Minder voedingsmomenten krijgen en ritme

<p>Hoi hoi,</p><p>Mijn zoontje is een flinke boy hij is bijna 11 weken en weegt bijna 6kg. Hij is niet dik maar is qua gewicht en lengte boven gemiddeld dus mooi in proportie.</p><p>Nu is het zo dat hij gemakkelijk 5 voedingen op een dag zou mogen maar komt nu nog steeds om de 3 uur en soms wel eerder.</p><p>Ik ben bezig met het afbouwen van de borstvoeding en wil graag alleen de eerste en laatste borstvoeding geven. Maar hoe ga ik ervoor zorgen dat hij om de 4 uur komt of gaat dit vanzelf? </p><p>Ik probeer ook een ritme aan te houden van slapen-eten-spelen-slapen-enz. maar vind het lastig dit aan te houden als hij maar een uurtje slaapt en hij vervolgens eigenlijk na een uur alweer moe is dus is die voorspelbaarheid wat ik met dat ritme wil geven niet mogelijk. Hoe lossen jullie dit op? Of moet ik me daar niet zo aan vasthouden en gewoon echt kijken naar wat hij nodig heeft?</p>
 
Hoi!
Ons zoontje is inmiddels 15 weken en ook aan de flinke kant. Mijn ervaring is dat hij het prima zelf regelt. Het enige waar wij ons vanaf week 2 aan vast houden is dat hij 's avonds tussen 18.30 en 19.30 naar bed gaat (hij is er dan ook echt klaar voor) en 's ochtends niet voor 6.30 uit bed (hij is vaak wel al wat eerder wakker, maar ligt dan lekker een beetje te rommelen). De rest van de dag volgen we zijn ritme en we merken sinds een paar weken dat er ook overdag een ritme in komt. Tot een paar weken terug wilde onze zoon ook om de 3 uur een fles. Hij komt nu vaak om de 4 uur voor een fles en zit op 4 flessen in totaal. Als hij er eentje extra wilt geven we die gewoon. Na de fles laat ik hem vaak even spelen. De ene keer houdt hij het lang vol, de andere keer kort. Is hij moe dan leg ik hem in het babynestje of in bed. Als hij na 3 kwartier weer wakker wordt is het vaak weer even spelen.
Volg je gevoel en kijk goed naar de signalen van je kindje :) Het ritme komt vanzelf.
 
 
Mijn zoon zit ook op de +1 lijn. En toen hij ook richting 2,5 uur ging voor voedingen zijn wij op grotere flessen gegaan en dan 5 flessen op een dag. 
Toen liet hij er makkelijk 4 uur tussen. 
Je zou dat dus ook kunnen proberen.
mijn zoon is nu 4,5 maand en krijgt nog steeds 5 flessen. Zitten beetje in de overgang naar 4 
 
Hoeveel flesvoeding ben je van plan te gaan geven? Je zou die flessen namelijk iets kunnen ophogen, zodat hij er langer tussen laat. 
Mijn ervaring is (zoon 9 mnd, volledig fv) dat ze 't zelf wel regelen en wij alleen een beetje kunnen sturen door flessen op te hogen en hier en daar een beetje te rekken. Onze zoon zat rond die leeftijd ook op 5 voedingen van 180 cc. Dat dronk ie niet allemaal op, vaak bleef er 's ochtends wel wat staan. Zijn schema was toen 7-11-15-19-23. Het heeft best even tijd gekost voordat 't schema lekker liep. 
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk inderdaad dat als hij helemaal op flesvoeding zit we het wat makkelijker in de hand hebben en ermee kunnen gaan “spelen”.
Maar het is toch wel zo dat ze niet meer dan 1 liter kunstvoeding mogen krijgen? Dus dan kan je hem denk ik niet meer gaan geven toch? Vooral niet als hij al wat zwaarder is?
 
Of gaat er dan automatisch ook meteen meer tijd tussen zitten zodat hij niet over de 1 liter heengaat? En stel hij komt wel eerder geef je hem dan wat water, of is het eenmalig niet erg om wat meer te krijgen?
 
Terug
Bovenaan