minder vruchtbaar door geperforeerde blindedarmontsteking?????

Hoi meiden,

11 jaar geleden heb ik een geperforeerde blindedarmontsteking gehad. Wil dus zeggen dat de blinde darm is geklapt. nou las ik van de week ergens op internet dat dat je vruchtbaarheid kan verminderen. zijn er mensen die er iets meer van weten en of dit waar is. De artsen hebben er toen helemaal niks over gezegd.

Graag jullie reactie

Liefs Sanneke

Hoi Sanneke,
Ik zelf heb vroeger buikvliesontsteking (gevolg blindedarmontsteking) gehad en dat is volgens mij ongeveer hetzelfde. Bij mij is het toen (ik was negen) goed fout gegaan en ben uiteindelijk maar liefst 9 keer geopereerd en een half jaar (soms ernstig) ziek geweest.
Ik denk dat de gevolgen voor de vruchtbaarheid bij iedereen verschillend zijn, maar een kans dat je verminderd vruchtbaar bent is er zeker. Doordat je een buikoperatie hebt gehad, is er altijd kans op littekenweefsel en verklevingen vanbinnen. Hierdoor kunnen bij eileiders minder toegankelijk zijn. Ook kan dat tijdens de operatie toch delen van alles wat met de vruchtbaarheid te maken heeft, beschadigd zijn.
Je zou een afspraak kunnen maken bij de gyn. en het er met hem eens over hebben.
Wij zijn destijds na anderhalf jaar proberen bij de gyn. terecht gekomen en die concludeerde na een kijkoperatie dat spontaan zwanger worden door de beschadigingen bijna uitgesloten was. De ene kant werkte totaal niet, bij de andere was het hefboompje dat de bevruchte eicel richting baarmoeder zet nogal kapot. Intussen heeft dat hefboompje het lekker toch 4 keer gedaan!
Ik hoop voor jou dat er niks aan de hand is en als dat wel is, dan hoop ik dat het voor jou net zo uitpakt als bij mij.
Groetjes,
Ivy

Hoi,

Ik heb vroeger ook een blindedarmbuikvliesontstekking gehad.
Het klopt dat je een vergrote kans hebt op verminderde vruchtbaarheid en buitenbaarmoederlijke zwangerschappen.
Ik heb zelf al een zoontje rondlopen van ruim 2 en daar was ik heel vlot van zwanger.
Maar ik heb ruim een jaar geleden een litteken breuk gehad (litteken van de blinde darm opperatie) en op het moment dat mijn huisarts de hele voorgeschiedenis hoorde heeft hij gezegd dat Daan waarschijnlijk een groot wonder is.
Wij willen heel graag een 2e maar hebben besloten dat wij niet de medische molen in gaan daar wij al een gezonde knul rond hebben lopen.
Wij laten de natuur zijn gang gaan. Als er een keer een wonder kan gebeuren hopen wij ook op een 2e wonder.

Liefs Saskia Ronde 12

hoi meiden
bedankt voor jullie reactie, ga denk ik maar een afspraak maken bij de huisarts om tehoren wat hij te zeggen heeft! word er toch wel onzeker van!

Bedankt!!
groetjes sanneke

Terug
Bovenaan