Miskraam en keizersnede litteken

Hoi!
Ik ga sinds afgelopen weekend door mijn eerste miskraam. Het is jammer, maar ik ben er ook oké mee ("er zal wel een reden voor zijn geweest"), dus ik hoop voornamelijk dat het allemaal snel achter de rug is en dat mijn lichaam het zelf oplost.

Nu mijn vraag.. Ik heb al een zoon, hij is bijna vier. Hij is geboren middels een (geplande) keizersnede. Ik heb eigenlijk nooit last van mijn litteken gehad.
Ik merk alleen nu, 2.5 dagen 'into' de miskraam, dat ik een soort beurs gevoel (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) heb bij wat ik denk dat mijn keizersnede litteken aan de binnenkant van mijn buik is (dus niet het buitenste litteken dat je kunt zien, maar het litteken dat in de baarmoeder zit). Ik weet helemaal niet eens of het kan dat je dit voelt zitten, maar het lijkt als ik erop druk een iets harder stukje en ik voel dat het een beetje 'beurs' is (bijvoorbeeld als ik kracht zet - naar de wc ga oid - of zachtjes erop druk). Dit heb ik dus sinds de miskraam, maar het begon me gisteravond op te vallen.

Is er iemand die dit (heel vaag omschreven, excuus) gevoel toevallig herkent? Ik heb helaas de fout gemaakt te googelen en lees nu allemaal verhalen over 'niches', waar ik niet erg blij van word.
 
Ik herken je klachten niet maar wel de twijfels na een keizersnede. We lopen redelijke gelijk,.. ik heb een zoon van 3,5 die met een keizersnede is geboren.
Ik heb in december en januari een miskraam gehad en vraag me zelf af of dat misschien komt doordat je een litteken hebt en dus minder 'goed weefsel om in in te nestelen of te groeien'. Ik volg je discussie even, ben wel benieuwd naar de reacties die je krijgt. En ik wil je graag veel sterkte wensen met de miskraam. Ookal ben je er ok mee, het is toch heel wat! Sterkte. 
 
Hoi BillieJoe en Zazou,
Ik hsb zelf geen keizersnede gehad, maar ik ken genoeg vrouwen die wel een keizersnede hebben gehad en ook daarna nog 1 of meerdere kinderen hebben gekregen. Ook zonder miskramen tussendoor, dus het zou zeker nog gewoon meogelijk moeten zijn om zwanger te worden.
Wat betreft het beurse gevoel: Zou het kunnen dat je door de samentrekkingen van de baarmoeder tijdens de miskraam een soort spierpijn in je baarmoeder hebt, misschien iets erger op de plek van het litteken, omdat daar de spier natuurlijk kapot is geweest?
Ik wens jullie veel sterkte met het verwerken en hopelijk mogen jullie snel weer een positieve test en kindje in je armen houden.
 
[quote quote=10612379]Ik herken je klachten niet maar wel de twijfels na een keizersnede. We lopen redelijke gelijk,.. ik heb een zoon van 3,5 die met een keizersnede is geboren. Ik heb in december en januari een miskraam gehad en vraag me zelf af of dat misschien komt doordat je een litteken hebt en dus minder ‘goed weefsel om in in te nestelen of te groeien’. Ik volg je discussie even, ben wel benieuwd naar de reacties die je krijgt. En ik wil je graag veel sterkte wensen met de miskraam. Ookal ben je er ok mee, het is toch heel wat! Sterkte.[/quote]
Ah Zazou, we kwamen elkaar al eerder tegen bij een ander topic, wat verdrietig dat je een tweede miskraam gehad hebt! Hoe gaat het met je? 
Ik had nooit eerder stilgestaan bij dit aspect van de keizersnede, en heb eigenlijk ook niet echt een reden te denken dat het meer is dan toeval, maar ik merk toch ook dat het door m'n hoofd gaat als een "wat als....". Heel vervelend. En als je op die toer bent helpt google natuurlijk totaal niet, want je vindt dan alleen maar informatie die je angst bevestigt (dit had ik gister dus..).
Ik hoop dat we beiden snel een positieve test hebben die blijvend is. 
 
[quote quote=10612409]Hoi BillieJoe en Zazou, Ik hsb zelf geen keizersnede gehad, maar ik ken genoeg vrouwen die wel een keizersnede hebben gehad en ook daarna nog 1 of meerdere kinderen hebben gekregen. Ook zonder miskramen tussendoor, dus het zou zeker nog gewoon meogelijk moeten zijn om zwanger te worden. Wat betreft het beurse gevoel: Zou het kunnen dat je door de samentrekkingen van de baarmoeder tijdens de miskraam een soort spierpijn in je baarmoeder hebt, misschien iets erger op de plek van het litteken, omdat daar de spier natuurlijk kapot is geweest? Ik wens jullie veel sterkte met het verwerken en hopelijk mogen jullie snel weer een positieve test en kindje in je armen houden.[/quote]
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt over die samentrekkingen. Ik herken het gevoel gewoon totaal niet, maar het lijkt vanmorgen in ieder geval al een stuk minder dan gister einde dag. Hopelijk blijft dit inderdaad zo.
Bedankt voor je reactie!
 
Ik heb zelf een spiedkeizersnede gehad van ons overleden zoontje.
Op 29 september 2004 in januari 2005 was ik weer zwanger in april 2005 ging het mis en kreeg ik een miskraam met 12 weken.
Daarna was ik in juli 2005 weer zwanger en hebben wij een gezonde dochter gekregen.
Daarna in 2008 weer een gezonde dochter gekregen en in 2017 ook weer een gezonde dochter gekregen.
Wat jij voel voelde ik ook bij het litteken maar omdat ik nog maar zo kort een spoedkeizersnde had gehad van ons overleden zoontje dacht ik dat het daar nog van was omdat de wond nog zo vers was.
 
 
 
Ik ken inderdaad ook vrouwen waarbij de tweede en derde zwangerschap wel gewoon goed gingen (met een natuurlijke bevalling) dus ik heb zeker vertrouwen dat het nog kan maar het speelt toch een beetje in je achterhoofd. Heel veel succes en ik duim ook voor jou!
 
Terug
Bovenaan