milkshake ja of nee

Hoi Allemaal,
De laatste tijd nu het warmer wordt vooral heb ik vaak zin in een milkshake.
Mijn man vind dat ik die beter niet kan nemen i.v.m. een of andere bacterie die ook in softijs e.d. zit.
Weten jullie of je wel of geen milkshake mag?In de boekjes kan ik het ook nergens terugvinden
groetjes!

Ik eet regelmatig softijs en milkshakes... Heerlijk toch.
Dat er bacterieen in kunnen zitten is algemeen bekend.
Dat geldt ook als je niet zwanger bent.
Volgens mij mag je het gewoon eten hoor!!!

Gr amber, morgen 36 weken

Ik heb hier nog niet zo lang geleden een verhaal gelezen van ik geloof onze Miep34 (die naar alle waarschijnlijkheid nu druk bezig is met bevallen). Een vriendin van haar heeft een listeriavergiftiging opgelopen en de foetus is daar in vergevorderde zwangerschap aan onderdoor gegaan. Ze had zich altijd keurig aan alle adviezen gehouden, en het enige wat zij kon verzinnen was dat ene softijsje dat ze had gegeten.
Softijsmachines en milkshakemachines worden vaak niet goed schoongemaakt en listeria heeft er vrij spel. In de winter zul je deze bacterie niet zo snel aantreffen maar 's zomers des te meer.
Het gekke is dat er vrijwel niet voor wordt gewaarschuwd.
Je kan trouwens ook zelf heerlijke milkshakes maken door zelf lekker vers fruit en melk en ijs in een blender te gooien. Zo weet je zeker dat je alle risico's uitsluit. En het is nog veel gezonder ook!

groetjes,
Wietske

Hoi,

Ik zou het risico ook niet nemen en als je toch graag een milkshake wilt dan zou ik 'm lekker zelf maken, gelijk wat vers fruit erdoor, is nog gezonder ook.

Ja, ook ik heb toen dat verhaal van Miep34 gelezen en was daar behoorlijk van geschrokken, dus ik maak mijn shakes lekker zelf.

Veel succes, Angel  

Nee , je kan beter milkshakes en softijsjes gedurende de zwangerschap laten staan. Dit omdat de machines niet altijd goed schoongemaakt worden en hierdoor de listeria bacterie een kans krijgt. De listeria bacterie kan een miskraam , vroeggeboorte of de dood van de foetus tot gevolg hebben. Ook voor verse kruiden en rauwe groenten moet je uitkijken. Deze moet je goed wassen voordat je ze eet. Ook ivm de listeria bacterie
Wil je toch graag een milkshake maak deze dan zelf , zelf heb je de hygiëne in de hand.
Wil je toch graag een softijsje? Ola heeft er geloof ik een speciaal apparaat voor. Het ijs is al voor verpakt en word via een apparaat in het hoorntje geperst. Het ijs komt alleen in aanraken met de verpakking en niet het apparaat.

Groet Xanthe

Nog een aanvullen die ik tegenkwam over de liseria en toxoplasmose;

• Omdat je hiervan bijvoorbeeld op restaurant niet zeker kan zijn, eet je best geen rauwkost buitenshuis.
• Geef de voorkeur aan gekookte groenten.
• Gebruik geen rauwe melk of producten bereid van rauwe melk zoals sommige zachte kazen (bv. Mozarella, Brie, Camembert).
• Let erop dat voedsel goed verhit is en niet te lang bewaard is na de maaltijd. Oppassen dus met afhaalmaaltijden.
• Eet geen rauw of halfdoorbakken vlees. "Bien cuit" is niet altijd even smakelijk maar wel veilig.
• Snij tijdens de bereiding van de maaltijd nooit rauwe groenten en vlees met hetzelfde mes en op dezelfde snijplank.
• Hou de houdbaarheidsdatum nauwlettend in het oog en gebruik geen producten die langer dan 12 uren na bereiding of opening in de koelkast zijn bewaard.
• Rauwe melk: in ongepasteuriseerde of niet-gesteriliseerde melk kunnen ziekmakende (listeria) bacteriën voorkomen.
• Kip en rauw vlees: door kruisbesmetting met listeria en het bewaren van gegaarde kip kunnen ziekmakende hoeveelheden ontstaan. Ook rauwe vleessoorten zoals filet americain en sommige Franse worstsoorten van rauw vlees kunnen bacteriën bevatten.
• Rauwmelkse zachte kazen: het gaat vooral om kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan, dus schimmelvorming. Voorbeelden van riskante kazen: Brie de Meaux, Camembert au lait Cru, Reblochon fermier en Coulommiers. Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘ au lait cru ’ op de verpakking als de kaas gefabriceerd is van rauwe melk. ‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën worden gedood. Bij onverpakte zachte schimmelkaas is het verstandig navraag te doen in de winkel of bij de fabrikant.
• Vis en schaaldieren: met name rauwe of koudgerookte vissoorten zoals gerookte zalm, haring en schaaldieren zoals oesters hebben een zeker risico op listeria.
• Groenten en fruit: rauwe groenten en fruit kunnen listeriabacteriën bevatten. Zolang het rauwe product niet bewerkt is, blijft de besmetting normaal gesproken zo beperkt dat het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen.
• In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij bewaren. Door de groente goed te wassen verdwijnt de besmetting niet geheel maar wordt het aantal bacteriën wel minder.
• Was steeds je handen voor elke maaltijd en na elk contact met groenten, fruit, rauw vlees en katten en kijk uit met de kattenbak

Hoi

Ik zou ook echt geen softijs of milkshakes gaan kopen hoor! De kans op een listeriabesmetting is klein, maar de gevolgen zijn erg groot!
Inderdaad, zelf milkshakes maken is wel zo veilig, en minstens even lekker.

Ach, en zo'n grote opgave is het toch niet om even een paar maandjes iets te laten

Groetjes
Eleanor

Terug
Bovenaan