minder drinken op kdv

Hoi,

Mijn dochter is nu 16 weken en de meeste kindjes van mama's op dit forum zijn ouder, dus er is vast wel iemand die dit weet.

Emma is nooit een hele grote drinker geweest. Vaak speelt ze met de speen en per dag gaat er zo'n beetje 700 cc in denk ik. Thuis heb ik natuurlijk alle tijd voor de fles en vaak merk ik dat na zo'n 15 min spelen ze alsnog gaat drinken. Maar op het kdv hebben  ze die tijd natuurlijk niet en ze drinkt daar echt minder dan thuis. Ze laat hele flessen staan! Er is daar natuurlijk veel te zien en ze is echt bezig met haar omgeving.

Wie heeft dit ook meegemaakt? Ging jouw kindje na verloop van tijd beter drinken daar? Of ben je meer bijvoeding gaan geven?
Het verhaal van Sunyra (schrijf ik het goed?) over pap maken en dan lepelen is thuis natuurlijk prima te doen maar ik weet niet of ze dat  op het kdv willen doen!  

groetjes, Diane

Hoi Diane
Ik heb zelf op een kdv gewerkt.
Als  wij een ouder hadden die  aangaf dat ze veel minder drinkt dan thuis, namen we extra tijd voor de kleine. En als het kwam door alle afleiding die de kleine had, namen we een rustig plekje waar ze niet zoveel prikkels hebben. Ik heb wel eens op kantoor gezet met een voeding, de kleine was 4 maanden en had veel te veel prikkels op de groep en dronk niet terwijl hij wel honger had. Ik ben toen op kantoor gaan zitten en hij begon meteen te drinken.
Ik denk als je het aangeeft aan de meiden op de groep dat ze meteen actie ondernemen.
Wij vonden dat er altijd de tijd genomen moest worden voor een voeding, het is niet zomaar iets tussendoor.

Succes ermee

Groetjes Pauline

Hoi Diane,

ik werk zelf ook op een kdv in een verticale groep. (0-4jaar bij elkaar)
Ik denk dat ze wel de moeite willen doen om apart te gaan zitten maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Meestal werk je met 2 man in 1 groep en als er eentje weg is, betekent dat een beperking van +- een half uur. Als het druk is in de groep dan staat de andere leidster er alleen voor met bijv. 11 kids.
Misschien kunnen ze als ze niet apart kunnen gaan zitten de fles wat vaker aanbieden zodat ze dan toch wat meer drinkt alleen in kleine beetjes. Of eventueel de fles aanbieden als er een dalmoment (als de meeste kids liggen te slapen) is. Wij geven ook gewoon pap van de lepel als ze dat thuis ook doen, je kunt het altijd vragen.

Succes!

Groetjes Iris (mv Rowin 21-08-06)

Hoi Iris en Pauline,

Mijn dochter  zit ook in een verticale groep. De maandag is erg druk en de vrijdag een stuk beter. Afgelopen maandag heeft ze een hele fles overgeslagen op het kdv. Ik vraag me dan af of dat door de drukte komt, dat de leidsters de tijd niet hebben om even te gaan zitten met haar. In dat geval zou het vrijdag beter moeten gaan. Een van de leidsters gaf ook aan dat ze maandags 3 kindjes teveel in de groep hebben. Dat is nogal wat! Ook kon mijn dochter niet in een bedje 's middags omdat alle bedjes al bezet waren. Ze heeft dus heel eventjes in de wipstoel geslapen. Dit zijn toch dingen die volgens mij niet zouden moeten kunnen. Van mijn man mag ik niet gelijk op hoge poten er naar toe stappen maar ik ga dit wel in de gaten houden. Op deze manier zit ik ook niet lekker op mijn werk!
En natuurlijk was de consequentie dat mijn dochter vannacht extra kwam. Toen ik haar ophaalde gisteren was ze moe en hongerig. De arme ziel had gewoon te weinig gehad. Wat raden jullie me aan om te doen?

groetjes, Diane  

Hoi Diane,

dat is wel alllemaal heel vervelend!
Ik zou er zelf als leidster NOOIT mee accoord gaan om 3 kids EXTRA in de groep te nemen! Absoluut niet. Of er moet een extra leidster worden ingezet.  De maximale norm in een verticale groep ligt op 12 (ggd) en dat is  genoeg vind ik. 1 overbezetting  incidenteel moet kunnen vind  ik maar 3....?
Als je als ouder en kind  (Rowin gaat 1 dag mee, in een andere verticale groep) er onder lijdt (overbezetting) mag je er best iets van zeggen. Gewoon, op een normale manier. Ikzelf heb liever dat de ouders naar ons toe komen dan gelijk naar de locatiemanager te stappen. Je kan beter vragen hoe het nou precies zit en aangeven dat je het wel een beetje vervelend vond wat er is voorgevallen.
Ik persoonlijk denk niet dat ze jouw kleintje zomaar vergeten zijn de fles te geven, tenminste dat is bij ons nog nooit gebeurd!
Je bent als leidster toch met de kinderen bezig, verschonen, spelen etc. dat je ze niet zomaar vergeet.
Dat bedjesprobleem hebben wij ook  wel  af en toe, bij ons slaapt daardoor ook wel eens een baby in de box in de groep of een peuter op de bank of  stretcher.Het gebeurt ook wel eens dat een baby in de wipper in slaap valt, soms leggen we hem dan om in een bedje maar als het een lichte slaper is dan doen we ook wel eens de wipper plat leggen en dan in de box zetten, met een dekentje erover.  Sommige ouders hebben daar geen moeite mee(omdat  hun kind net zo goed slaapt op de bank of in de box als in bed). Sommige ouders hebben dat liever niet, de kinderen van die ouders gaan dan gewoon naar bed. Als jij nu niet aangeeft dat je het wel vervelend vindt en liever hebt dat je kindje naar bed gaat, dan gebeurt het misschien nog wel een keer. Als je er wel iets van zegt houden ze daar hopelijk de volgende keer wel rekening mee. Maar slapen gaat nooit zoals thuis omdat ze met meer kindjes op een kamer moeten en als iedereen ligt te slapen dan leggen ze daar geen babytje bij die bijv. gaat huilen voor het slapen want dan is iedereen wakker. Het blijft improviseren met zoveel kinderen.  

Ik zou als ik jou was wel alles even bespreken met  1 van de leidsters als je vrijdag weer gaat. Dan ben jij het kwijt en hun kunnen er iets mee. Hoeft toch niet zo'n zware kost te zijn? Ik denk als je ermee blijft lopen dat de frustratie wel erger wordt als het nog vaker gebeurt! Over zo'n dingetjes moet je open kunnen praten met je "mede-opvoeders", je moet tenslotte waarschijnlijk nog 4 jaar met  ze samenwerken. Als ze wat langer op d het kdv zit en ze is wat ouder dan wordt het ook allemaal wel wat makkelijker maar ik begrijp echt dat je je wat zorgen maakt!  We hebben het hier tenslotte over je dierbaarste kleine druif!!      

Tis weer een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes Iris (mv Rowin 21-08-06)

Hoi Iris,
Dank je wel voor je snelle reactie. Het geeft mij toch een indruk over hoe het gaat op een kdv.
Ze zijn mijn dochter niet vergeten hoor, gisteren. Ik zie dat ik het niet heel duidelijk heb opgeschreven. Ze is geen snelle drinker, speelt altijd even met de speen en is snel afgeleid en het kan zo 5-10 min duren voordat ze besluit toch maar wel te gaan drinken. Ik ben altijd wel 30 min bezig met de fles. De fles die ze heeft overgeslagen kwam doordat ze (eerst?) weigerde. En mijn gedachten zijn dan dat als het zo ontzettend druk is dat een leidster dan sneller op zal geven als ze niet wil. Lijkt mij heel logisch. Alleen jammer als dat bij mijn kind gebeurt.

Het is ook goed om te horen dat het beddenprobleem vaker voorkomt. Ik had zelf nog bedacht dat ze haar dan ook in een kinderwagen kunnen leggen, zal ik vrijdag nog even zeggen. Idd ga ik dit vrijdag rustig even bespreken.

Ik vind het zelf heel vervelend en wil zeker niet gelijk het stempel lastige moeder krijgen, maar ik moet het wel bespreken.   Ik werk zelf ook met kinderen en hun ouders dus ik weet wel dat je het bij sommige ouders nooit goed kunt doen. Zo’n type moeder wil ik zeker niet worden.   En ja ik weet ook wel dat het altijd anders is dan thuis. Maar wanneer is het je kind loslaten en erop vertrouwen dat het goed gaat en wanneer gaat het te ver en ga je er wat van zeggen? Moeilijk hoor.  

Verder is het volgens mij een prima kdv. Wel gaf de leidster gisteren aan dat het nog 2 maanden duurt dat er 15 kinderen zijn i.p.v. 12 op de maandag. Dan stromen er een paar door.   Ze had nu wel gevraagd of er per volgende week een leidsters bij kon. 2 maanden vind ik nog erg lang en ik vraag me dan wel af of ze vaker ‘soepel’ zijn met de regels qua aantallen.

Vrijdag staan er mogelijk wel andere leidsters dan maandag. Wordt wat ik bespreek ook opgeschreven zodat alle leidsters het weten of is het handiger om dit dan maandag te bespreken?  

Groetjes, Diane

Hoi Diane,

Sorry, ik dacht echt dat je dacht dat ze je kindje waren "vergeten" met het flesje maar nu begrijp ik het ook beter. Een moeilijke drinker  is  idd af en toe  moeilijk op het kdv. Als het erg druk is kan ik me voorstellen dat ze iets sneller stoppen met proberen, helaas. Hopelijk gaat het op vrijdag beter en kunnen ze er iets meer rekening mee houden dat ze soms pas na 5 of 10 min. gaat drinken.

Slapen in de kinderwagen is idd. ook een optie. Hoewel de GGD dit afraadt ivm wiegedood, gebruiken wij ze ook nog wel hoor. Wel alleen met toestemming van de ouders. De GGD is erg streng geworden met de regels. Als jezelf gaat wandelen met de wagen slaapt de kleine er toch ook in...? Dat is anders zeggen ze, er is dan altijd iemand bij/aan de wagen. De kinderwagen staat wel altijd in de groep, zodat we ze altijd in de gaten kunnen houden.

Hoezo stempel lastige ouder? Dan moet je toch echt wel wat meer gaan zeuren hoor!!
Maak je daar maar niet druk om. In het begin is het wat moeilijker omdat je de leidsters niet kent en zij kennen jou niet dus jullie weten niks van elkaar, en dus ook niet hoe jullie over bepaalde dingen denken. Ik doe ook wel eens wat waar ouders het naderhand niet mee eens zijn. Als ik daar gewoon met hun over praat dan doe ik het de volgende keer niet meer of anders. Soms weet je ook niet wat ouders wel of niet goed vinden, vooral in het begin. Wij hebben ook de tel. nr. van de ouders bij de hand en als ik het echt niet weet, bel ik ze gewoon ff op het werk. Wel zo duidelijk.
Ik heb natuurlijk ook wel makkelijk praten, ik laat mijn kind niet bij echte vreemden achter. Het zijn mijn collega's en ik weet precies hoe ze werken en hoe het werkt in de groep. Soms ga ik 1 x per dag ff kijken maar soms ook niet, daar is het ook vaak te druk voor.

Maar nog 2 maanden met 15 kids...., ik vind het nogal wat.
Als er iets gebeurt of de GGD komt controleren dan hebben ze een probleem denk ik.
Is echt geen overbodige luxe een 3de man leiding. Als er extra leiding wordt ingezet hebben ze ook wat meer tijd voor de kids, hopelijk krijgen ze dat dan ook.
Als ik jou was zou ik het met een van de leidsters van maandag bespreken.
Het wordt waarschijnlijk wel opgeschreven maar dan is het toch weer via via. Wordt misschien toch weer  op een  verkeerde manier  overgebracht, of niet goed opgeschreven. De leidsters die maandag daar waren hebben beter inzicht op de situatie denk ik. Ook prettiger om als leidster het probleem zelf te bespreken met de desbetreffende ouder.

Laat je wat weten hoe het is gegaan?

Groetjes Iris

Terug
Bovenaan