minder werken financieel haalbaar?

Hallo iedereen,

Misschien een rare vraag maar vele van ons, moeders, gaan minder werken.

Ik zit hier ook over na te denken maar ik ben bang dat we dan financieel niet rond komen.
Mijn vriend is een militair dus heeft een goed inkomen.
Ik werk momenteel 32 uur en onregelmatig, dus mag ook niet klagen. Ik wil dus minder gaan werken. Ongeveer 24 uur. Ik kan zo meer van de kleine gaan genieten en er voor hem zijn.

Naar aanleiding waarvan besluiten jullie om minder te gaan werken? Zijn jullie niet bang om niet rond te kunnen komen? Er komt toch aardig wat bij kijken als je ook nog is opvang nodig hebt etc.

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven of ervaringen willen delen.

Nogmaals, misschien rare vraag en denken anderen er niet aan.. maar wilde het toch graag in de groep gooien.

Groetjes Kim

hoi, hoor hier niet thuis want ben in april al bevallen maar wilde toch even reageren op je topic: mijn man verdient op zich ook aardig maar niet bijzonder veel laten we zeggen. wij hebben besloten dat ik lekker thuis blijf bij de kleine meid aangezien ik niets wilde missen van haar eerste jaar, het gaat echt zo snel we zijn vandaag precies 4 maanden verder en ben nog steeds blij dat ik thuis ben, verveel me niet en het huishouden is altijd gedaan en manlief heeft in de avond altijd een bordje eten geen gedoe met wie kookt en wie wat doet. nou moet ik zeggen dat wij gaan uitgaansmensen zijn dat wil niet zeggen dat wij nooit iets doen maar naar een cafe gaan om wat te drinken bijvoorbeeld vind ik zonde we kunnen ook een gezellige avond met of bij vrienden hebben. deze maand gaan we voor het eerst op zijn salaris doen aangezien ik nog uren uitbetaald kreeg en uiteraard verlof had. het zal best moeilijk worden en kunnen ons nu even geen gekke dingen veroorloven maar dat is ook maar tijdelijk, zodra we weer wat extra gespaard hebben komt dat wel goed kwestie van even goed uitkienen wat je die maand nodig hebt en uiteraard de aanbiedingen goed pakken zoals bv AH met 1+1 gratis, etos met sticker korting noem het maar op. dit wil niet zeggen dat ik boodschappen doe bij aldi of lidl maar gewoon bij AH of em-te, pampers heb ik ook en geen goedkope merken ook loopt de kleine niet in kleding van wibra. (niets mis mee) maar wilde even mijn punt duidelijk maken. heel veel succes en als je er zelf achter staat kom je ook met 1 salaris uit want er zijn zelfs mensen die met een gezin van een uitkering leven, je zal een paar luxe dingen achter houden en pas later moeten kopen bij jezelf nagaan of je dat echt nodig hebt of dat je het gewoon wilt hebben maar dan uiteraard wel eerlijk zijn tegen jezelf...

nou lang verhaal maar hoop datje er wat aan hebt, succes met bevallen zometeen...

groetjes non

Ik ga ook minder werken. Ik werk net als jij ook 32 uur onregelmatig en ga na mijn verlof 24 uur werken. Het zal financieel wel iets krapper worden.Maar als ik minder werk, heb ik ook minder oppas nodig, en die kost ook geld. Ik verwacht dat het vanzelf wel gaat wennen om iets zuiniger te leven. En dat heb ik er graag voor over, ik moet er niet aan denken om fulltime te werken en dan zoveel van mijn kleine meisje te moeten missen!
En wat nonnie26 zegt, gewoon meer dingen met korting kopen!

Hoi,

Ik ga stoppen met werken. Ik werk nu 36 uur en van mijn werkgever was het niet mogelijk om minder uur te gaan werken. Mijn man heeft een goed salaris waarvan we ook zijn rondgekomen toen ik nog studeerde en een bijbaan had. Het zal wel even wennen zijn dat je per maand een stuk minder te besteden hebt maar het is mij meer dan waard om bij mijn kindje te zijn en alles mee te maken.

Als ik bijvoorbeeld ook 3 dagen in de week kon werken en in de buurt van mijn woonplaats dan zou het een ander verhaal zijn want werk vindt ik ook heel leuk maar 36 is voor mij betreft veels te lang. En ik zit met de onzekerheid van detacheringsbasis dat je nooit weet waar je heen moet.

En inderdaad net als de anderen zeggen op de aanbiedingen gaan letten.

Liefs
Yvonne

Dank jullie wel!! Wat bij mij blijft hangen is: Ik heb het er voor over om bij mijn kleine te zijn. Toen dacht ik: Ja!! Inderdaad!! Naturlijk!! Dat ik daar zelf niet aan dacht. Nou ja, ik ben er in ieder geval zo goed als uit.
Ik heb nog even hoor, pas in dec weer werken maar ik heb een gerust gevoel nu.

Bedankt Dames! Natuurlijk zijn er nog meer tips welkom:)

Liefs Kim

Hoi Kim,

Ook ik heb tot vorige week altijd 40 uur gewerkt, maar minder werken is bij mijn werkgever niet mogelijk. Ik ben van plan 24 uur te gaan werken en we zien wel hoe we het gaan redden. Ik maak me er niet druk om, ook niet om de plannen van het kabinet om op de kinderopvang te korten. Wie dan leeft.............die dan zorgt. Natuurlijk is het nu ook moeilijk om te solliciteren met zo'n buik, maar blijf het wel lekker doen, totdat ik echt niet meer lopen ;-) (waggel al lekker). Niet teveel zorgen maken en gewoon kijken wat bij jullie past. Tijd met de kleine en het gezin is gewoon het belangrijkste wat er is (en gezondheid natuurlijk)!

Groetjes, Irene

Hoi Kim,

Even een paar tips;
- je krijgt een tegemoetkoming in de kinderopvang.
En dit is afgestemd op je salaris. Dus dat zal weinig verschillen met het aantal uur dat je werkt.
Tevens heb je recht op een kindgebonden budget (ligt wel aan de hoogte van je inkomen, wij zaten net onder de grens en krijgen 26 eurie per maand. toch lekker)
- Kijk even na hoe ouderschapsverlof is geregeld bij je werkgever. Je hebt sowieso wettelijk recht op 26 x je arbeidsduur. Wat in jou geval betekend 26 x 32 = 832 uur. Je kunt afstemmen met je baas hoe je dit dan opneemt. Je behoudt dan iig je contract van 32 uur en kunt dan altijd bepalen of je minder gaat werken. (Bij sommige bedrijven krijg je zelfs een deel doorbetaald, ik werk bv 12 uur per week minder en krijg 6 uur door betaald.)
- Je krijgt ook vier keer per jaar kinderbijslag. Dit is ongeveer 200 euro per kwartaal.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik persoonlijk vind 24 uur werken helemaal top!! Precies genoeg. Meer dagen bij mijn meisje als werken, maar niet alleen maar mama en af en toe een ander praatje...

Heel veel succes met het maken van je beslissing.

Groetjes Sonja
(Mama van Carmen 18 april 2010)

wij blijven gewoon allebei werken hebben geen vast contract dus moeten wel ons beste beentje voor zetten want voor ons 10 anderen
mijn man is zijn baan al kwijt vanaf mijn uitgerekende datum want dan loopt zijn uitzendcontract af en die word natuurlijk niet verlengt!!!!!! dus voor hem zijn we druk op zoek.
mijn ouders worden fulltime oppas en wonen ook maar 150 meter verder dus das wel makkelijk en ze hebben het zelf aangeboden
gemiddeld werk ik zelf zo'n 32 tot 40 uur per week maar ben wel omdat ik s'morgens zeer vroeg begin s'middags op tijd thuis en weekends vrij.

Terug
Bovenaan