Mijn zoontje wilt niet gaan slapen.

<p>Hoi allemaal, </p><p>Even een vraagje over mijn zoontje (net twee). Hij is altijd met periodes een goede slaper en dan weer een wat mindere slaper geweest. Echt slecht nooit gelukkig en nu ook niet het geval gelukkig maar toch een vraag om advies. </p><p>Mijn zoontje slaapt de laatste tijd (sinds de klok verzet is) weer slecht in. We hebben meestal een standaard riedeltje wat we af gaan in een poging der succes.</p><p>- Allereerst een vast bedritueel. </p><p>- Wanneer hij begint te huilen praten we, na een paar minuten ,door de babyfoon. Dit eindigt meestal in paar minuten zingen. </p><p>- Hierna gaan we ernaar toe en gaan naast het ledikantje zitten. Hij gaat dan constant zitten, praat tegen ons of probeert het ledikantje uit te klimmen. </p><p>- Na een paar keer op en neer lopen halen we hem er meestal uit en proberen hem lopend in slaap te krijgen (dit hielp voorheen altijd). 'Savonds valt hij nu meestal in slaap. Smiddags niet. </p><p>- Na ongeveer 10 minuten zet ik hem in zijn bedje en geef ik hem een paar blokjes waarbij ik uitleg dat hij even mag gaan spelen en dat ik naar beneden ga. </p><p>- Na een dikke 5 minuten begint hij weer hard te huilen en haal ik hem er uit. </p><p>Met we bedoel ik overigens mijn man of ik. We gaan niet tegelijk. Hij heeft sinds een paar dagen ook een lampje aan, dit helpt iets maar niet veel. Het proces van in bed leggen en hem weer mee naar beneden nemen duurt meestal iets langer dan een uur. </p><p>Heeft iemand nog tips? Ik wil hem niet langer dan 5 minuten laten huilen. </p><p>Heel erg bedankt alvast. </p>
 
Mijn dochter is ook net 2, ook veel een slechte slaper geweest. Veel periodes met drama. 
Nog steeds heeft ze weken dat ze enorm uitprobeerd. Ze brult dan alles bij elkaar, wil persé in ons bed slapen of gaat zitten keten in bed. 
Op deze leeftijd ga ik écht niet meer met haar rondlopen zodat ze op schoot in slaap valt.. daar begin ik niet meer aan bij mn peuter.
Er zijn middagen dat ze 2.5 uur slaapt, ook middagen dat ze helemaal niet meer slaapt. Dat kunnen ze best een keer hebben hoor, als ze 2 jaar zijn. Probeer je kindje eens een middagje wakker te laten als hij zo'n drama maakt. Dan slaapt hij s avonds wel hoor, geloof me ?
En ik ben op deze leeftijd ook best wel streng.. pas mn dochter een half uur laten huilen s avonds en toen viel ze wel in slaap. De avonden daarna ging ze zonder problemen slapen. Ze proberen je echt heel erg uit hoor, je kindje is geen baby meer en snapt heeeeel goed dat je op den duur naar hem toe komt. Hij weet precies hoe je reageert! 
Steeds eruit halen of ernaast zitten doe ik echt niet meer nu ze 2 jaar is. Voor de middag denk ik: Dan slaap je maar niet. Voor de avond laat ik dr gerust een half uur huilen. Dat gebeurt zo af en toe eens. Dan leert ze het gelijk af. Klinkt hard, maar zo werkt het wel.
Elke keer als je erheen gaat en het zielig vindt, hou je het alleen maar in de hand is mijn ervaring. Even doorbijten, maar steeng zijn is de beste oplossing op deze leeftijd vind ik. Je peuter windt je om zijn vinger...?
 
Doet je zoontje nog één of meerdere slaapjes per dag? Het kan zijn dat hij daar minder behoefte aan heeft. Vaak wordt in slaap vallen moeilijk, zowel in de middag als in 's avonds. 
Hoe moeilijk het ook is, probeer niet te vaak naar hem toe te gaan. Hij is nu oud en wijs genoeg dat hij nu weet dat als hij lang genoeg blijft huilen jullie toch wel komen.
 
Ik zou hem niet uit bed halen,mee naar beneden nemen if speelgoed geven. Ik snap wel dat hij dan blijft huilen zodat hij ëén van deze dingen mag.
Probeer een duidelijk signaal af te geven. Het is de bedoeling dat hij gaat slapen. Draai je vaste slaapritueel af en ga de kamer uit. Als hij huilt kun je er natuurlijk wel naartoe om hem te troosten in bed. Hou dit kort en ga weer weg. Maak het vooral niet te gezellig want dan gaat hij niet slapen!
 
Hier ook zo’n periode rond die leeftijd. Steeds ruim een uur bezig, er uit, weer terug, nog wat drinken etc.
Laten huilen wilde ik niet en na een week was ik de strijd zat.
Ik heb er voor gekozen om haar dan gewoon later in bed te leggen. Vaak als we een uur bezig waren, ging ze rond 9 uur slapen.
Dus toen zijn we haar pas rond kwart voor 9 naar bed gaan brengen, en dat ging veel beter!
Na een week of 2 konden we dit weer stapsgewijs vervroegen.
 
 
Bedankt voor alle reacties. 
Dit ritme is er denk ik een beetje ingeslopen omdat hij een tijdje iets ziekjes is geweest. Het speelgoed geven in bed was een tip van cb. Zo was hij toch even in zijn bed en zou hij wat rust/ weinig prikkels krijgen. 
Hij doet nog één slaapje en hij is ook echt moe (rond 13.00/13.30 en 19.30). We hebben vroeger, later en geen slaapje geprobeerd. Vroeger of later maakte niks uit. Als we hem niet in bed doen wordt hij rond 15.00 erg vervelend en is hij laatst staand tegen de bank aan in slaap gevallen. Echt nog nodig dus. 
We gaan toch maar weer het principe van in bed leggen en weglopen, na 5 min huilen terug, even een aai geven en weer weg oppakken. Dit deden we voorheen ook en werkte toen inderdaad ook. 
Bedankt allemaal
 
Terug
Bovenaan