Minder werken na verlof

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand van jullie me helpen met een antwoord...
Op het moment werk ik nog 40 uur, maar na mijn zwangerschapsverlof ga ik nog maar 28 uur werken. Het is mij alleen niet duidelijk op welk moment mijn contract aangepast gaat worden en dus ook mijn salaris uitbetaald gaat worden op basis van die 28 uur. Wordt dit gewijzigd vanaf het moment dat het zwangerschapsverlof begint of pas vanaf het moment dat verlof afloopt? Bestaan hier wetten of regels voor? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Hoi Pino,
Ik heb ontslag genomen aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof.
Misschien heb je iets aan http://www.toptijd.nu  
Of http://www.verlofwijzer.szw.nl
Of De publiekstelefoon van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid
0800-9051
Groetjes en succes.
 
Hoi,

Je kunt als het goed is zelf aangeven wanneer je je nieuwe contract in wilt laten gaan, maar het is gebruikelijk dat dit ingaat na afloop van je verlof.
Het gaat vaak wel per de 1e of de 16e van een maand, dus het kan iets eerder zijn, maar dat zal t.z.t. wel blijken.
Tijdens je verlof komt je salaris van het UWV (via je werkgeven in mijn geval, soms ook rechtstreeks) en dat zou dan ongeveer je huidige salaris moeten zijn (kan een afwijking inzitten, bij mij was het gelijk).

Weet niet of er op de site van sociale zaken iets over staat, maar je zou er even kunnen kijken! www.minszw.nl  en anders eens navragen bij je personeelsafdeling! (maar het is altijd lekker om vantevoren je rechten te weten niet waar)

Groetjes,
Marije
 
Hoi,

Het hoort pas in te gaan als je verlof voorbij is. Tot die tijd zou je ook op je besluit terug kunnen komen.

Als je werkgever je eerder zou willen laten tekenen zou ik dit weigeren.

Ze hebben het bij een collega van mij gedaan. Haar jaarcontract werd omgezet in een contract voor onbepaalde tijd toen ze 6 maanden zwanger was. Ze werd alleen op dat moment wel verplicht om nog maar 24 uur te werken i.p.v. 36. Het was dat of geen contract.

Syl
 
Als ik jou was, zou ik pas na de bevalling definitief die minder uren aanvragen.
Ouderschapsverlof (en ook verkorting van werktijd zonder ouderschapsverlof) moet je minimaal twee maanden voordat het ingaat aanvragen. Dus na de geboorte kan het ook nog.

We gaan er natuurlijk van uit dat alles goed gaat, maar mocht er onverhoopt toch iets fout gaan, dan kan je gewoon je contract van 40 uur houden. Bij de ouderschapsverlof kan je het ook terugdraaien, maar als je echt een contract voor minder uur krijgt (dus niet gebruik maakt van ouderschapsverlof) dan zit je aan dat nieuwe contract vast. Natuurlijk wil je daar helemaal niet over nadenken, maar helaas lopen soms de dingen anders dan dat je wilt of verwacht.

Miep

 
Terug
Bovenaan