minder werken ??ontslaan

A

Anoniem

Guest
hallo dames

ik heb even een vraagje
werk nu fulltime in een groente winkel
dat is best zwaar werk
loop nu al bij fysio vanwege bekken en banden pijn
zaterdag 12 weken zwanger
nou wil ik straks minder gaan werken als de kleine er is
zouden hun mij dan kunnen ontslaan???
ik had het al aan andere gevraagd maar die wisten het niet
mischien dat jullie het weten
sinds ik zwanger ben en ziek ben geweest
is het niet zo gezellig meer om te werken?

veel liefs tamara

Hey

Als je minder zou willen werken terwijl je nog een contract heb lopen zou je als je baas het liever niet wilt zou je ouderschapsverlof op kunnen nemen, dan werk je ook minder tot een half jaar lang een aantal dagen per week, weet niet precies hoe het bij jou in de branche zit, daar zou je je CAO op moeten nalezen. Als je contract afloopt heeft je baas alle recht om jouw contract niet te verlengen als hij jou niet als parttimer wilt hebben. Dus ik zou het goed met je baas overleggen en kijken wat je opties zijn

Succes

Groetjes Claudia
18wkn 4dgn 1e

Het recht op deeltijd werk is geregeld in de Wet aanpassing arbeidsduur.
Wetgeving

Ja, er is een wettelijk recht (recht op aanpassing van de arbeidsduur) om korter of langer te gaan werken. Uw werkgever móet een verzoek tot vermindering of uitbreiding van de arbeidsduur inwilligen, tenzij dit om zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen niet van hem kan worden verwacht. Hij mag het verzoek dus weigeren (schriftelijk met opgaaf van reden). Zwaarwegende bedrijfsbelangen kunnen zijn: ernstige problemen bij het inroosteren van medewerkers en/of veiligheidsproblemen. Het recht op aanpassing van de arbeidsduur is bestemd voor werknemers en ambtenaren die minstens een jaar in dienst zijn. Werkgevers met minder dan 10 werknemers zijn uitgezonderd van de wet.
U mag een keer per twee jaar aanpassing van uw arbeidsduur vragen.
U moet uw wens tenminste 4 maanden voor de beoogde ingangsdatum kenbaar maken. Als uw werkgever niet uiterlijk een maand voor de beoogde ingangsdatum een beslissing heeft genomen, wordt de arbeidsduur aangepast overeenkomstig uw verzoek.
De vermindering of uitbreiding van de arbeidsduur vindt plaats binnen de eigen functie. Gaat het om een andere functie, dan geldt de gebruikelijke interne sollicitatieprocedure.
De werkgever is verplicht om het verzoek in te willigen voor wat betreft de datum van ingang en het aantal uren, tenzijn zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten. Voor wat betreft de spreiding van de uren heeft de werkgever meer beslissingsruimte. Als hoofdregel moet de werkgever weliswaar de spreiding vaststellen overeenkomstig de wensen van de werknemer, maar hij kan daarvan afwijken als hij daarbij een zodanig belang heeft dat de wens van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken. De strenge eis van "zwaarwegend bedrijfsbelang" geldt hier dus niet.
Om de werknemer te beschermen is in de wet bepaald dat de werkgever de arbeidsverhouding met een werknemer niet kan beëindigen vanwege het feit dat de werknemer om aanpassing van de arbeidsduur heeft verzocht.

CAO regeling

Van het recht op UITBREIDING van de arbeidsduur kan worden afgeweken bij CAO. Als er geen CAO is, kan de werkgever door een besluit van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging afwijken van de wet.
Van het recht op VERMINDERING van de arbeidsduur kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. De werkgever moet het verzoek van de werknemer honoreren, tenzij er zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zijn.
Bron: www.fnv.nl

Terug
Bovenaan