Mirena spiraal?

Hoi dames,

Ik heb een vraagje. Wie van jullie heeft ervaring met de Mirena spiraal. Nu we ook een tweede wondertje hebben is het voor mij even genoeg en ben ik me aan het bedenken welke anticoncepie ik wil. Misschien dat in de toekomst ook nog wel een derde kindje gewenst is, sterilisatie willen we dus nog niet.
De verloskundige is hier helemaal voorstander van de Mirena, ook omdat die beter met borstvoeding kan als de 'gewone pil'. Die zou ik nl pas gaan slikken als ik geen borstvoeding meer geef. ( Omdat ik het zelf niet fijn vind dat mijn dochter al zo veel hormonen binnen krijgt dan). Tja maar om weer een hele tijd met condooms te vechten is het ook niet, dus ja misschien toch maar de spiraal.
Daarom zou ik graag van dames met ervaring willen weten hoe zij het vinden/vonden....

Groetjes Wendy

Hallo Wendy,

hier een niet hele positieve ervaring met de Mirena.
Voor de zwangerschap van mijn oudste slikte ik altijd de pil, maar ik merkte dat ik me daar niet prettig door voelde, ik slikte overigens al de lichtste pil.
Na de bevalling van Tijn hebben we 9 maanden geklungeld met condooms, dat was geen succes, toen werd ik zwanger van Bente en 3 maanden na de bevalling, heb ik op aanraden van huisarts en gyn, de mirena laten plaatsen. De eerste 3 maanden regelmatig bloedingen gehad, daarna bleven ze weg. Ik was positief ik had geen bloedverlies meer en ik voelde me helemaal vrolijk en geen vuiltje aan de lucht.
Van de winter zijn onze kinderen veel ziek geweest en doordat ik al een beetje last heb van een winterdipje, gaf ik mijn veranderde stemming dat de schuld. Ik bleef er echter in hangen, mijn man werd er nogal gek van..... Ik twijfelde echter of ik de spiraal moest laten verwijderen, want wat dan?
In juni belandde ik in het ziekenhuis met een ontsteking in het bekken, hier heb ik een week gelegen en flink antibiotica gehad. Ze hebben toen de spiraal eruit moeten halen en ik voelde me opknappen......
Het is niet duidelijk of die ontsteking veroorzaakt is door de Mirena, want de ene zei dat dat alleen kort na het plaatsen kan ontstaan en de ander gaf aan dat het wel zou kunnen.
Maar goed al met al voel ik me nu helemaal goed. We stoeien nu weer met condooms en dat is, helaas, geen succes.... In 2010 wijzigt mijn man van ziektekostenverzekeraar en laat hij zich sterilliseren. tot die tijd klungelen we nog even aan. Al word je wel creatief ;) hahaha

Maar goed er zijn vast ook wel positieve ervaringen die mensen met je willen delen, ik ken ook genoeg positieve ervaringen.

Groetjes Danielle

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel twee kindjes die ondanks de Mirena rondlopen. Eigenlijk heel typisch want het zou erg betrouwbaar moeten zijn.

hoihoi,

hier een positief verhaal. ik moest verplicht stoppen met de pil vanwege een bloedafwijking en ben daarom aan een spiraaltje gegaan. hij is ingezet toen elounda 5 maanden oud was. (inzetten was voor mij niet zo'n succes maar dat lag aan de klungel van een dokter in opleiding grrrrr verhaal apart, bij de gyn in het ziekenhuis was het binnen 5 min. gepiept en geen vuiltje aan de lucht)
de eerste paar maanden wat onregelmatige bloedingen (al veel minder dan ik gewend was dat wel en minder last van mijn buik) maar na een maand of acht werden de bloedingen steeds minder en nu heb ik alleen nog maar 1 dagje in de maand een beetje afscheiding en een heel klein beetje last van mijn buik. ideaal naar mijn mening.
maar moet eerlijk zeggen dat ik ook negatieve verhalen om me heen heb gehoord, het is net hoe je lichaam er op reageerd.

een tip van mijn kant als je het doet maak een afspraak in het ziekenhuis bij een gyn, kunnen ze eventueel ook meteen kijken of ie goed is geplaatst als je (zij) twijfelt dmv echo. (bij mij was ie dus niet goed geplaatst de eerste keer grrrr)

Ik heb ook een spiraaltje en ik ben er heel blij mee.
Voor ik zwanger was van milton slikte ik de pil maar na de zwangerschap mocht ik niet meer aan de pil ivm te hoge bloeddruk wat ik had begrepen toen hebben w het spiraaltje laten inbrengen door de ha na 6 weken moest ik ziezo ook terug voor controle geen vuiltje aan de lucht. Toen heb ik het spiraaltje laten verwijderen dat we gingen klussen voor shanice en ik was gelijk zwanger dat was wel een voordeel ik vond het echt ongeloofwaardig. Ik heb toen wl 2 weken achter elkaar bloedingen gehad maar ja wat wil je als je heel lang geen menstruatie heb gehad. Ik heb het nou weer en ik heb geen menstruatie alleen ik heb pas geleden een lichte bloeding gehad van 2 dagen anders was ik altijd een volledige week zwaar ongesteld met de pil. Nou hoef ik nergens meer naar om te kijken en dat is wel makkelijk met 2 kids.

groetjes lisette

Hey thanks dames,

Het probleem van internet ( Als je iets gaat opzoeken) is dat je er alleen heel postive of hele negative verhalen vind. Tja je gaat ook niet jan en alleman in je omgeving naar zoiets vragen tijdens een verjaardag ofzo.... Had al contact opgenomen met de verzekering hoe het vergoed wordt, hier plaats de huisarts zelf de spiraal. Eerlijk gezegd wil ik niet diegene zijn waar hij nog kan proberen of hij het nog kan. Zit niet te wachten op dat gestuntel daar beneden, heb al een keer een inwendig onderzoek bij hem gehad. Geloof dat hij nog zenuwachtiger was dan ik. Nee dan nu maar de gyn.
Als die wel vergoed wordt...

Groetjes Wendy

Hoi Wendy,

Hier een persoon met een positief en een negatief verhaal over de Mirena, en beide verhalen zijn van mijzelf.
Voor de zwangerschap van Isabelle heb ik 3 jaar een Mirena gehad en dat was ideaal gezien dat ik de pil nog wel eens vergat en ik totaal geen zin had in geklungel met condooms.
Ik heb toen nauwelijks bloedingen gehad en ook mijn PMS was stukken minder (vond mijn vriend ook ;-) )

De keuze was dan ook snel gemaakt nadat ik van Isabelle was bevallen werd er binnen 3 maanden een Mirena geplaatst.
In de tussentijd heb ik de pil gebruikt, maar ik vond die 5 dagen heftig bloeden echt een verschrikking.

Dus in juli 2008 werd er weer een Mirena door de gyn geplaatst (hoef je niets voor te regelen, wordt gewoon met je verzekering geregeld).
Maar ik merkte vanaf oktober dat ik soms ineens van stemming kon wisselen en ik had ook veel minder zin in vrijen.
Ik had ook van die momenten waarop ik helemaal in mijn eigen wereld zat en Isabelle bijna vergat
(gelukkig heeft ze een aanwezigheid die je niet kunt overslaan).
Ik heb hem ergens dit jaar (weet even niet meer precies wanneer) laten verwijderen bij de huisarts en sinds een 2-tal maanden voel ik mij langzamerhand weer wat beter worden.

Dus ik zou je zeker niet afraden om er 1 te laten plaatsen, maar denk er goed over na, heb het er goed over met je partner (misschien is dit julie laatste en is een sterilisatie van je man een oplossing?) en besluit dan zelf of je het wel of niet doet.

En als je het besluit neemt om er 1 te laten plaatsen, zou ik je wel willen adviseren om het door de gyneacoloog te laten doen als je je twijfels hebt over je huisarts.

Laat je het even weten?

Liefs Monica

Terug
Bovenaan