Minder werken ivm zwangerschap

Hoi dames,

Ik werk fulltime in het basisonderwijs en ik merk dat ik in het weekend eigenlijk alleen maar kan bijkomen van mijn werkweek en niet echt kan genieten of opladen door dingen voor mezelf te doen. Wie heeft er ervaring mee om minder te gaan werken vanwege je zwangerschap? Hoe heb je dit aangepakt? Zelf zit ik eraan te denken om me voor een dag in de week ziek te melden. Wie heeft er tips?

Zelf geen ervaring mee, maar bij mijn weten hoor je dit te regelen via de bedrijfsarts.

Ik had wel ook last van extreme vermoeidheid tijdens de zwangerschap. Maar ik kon thuiswerken, tussendoor pauze houden en dan 's avonds langer doorgaan. En was dan ook niet meer in staat tot het huishouden.

Ja, het moet sowieso via de bedrijfsarts want je gaat je dan voor een langere tijd ziek melden. Bij mij zit thuiswerken er niet in en langer pauze ook niet vanwege mijn sector.

Beste F, ik kan supergoed begrijpen dat als je fulltime werkt, je in het weekend moe bent tijdens je zwangerschap. Het is allemaal niet niks! Zelf ben ik 1 maand eerder met verlof gegaan omdat ik het qua vermoeidheid niet meer aankon om te werken. Ik denk dat minder werken zeker een optie is die je met de bedrijfsarts kan bespreken. Veel (toekomstige) ouders kiezen ervoor om in overleg wat minder uren te werken. Voordat je met de bedrijfsarts een gesprek kunt krijgen moet je eerst met je leidinggevende samen gaan zitten om dit te bespreken. Je elke week ziekmelden is niet verstandig, als je meerdere keren binnen en bepaalde periode je stelselmatig ziek meldt kan dat gevolgen hebben. Dus een gesprek aanvragen met je leidingegevende om daarna met een bedrijfsarts te zitten lijkt mij het meest verstandig!

Ik heb ook nog even op oudersvannu.nl gekeken voor handige informatie en ik ben tot de volgende artikelen gekomen:

Werken tijdens de zwangerschap, dit zijn je rechten:

Ook heb ik gekeken op rijksoverheid.nl:

Hopelijk heb je hier iets aan, en stel je leest dit en je herkent jezelf in dit verhaal, deel hier jouw ervaringen en advies/tips. Een kleine moeite met een grote (positieve)impact! <3

Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan