Minder piekeren...

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Heeft iemand tips... of suggesties... zodat ik minder ga piekeren.
Ik ben dus bij de vk geweest, voor mijn bloeddruk/ijzergehalte/bloedsuiker..

Alles was goed, met mijn bloed. Alleen heb nog een te hoge bloeddruk.
Ik moet hier erg goed op gaan passen. Ik moet regelmatig eten, me niet te druk maken, rustiger aan doen.. e.d.

Rustiger aan doen? Ik werk 4,5 dag. Het huishouden gaat ook gewoon door.
Minder werken, vind ik zelf nu nog geen optie, voel me wel lamlendig, moe en wazig. Maar het geld hebben we nu hard nodig, nu is juist de periode dat we nog goed kunnen sparen. Mijn man werkt al 40 uur, dus een optie dat hij meer gaat werken is geen optie.

Ik denk zelf dat het ook komt door het zorgen maken, niet over mijn zwangerschap... maar over de dagelijkse dingetjes.. de prive dingen, en de zakelijke dingen.
Ook voel ik me niet begrepen, vooral door mijn moeder. Ik werk samen met haar, zij heeft 4 'makkelijke' zwangerschappen gehad, en denkt dat ze een expert is op het gebied van eigenlijk alles. Ik heb last van allerlei kwaaltjes, heledag door misselijk, heup en bekken pijn, banden pijn, stuit pijn, flauwvallen, hoge bloeddruk, erg moe e.d.
Ik heb het idee dat zij denk dat ik een schop in mijn kont nodig heb, een zetje zeg maar. Omdat zij dus vind dat ik me aanstel.
Dit trek ik me dus erg aan. Ik vertelde haar net dat de vk zei dat ik het rustiger aan moet doen, desnoods minder gaan werken, en zij, (ze is ook dominant, en ik juist rustiger en onzekerder...en dat weet ze) zegt gewoon dood leuk: hoe rustiger aan doen? je doet al nauwelijks wat... je werkt, en veel druk zit daar niet achter...
Ik voelde me dus weer ff aan de kant gezet...

Er spelen ook andere dingen mee, aan het zakelijke vlak... is lang verhaal...

Maar ik wil gewoon minder piekeren, dingen naast me neer kunnen leggen.
Als jij zo denkt prima, maar ik doe het om mijn manier...dat is wat ik wil kunnen zeggen en denken...

Soms word ik gek van mezelf...

Liefss..

Hoi,

Kan je niet voor 30% in de ziektewet. Dan werk je minder maar krijg je toch gewoon doorbetaald van wat je nu verdient. ALs jou vk dat adviseert kan je daarmee naar de UWV, toch????

Misschien zeg ik iets stoms maar ik vind het zo vervelend voor je.

liefs helma
32wk+4d

Hoi

Het eerste wat er in me opkomt hey meis niet zo piekeren,maar ik weet dat het makkelijker gezegt is dan gedaan.
Ben ook zo'n piekeraar en dat is best wel vervelend kan me soms al druk over iets maken terwijl het nog ver weg is.
En trok me ook altijd aan wat anderen zeiden en dachten.
Maar dat is iets wat ik door de jaren heen wel geleerd heb en kan nu gelukkig de mening van een ander naast me neer leggen.
Je moet lekker doen wat jouw het beste gevoel geeft.
En jammer dan wat andere denken.
Misschien werkt het als je elke dag even een momentje voor jezelf neemt iets wat jij leuk vind en je ontspanning geeft.
En als je lichaam aan geeft dat je rustiger aan moet doen,moet je het misschien toch overwegen wat minder te gaan werken.
Je moet na de bevalling er ook nog fulltime tegen aan.
Nou meis probeer lekker te genieten van je zwangerschap dat ben je tenslotte maar negen maanden.
En denk lekker aan jezelf en aan je gezinnetje.
En denk vooral laat ze soms maar allemaal de kl...re krijgen.

liefs angel
18 weken van derde kindje

Als jij door je bloeddruk rustiger aan moet gaan doen dan is dat medisch.
In overleg moet je je dan gewoon voor 10 of 20 % ziek melden.
Het kost jouw geen geld, maar ook niet je kind.

Je kan in die tijd dan lekker een tukkie doen of een boek lezen. Als jij voor dit soort dingen dan de tijd hebt dan ga je vanzelf minder piekeren.
En dat huishouden loopt niet weg.

Denk om jezelf

gr
mirinda

Hoi!

Rustiger aan betekend minder werken en minder in het huishouden doen. Je kan je gewoon ziek melden op je werk. Financieel zitten hier geen consequenties aan omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Dit moet je dan wel bij het UWV melden, maar meestal doet je werkgever dat voor je. Het kost je werkgever ook niets extra's want eventuele vervanging voor jou wordt vergoed voor hem. Ik moest ook rustiger aan doen en ik ben blij dat ik het gedaan heb. De kans dat je kindje veel te vroeg geboren wordt of iets anders ergs is veel te groot als je zo door blijft gaan. Bedenk voor jezelf, wat is op dit moment belangrijker: Dat je je moeder laat zien hoe ''stoer'' je bent en gewoon doorwerkt terwijl je vk heeft gezegd dat je het rustiger aan moet doen en je straks met een ziek kindje zit, of liever een gezond kindje en jij ook beter in je vel?
Een hoge bloeddruk is echt ernstig hoor! Het betekend dat je bloedvaten onder druk staan wat de kans op zwangerschapsvergiftiging, vroeggeboorte en voor jezelf verzwakking van je bloedvaten betekend (waar je later veel last van kan krijgen).

Ik zou zeggen, JIJ weet als enige hoe je je voelt, je lijf geeft aan dat het te druk is, de vk heeft het ook gezegt, en iedere zwangerschap is anders dus kies voor jezelf en je kind, voor de financien hoef je het niet te laten!!

Liefs en sterkte
Wan

Hallo,

Ik ben dga groot aandeelhouder, op papier. Hierdoor word mijn ziektewet en zwangerschapsverlof niet vergoed door het UWV wat normaliter wel gebeurd.

Ik ben enig aandeelhouder, groot aandeelhouder, van het bedrijf wat officieel van mij en mijn moeder is. Het bedrijf is officieel van mijn moeder, maar omdat zij nog in een faillissement zit... heb ik dit bedrijf op me genomen.

Tis een ingewikkeld en lang verhaal. Maar het komt er dus op neer, ik ben in loondienst van mijn eigen BV. Ik heb dus een loontje, en verder word er niets vergoed.
In mijn zwangerschap verlof, krijg ik uit de BV wel gewoon mijn loon uitgekeerd.
Maar als ik nu dus de ziekte wet in wil voor 10% of 20% dan moet dat geld uit de zaak komen. En word dus niet vergoed.

Wat een gedoe weer...

Als het echt niet meer gaat, dan ga ik wel om de tafel met mijn ma. En dan eis ik mijn 'deel' wel op. Je moet toch wat.

Maar minder piekeren... daar moet ik echt aan gaan werken...

Liefss..

Hai Nens,

Ik kan me voorstellen dat je piekert over deze dingen, het is voor jou minder makkelijk qua werk omdat je aandeelhouder bent en ook nog eens keer met je moeder samenwerkt. Als je in loondienst bent, bij een groot bedrijf, dat ze het ook wel redden zonder je als dat nodig is.

Wat mij het belangrijkste lijkt, is dat je moeder begrijpt hoe het met je gesteld is. Als zij daar begrip voor kan opbrengen en jou kan steunen dan zou dat al een boel voor je schelen. Misschien dat je haar eens mee kan nemen naar de vk, zodat ze met eigen ogen kan zien dat je bloeddruk te hoog is en hoort welke adviezen je vk je geeft. Misschien dat dan haar ogen worden geopend en ze met je gaat meedenken hoe jullie dit nou het beste samen kunnen oplossen.

Veel sterkte, enne qua huishouden: kan je man dat niet overnemen, of misschien een vriendin ofzo?

Laura

Hoi,

Ja het is misschien een optie om haar eens mee te nemen, misschien dat ze het van mij vk wel aanneemt. Ik vind zelf alleen dat dit niet nodig hoeft te zijn.
Ik bedoel, waarom zou ik me aanstellen, waarom zou ik dit verzinnen, ze kan het toch gewoon aannemen. Maar mijn ma is een appart geval, zoals jullie wel eerder op dit forum hebben kunnen lezen, het stukje wat ik een paar weken geplaatst had over het dominante gedrag van haar.

Maar goed, dan probeer ik het wel op deze manier.

En eigenlijk is het ook van de zotte dat ik me zo moet voelen, door mijn eigen gepieker, en door het gedrag van mijn moeder. Maar ik zit zo in elkaar... ik heb mezelf vandaag een schop onder me kont gegeven nadat ik jullie reacties had gelezen. Het moet nu maar eens afgelopen zijn, het is mijn leven, dat ik deel met mijn man en straks met ons kindje, en ik wil niet meer met iedereen rekening houden, het iedereen naar de zin maken terwijl ik er zelf onder lijd.
Maar ik vraag me af, hoelang ik dit vol houd. Wanneer ik mezelf weer een schop onder me kont moet gaan geven. Je moet toch wat :)

Wat betreft het huishouden, mijn man helpt wel... maar hijs... niet zo opruimerig...
Ik wil hem ook niet om alles vragen. Maar na het eten vanavond hebben we het er eens over gehad, en hij gaat wat beter zijn best doen.

Bedankt voor jullie lieve adviezen! xxx

Terug
Bovenaan