Minder werken na zwangerschap

<p>Momenteel werk ik fulltime op een kantoor. Nu ben ik op het moment 21 weken zwanger naar zou graag na mijn verlof 3 dagen gaan werken. Ik weet dat (met name mijn leidinggevende) het wat minder gewaardeerd wordt bij ons op kantoor als je minder wilt gaan werken. Toen er een nieuwe collega (zelfde functie) aangenomen moest worden, moest en zou diegene ook fulltime werken. Mijn leidinggevende schuift graag werk door en vindt het fijn dat ze twee dames als achtervang heeft. Nu is dat eigenlijk helemaal niet nodig. Zit nu ook ruim 3 weken alleen aangezien mijn directe collega met vakantie is en geen nood aan de man. Ik zou dus prima 3 dagen kunnen werken.</p><p>Nu eigenlijk echt mijn vraag: is er iemand al eens in de situatie geweest dat een verzoek om minder te werken geweigerd is? Nu heeft een oud werkgever ook al contact met mij gezocht of ik eventueel daar zou willen werken. Betreft wel een functie van 3 dagen. Dus echt zorgen maak ik me niet maar ben benieuwd naar andere ervaringen!</p>

Mijn leidinggevende gaf ook meteen aan toen ik haar vertelde dat ik zwanger ben, dat zij niet denkt dat ik hier kan werken en tegelijkertijd voor een kind kan zorgen. Dat zou me allemaal veel te veel worden ? 

Ik zou je eens even verdiepen in ouderschapsverlof. Iedereen met kinderen onder de 8 jaar heeft hier recht op. Het is in de meeste gevallen onbetaald verlof en je mag zelf bepalen hoe je dit indeelt. Je werkgever is hierin verplicht akkoord mee te gaan. 

Hoi,
Heb zoiets zelf niet meegemaakt maar wat belachelijk zeg.
Ik zou zelf gaan nadenken of je wel echt wilt werken voor zo een werkgever.
Lijkt het je leuk om weer bij je oude werkgever te gaan werken?
Dan zou ik daar eens serieus op in gaan.
Of ze verplicht zijn weet ik niet. Ik weet wel dat ze verplicht zijn jou minder te laten werken tijdens de zwangerschap. Kijk daar dus goed mee uit mocht je harde buiken krijgen of erg moe zijn. Dan een tandje terug :)
Succes!

Hoi! 
Het mag niet geweigerd worden, dus dat moet je in je hoofd houden. Verder heb je recht op ouderschapsverlof - ik weet niet of je twee dagen minder wil gaan werken van dat verlof of dat je sowieso je contracturen wil verlagen? Het fijne aan ouderschapsverlof is dat je wel nog de verlofrechten houdt van een fulltimer en ook pensioen afdraagt alsof je fulltime werkt (merk je zelf natuurlijk niets van in je salaris). Je salaris is wel naar gewerkte uren (dus bijv als je nu 40 uur werkt wordt het dan 24 uur qua salaris).
Maar goed, bottomline is dus dat ze een verzoek om minder te gaan werken niet mogen weigeren, tenzij er 'zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen' zijn. In de praktijk wordt dit echt zeeeeer zelden aangenomen (dit is in jouw situatie, naar wat ik begrijp, sowieso niet het geval). 
Wel belangrijk dat je het minimaal twee maanden voor de gewenste ingangsdatum van de nieuwe contracturen schriftelijk aangeeft. Waarschijnlijk was je dit al van plan, maar zou je wel aanraden dit na je verlof te laten beginnen, aangezien je dan gewoon nog fulltime betaald krijgt tijdens je verlof.
Succes!

Oja, mocht je werkgever het toch weigeren omdat ze denkt dat jij niet weet dat dit eigenlijk niet mag, of omdat ze denkt dat je het toch wel laat gebeuren, zou ik gewoon aangeven dat je wél weet dat je het recht hebt. Zie dit voor meer info:
https://www.intermediair.nl/werk-privebalans/ouderschap/werken-in-deeltijd-dit-zijn-de-regels?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Bedankt voor de reacties! Ik weer gelukkig wat mijn rechten in principe zijn, vroeg me ook af hoe vaak het in praktijk voor komt dat minder contract uren werken geweigerd wordt. Mijn leidinggevende is afgezien van die opmerking wel ineens poeslief nu ik zwanger ben, dus dat is wel prettig. Ik weet ook een beetje van een andere situatie af die speelde toen ik er net kwam werken. Toen kwam een dame terug van haar verlof en die wilde ook minder werken. Gingen ze niet mee akkoord en die is toen ook per direct weg gegaan. Nog wel een jaar uit betaald gekregen. Dus ik ben ook lid geworden van het FNV just in case.. 
Ouderschapsverlof hoef/wil ik niet per se op te nemen omdat ik gewoon permanent naar 3 dagen wil en dit financieel ook allemaal goed mogelijk is. Wil ik hier blijven werken? Nee niet echt, maar voor nu is het oké. Hoop heel erg dat ik bij mijn oude werkgever terecht kan na mijn verlof.

Terug
Bovenaan