drinken tijdje van tevoren,negeren.Helemaal niets helpt.Als ik het hem voorzet pakt hij het wel maar versmeerd het over de kinderstoel.Iemand hier ervaring mee?De rest van de dag en brood eet hij wel.

Zijn schema is alsvolgt

7:30                       Fles melk 240cc + 1 a 2 plak brood met boter en beleg.
10:00                   fruit en drinken
12:00                    Brood + fles 200 cc
15:00/16:00 drinken met soepstengel/rijstewafel en soms niets erbij.
17:00/18:00 warm eten + toetje
20:00                   200 cc melk en dan naar bed

Heel herkenbaar. mijn zoontje van 20 mnd eet vrijwel ook geen warm eten. Hij haalt de vlees/vis er wel tussenuit en soms eet hij een potje. Vaak maakt hij er een potje van.
wel eet hij pannenkoeken en patat, maar  dat eten wij maar af en toe. Ze zeggen dat het vanzelf overgaat zoalng je r niet teveel aandacht aan schenkt. Eten moet een gezellig iets zijn.Verder eet mijn zoontje overdag wel goed en maak me voor alsnog geen zorgen.
Wel prettig om te lezen dat meerdere kindjes het hebben.

Groetjes Sanne

Mijn oudste is 4 en wil nog steeds bijna geen warm eten. En geen brood. En geen melk. Met een beetje fantasie krijgt ze nog genoeg binnen: een rauwe wortel /champignon enz geven tijdens het eten koken. Een beetje nesquik door de melk, sinasappelsap in een pakje voor het fruit... Hoe meer aandacht je er aan schenkt, hoe erger het wordt, want negatieve aandacht is ook aandacht.

HAi,
die van mij eet ook alleen wat hij wil ( 20 maanden) . Patatjes gebakken aardappelen en gehaktballen gaan er in. Wel eet hij brood overdag. Ze hebben door dat mama en papa dat niet leuk vinden als je niet eet. Stuur je kind eens uit eten. Onze zoon ging voor een weekend naar zijn neefje die net zo oud is (en dus ook niet eet). En wat denk je alle twee aten ze een bord warm eten ( broccolli en aardappelen) en twee bakken vla. Bij oma als wij er niet zijn doet hij dat ook.

Maak er geen punt van . wij zetten zijn bord met eten klaar. We gaan eten en als we klaar zijn dan gaat het bord weer weg. Schep niet te veel op. En verbied geen toetje.

mamamartine

Hallo, mijn zoontje had dat ook. Ik ben overgegaan op een beker melk bij lunch en avondeten, ipv fles en om 15.00 uur water en een klein koekje of komkommer of tomaatjes, dan zit hij niet zo vol. Hij moet gewoon honger hebben. Een volle buik met melk maakt geen honger. Warm eten voorzetten om 18.00 uur, negeren of speels een paar hapjes naar binnen proberen te werken en verder praten over het weer... Na of bij het eten ook nog een bekertje melk. Ze hebben snel genoeg. Succes.

Hoi Mamavandaan,

Heel herkenbaar allemaal. Mijn dochter van 12 maanden heeft het ook niet zo op warm eten, al vanaf het begin. Ze slaat de lepel gedecideerd uit m'n handen en gooit alles wat in haar bordje zit demonstratief op de grond. We proberen zoveel mogelijk te variëren (vers en potjes) en haar van alles aan te bieden. Soms met succes, maar vaak ook niet. Als ze toch een hapje neemt beginnen we te applaudiseren (een klein feestje) en dat vindt ze erg interessant. Vaak stimuleert dat. Maar het moet natuurlijk ook weer geen gewoonte worden. Tegen alle regels in  doen we regelmatig wat fruitmoes in haar eten of (jaja ze vindt het lekker) yoghurt. Na een eerste geforceerde hap, spert ze daarna altijd wijd haar mondje (inderdaad als een vogeltje).
Verder valt me wel op dat jou zoontje veel melk krijgt! Ik weet niet of dat kv is of gewone melk. KV vult aardig. Vanaf 1 jaar hebben kinderen in principe nog maar 300 cc melk nodig op een dag. Misschien dat je de hoeveelheden wat kunt aanpassen, bijvoorbeeld 150 cc per keer, en kijken wat zijn eetlust daarna is? Waarschijnlijk ligt het daar niet aan, maar altijd het proberen waard. En voor de rest er maar geen punt van maken. Als hij overdag goed eet krijgt hij voldoende binnen. Het komt vanzelf goed. Daar ga ik ook van uit!

Succes ermee.

Jacky

Herkenbaar, hier gaat het een aantal dagen goed en dan weigert ie ineens een aantal dagen. Ik PROBEER me er niet aan te ergeren (wat niet altijd lukt). Hij is 18 mnd, zal wel bij de leeftijd horen.

Vraagje: waarom geef jij eigenlijk nog een fles melk om 20.00 uur? Mss als ie dat niet meer krijgt, dat ie dan wel gaat eten. Nu weet ie dat er nog iets volgt en daar heeft ie blijkbaar genoeg aan...

Ik ben het niet helemaal eens met de commentaar over de fles van 20.00 uur. Volgens mijn vroudvrouw kunnen kinderen van die leeftijd nog niets plannen in de zin van: ik eet nu niet, want ik krijg straks toch een fles. Bovendien hebben ze toch hun vocht en melk nodig. En ze ontspannen er vaak ook lekker van voor het slapen gaan. Maar de middagfles zou ik precies ook wel weglaten en door iets minder vullends vervangen. Mij lijkt het ook dat hij zijn buikje overdag goed vol krijgt met melk. In ieder geval succes!

Terug
Bovenaan