minder werken

Hoi Meiden,
Heb bij mijn baas aangegeven dat ik na de zwangerschap minder uren wil werken. Werk er nu 4 maar wil naar 2,5 dag. Hij zegt dus gewoon dat dit niet mogelijk, minimaal 4 dagen blijven werken.
Wie heeft hier ervaring mee? Ik lees wel dat het in principe niet geweigerd mag worden maar anders wordt het een andere baan zoeken vrees ik.

gr pascalle

Hi Pascalle,

Ik weet wel dat je volgens mij een jaar ouderschapsverlof op mag nemen voor de helft van je uren. Dus werk je nu bijv. 40 uur, dan kun je een jaar 20 uur gaan werken. Dit mag een werkgever NIET weigeren. Dat zijn ze verplicht om aan mee te werken. Maar of een werkgever het mag weigeren om voor altijd zeg maar minder te werken, dat weet ik niet. Anders ga je eerst voor ouderschapsverlof, en na een jaar ga je ergens anders werken?

Ik moet ook nog het leuke nieuwtje gaan mededelen bij mijn manager dat ik ouderschapsverlof ga opnemen. Werk nu 22,5 uur (heb al een dochter) en wil het eerste jaar na de komst van de tweede naar 15 uur. Haha, zullen ze ook niet blij mee zijn, maar ja. Dat is dan jammer. Ze hebben bij mij het afgelopen jaar ook het 1 en ander geflikt, dus ze kunnen het krijgen ook.

Heel veel succes met uitzoeken!

Groetjes

He bedankt ja. Dat kan ik zeker doen voordat ik een andere baan zoek. Eerst het ouderschapsverlof opmaken. Daar maakte hij ook al problemen van maar fijn dat hij dat in ieder geval niet mag weigeren.

Hoi, ik ben HR manager en zowel ouderschapsverlof als parttime werken mag je alleen geweigerd worden op basis van bedrijfseconomische redenen. Met andere woorden - het moet eigenlijk onmogelijk zijn om vervanging te zoeken of je moet onmisbaar zijn. In de praktijk wordt daarom gezegd dat je parttime en ouderschapsverlof (binnen de standaardregeling) niet mag weigeren. Ik raad zeker aan ouderschapsverlof op te nemen voordat je parttime gaat werken omdat je onderliggende contract blijft bestaan en je pensioen blijft opbouwen over de oude aantal uren. Voor meer informatie kun je naar www.minszw.nl gaan en zoeken op ouderschapsverlof.
Succes met de gesprekken en groetjes!

Ik heb/had ook zo'n baas die moeilijk deed over minder werken. Ik heb nu dus ook gekozen voor ouderschapsverlog. Ik ga van 40 naar 24 uur en die 16 uur per week die ik minder ga werken kan ik uitspreiden over 1 jaar en 3 maanden. Daarna ga ik waarschijnlijk vermindering van het aantal contracturen aanvragen en dan zal het voor mijn baas toch echt heel lastig worden om dat te weigeren (de situatie bestaat dan namelijk al 1 jaar en 3 maanden, nietwaar?).
Het is wel balen dat het zo moet, maar ja, wat anders inderdaad?
Overigens, mijn baas had ook moeite met mijn verdeling. Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik iedere ochtend en op maandag ook de middag ga werken. Hopelijk wennen ik en de baby er snel aan.

Succes!

Ben blij dat dit onze derde is en ik al 24uur werk wat ik hiernaa ook wil bljven doen...
Gelukkig hoef ik hier niet meer over te stressen....maar jullie heel veel geluk en sterkte!!!

Terug
Bovenaan