Miskraam: Afwachten, medicatie of curettage?

Hi ladies,

Graag wil ik mijn ervaring met jullie delen om mensen die ook voor de keuze staan te informeren.

Tijdens de eerste 10-weken echo kregen we te horen dat het vruchtje niet (meer) in leven was en ik binnenkort een miskraam zou kunnen verwachten. We kregen (na een week wachttijd) 3 opties mee: afwachten, met pillen de miskraam opwekken of een curettage.

Na een check in het ziekenhuis konden ze zeggen dat het vruchtje ongeveer 5 weken is geworden. Deze zat dus al 5 weken dood in mijn buik.

Ik heb er lang over nagedacht, ontzettend getwijfeld en geprobeerd zoveel mogelijk informatie te vergaren via internet. Op internet kon ik wel info vinden, maar verbazingwekkend erg weinig ervaringen van mensen, vooral over natuurlijk afwachten van de miskraam. Daarom zou ik graag mijn ervaring delen, zodat anderen die in zo'n situatie komen er misschien wat aan hebben.

De eerste week was ik er kapot van. Maar na een week huilen en inlezen leek curettage voor ons niet bestemd, ik was te bang voor de mogelijke complicaties (verklevingen enz.) die het zou hebben op eventuele toekomstige zwangerschappen, die kans (hoe klein dan ook) wilde ik niet lopen.

Vanuit mijn 'biologisch-natuurlijk-yoga-minded' gedachtegang heb ik besloten om het af te wachten en op natuurlijke wijze te laten komen. Dit was emotioneel erg zwaar. In het begin leefde ik in een roes van verdriet en rouw, maar ik dacht elke keer dat het wel weer beter ging met me. Achteraf gezien was het een van de zwaarste dingen die ik doorgegaan ben, het was een soort emotionele achtbaan van verdriet, pijn, onzekerheid, schaamte, schuld, boosheid en angst. Mede door de hormonen die natuurlijk nog gierde door mijn lijf, onderschat die niet.

Na 3,5 week vanaf het moment dat ik het gehoord had, net toen ik besloten had dat het genoeg was en ik de miskraam zou gaan opwekken d.m.v medicatie, begon er licht bloedverlies. Dat voelde als een opluchting en ik was blij dat mijn lichaam het zelf had gedaan, zelf had gedetecteerd, er nu klaar voor was om het los te laten en dus hopelijk mijn emoties ook, dus de medicatie hebben we niet gebruikt.

Na een week bloeding als een zware menstruatie, stolsels en wat krampen (erger had ik het niet verwacht, want het vruchtje was pas 5 weken, dus erg klein), belde ik het ziekenhuis om een afspraak te maken voor de checkup of mijn baarmoeder schoon zou zijn. Ik vertelde dat ik al een week bloedde, zo'n 5 dagen krampen had gehad en de bloeding gister gestopt was en vandaag nog iets terug kwam. Ik moest van de verpleegster met spoed langskomen, omdat het te lang aanhield, vond zij. Ik had de telefoon nog niet opgehangen of ik kreeg krampen die ik nog niet eerder gehad had.

In het ziekenhuis hoorde ik mijn vriend in de wachtkamer nog zeggen; het komt om de 4 minuten. Intense pijn, ik was er niet meer bij, maar ergens bevatte ik dat ik weeën had! Tussen de weeën door werd ik onderzocht. Er werd geconcludeerd dat ik gecuretteerd moest worden en kreeg 2 keuzes: Nu meteen of nu morfine en dan over 3 uur de curettage. Ik was niet meer voor rede vatbaar en kon geen keuze maken, dus maakte mijn vriend die voor mij. Hij wist van mijn angst omtrent de curettage, dus we gingen voor de morfine en nog 3 uur wachten. De morfine hielp iets, haalde het scherpe van de pijn weg, maar na ongeveer 2,5 uur ineens weer een enorme pijn, door de morfine heen. Tien minuten later, terwijl de pijn iets wegtrok, toen mijn verband verschoond werd, viel er iets uit me. Iets ter grootte van een ei. De verpleegster haalde het weg en vertelde me later dat ze geen vruchtje kon detecteren, maar enkel stolsels, vruchtzakje enzo. (Ik vind het achteraf heel vervelend dat ik het niet zelf heb gezien). De pijn was onmiddellijk weg en ik mocht na een echo weer naar huis.

Ik heb de artsen nog gevraagd waarom 'de bevalling' zo heftig was en of het kon komen doordat ik gewacht had (dat alles samen was gaan 'klitten' oid.). De arts zei dat het er niet mee te maken kon hebben dat ik gewacht had, dit had volgens hem ook kunnen gebeuren als ik in het begin medicatie genomen had om het op te wekken (al geloof ik dat niet helemaal). De 'bevalling' was volgens hem zo heftig omdat mijn lichaam er nog niet klaar voor was om zo iets groots uit te drijven (hormonaal week worden van de baarmoederhals), vandaar de extreme pijn.

Mijn lichaam is nu, 3 maanden verder, hersteld. Maar emotioneel ben ik er nog niet. Heb ik er goed aan gedaan om te wachten? Ik denk het wel. Zou ik het nog een keer afwachten? Absoluut niet. Wat zou ik anderen aanraden om te doen? Geen idee. Het enige wat ik kan meegeven is: luister goed naar je lichaam en vooral ook je emoties. Informeer jezelf door ervaringen van anderen te lezen en voel wat voor jou de beste optie is.

Deze traumatische gebeurtenis zal ik nog wel even met me mee dragen en ik hou mijn hart al vast voor de volgende zwangerschap.

Mijn situatie is misschien redelijk uniek, maar ik wilde deze toch met  jullie delen, want zo kan het ook gaan, blijkbaar.

Sterkte ladies.

Hou Wensss, wat een akelige situatie heb jij mee gemaakt zeg. Wat erg dat je er emotioneel nog niet volledig bovenop bent.

Ik zal je mijn verhaal in het kort vertellen. 13 januari j.l. Zou ik de termijnecho hebben van 11 weken en 3 dagen. Ik had al een echo gehad bij 7 weken en 3 dagen en daar was alles prima. Bij de termijnecho bleek dat het hartje ongeveer 2 weken daarvoor was gestopt. Ook ik stond voor de keuze van afwachten, medicatie of curretage. Afwachten heb ik in totaal 8 dagen gedaan en dat heb ik echt als verschrikkelijk ervaren, vooral echt boos geweest dat mijn lichaam het niet goed deed. De medicatie vond ik voor mezelf geen optie omdat ik o.a bij een goede vriendin van gezien heb hoe dat ging en ook echt akelige verhalen heb gelezen. Dus na 8 dagen kreeg ik een curettage onder narcose (22 januari). Na de curettage voelde ik me emotioneel meteen een stuk beter, maar wel veel napijn gehad. Na een aantal dagen kreeg ik verhoging dus hup terug naar het ziekenhuis. De wond was nog zichtbaar en er zat nog een klein stolsel dat mijn lichaam zelf op zou ruimen. Emotioneel ben ik nu rustig, heb alweer 2 weken gewerkt, kan weer plezier hebben en doe ook weer leuke dingen.

voor een volgende keer zou ik voor mezelf kiezen om nooit, maar dan ook nooit meer af te wachten en meteen voor een curettage te gaan onder narcose. De eerste 8 dagen waren veel zwaarder dan het fysieke herstel.

Jou wens ik veel sterkte en kracht toe om het een plekje te geven.

liefs!

Hoi Ik1,

Bedankt voor jouw verhaal!

Wat verschrikkelijk toch? Om tijdens een echo te horen dat het niet goed is.. Zo voelt het dus als de grond onder je voeten wegvalt, dacht ik nog.

Wat fijn dat je alweer leuke dingen doet. Ik doe ook weer leuke dingen hoor :)  Zo ga ik morgen op vakantie.

Heel veel succes met de volgende poging! Hopelijk zien we elkaar snel weer in een leuker topic ;)

Liefs

Omdat ik zelf veel op forums heb gegoogled naar informatie over currettage of misoprostol wil ik ook mijn verhaal delen voor vrouwen die in dezelfde situatie zitten. En helaas heb ik ervaring met zowel de curettage als de misoprostol.

Bij 11+3 eerste echo, en helaas een hele ernstige afwijking waardoor er geen levensvatbaar kindje geboren kon worden. De volgende dag naar het ziekenhuis en daar werd dit ook bevestigd. Het fetusje leefde nog wel en bewoog met armpjes en beentjes. Dat was heel pijnlijk om te zien. We hebben samen heel veel verdriet gehad en gehuild.

Ik kon kiezen tussen pillen (mifepristine en misoprostol) om de zwangerschap af te breken en een miskraam op te wekken of een curettage. Ik vond dat een hele moeilijke keuze

Pillen: je hoeft niet in het ziekenhuis te zijn en voor mijn gevoel had ik dan wat meer tijd om afscheid te nemen. Je kan het vruchtje opvangen en bekijken thuis. Nadelen is dat je alleen maar wat paracetamol/naproxen kan nemen en dus wel veel pijn kan hebben. Ook is er een redelijke kans dat de miskraam niet goed op gang komt of onvolledig is.

Curettage: ik vond de gedachte dat mijn nog levende fetus verhakseld zou worden echt heel erg moeilijk. Voordeel is dat het een hele korte ingreep is met heel weinig complicaties en door de narcose pijnloos.

Dus wat heb ik gekozen: Omdat de gedachte van een curettage mij wat heftig leek gekozen voor de pillen. Meteen na bezoek aan de gyn eerste pil mifepristine genomen. De volgende dag voelde ik me al een stuk beter omdat die pil de zwangerschap hormoon blokkeert en dus minder kwaaltjes. Die pil kan ik iedereen aanraden, je kan opeens weer beetje helder denken.

40 uur na de eerste pil misoprostol ingebracht, ik kreeg na anderhalf uur een hele venijnige menstruatiepijn. Geen bloedverlies. Daarna tweede dosis genomen. Oh ja, bij het inbrengen van de tweede dosis ben ik gestopt met eten en drinken...omdat ik toen al zoeits had van als dit niet lukt nu wil ik een curettage. Nog steeds wel pijn en geen bloedverlies. Ik kreeg ook koorts en toen heb ik gebeld dat ik dit niet langer trok en curettage wilde. De pijn zonder ook maar enig bloedverlies, hoe lang ging dat nog duren?

Ik mocht meteen komen en zodra er een gaatje was op OK zou ik gecurreteerd worden onder narcose. Half uurtje na opname verloor ik heel veel bloed en stolsels op het toilet en daarna weer, maar de fetus zat nog op zijn plek. Bij het tweede keer bloedverlies werd het helemaal zwart voor mijn ogen, kreeg ik een enorme pijn en brak het zweet me uit. Ik was dolgelukkig dat ik niet thuis was maar ik het ziekenhuis. Volgens de gyn was dat een wee. Na een prik morfine ging het een stuk beter en 3 uur na opname werd ik onder narcose gecuretteerd. Zodra ik terug was van OK had ik ook geen centje pijn meer.

Gesprek met de gyn na de ingreep was heel erg fijn, blijkbaar was het vruchtje onderweg naar OK er toch vanzelf uitgevallen. Daarom was het helemaal ongeschonden. Op OK hebben ze alleen de placenta weg gezogen en geschraapt. Mijn man en ik hebben het fetusje kunnen bekijken in een potje water en het gaat voor onderzoek naar de klinisch geneticus.

Vooral mijn man wilde het fetusje heel graag zien, en zelf vond ik het ook fascinerend. We hebben er foto's van gemaakt en we hebben nog een echo foto. Zo kunnen we het afsluiten en hebben we op de afdeling afscheid genomen van ons fetusje.

Dus ja mijn ervaring is dat de pillen ontzettend veel pijn kunnen geven en dat je goed moet nadenken of je dat wel wil. Curettage krijg je niks van mee en na de curettage geen pijn gehad.

Hopelijk heeft iemand iets aan dit verhaal bij het maken van een keuze. Neem anders ook een dagje de tijd om er rustig over na te denken. want je moet eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden en een leuke fijne optie bestaat niet.

Terug
Bovenaan