Miskraam en/of buitenbaarmoederlijke zwangerschap???

Hallo mama’s
Even een vraagje, ik heb op hemelvaartsdag een miskraam gehad hierbij heb ik weinig last gehad op het moment van de miskraam een klein beetje kramp en toen het vruchtje verloren daarna was de kramp weg en heb ik 3 dagen gevloeid lichtjes. Nu worden mijn testen steeds feller. Dus afgelopen dinsdag na de verloskundige geweest en een echo gemaakt hierbij zagen hun een zwarte holte buiten mijn baarmoeder en ben met spoed naar het ziekenhuis gestuurd voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. De gynaecoloog in dienst zag niets op de echo en mijn hcg was 1950. Ze zei op dat moment me nergens zorgen over te maken en moest met twee dagen weer komen om te prikken en een echo. Daar ben ik gisteren geweest. Echo zagen ze niks bijzonders op en hcg in het bloed is nu 2060. Dus dit is omhoog gegaan. En moet ik zaterdag a.s weer bloedprikken en echos maken,heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet even niet goed wat ik moet denken.
Als je hcg omhoog gaat moet er toch ergens wat zitten? Maar waar komt het vruchtje van de miskraam dan weg?? Heb een foto aan de gynaecoloog laten zien en die zei dat dit zeker het vruchtje was. Ze zien ook geen restjes in mijn baarmoeder.
Ik heb verder lichamelijk ook geen klachten.

Pfff wat is dit zenuwslopend…. ?? misschien heeft iemand hier ervaring mee? En kan mij vertellen wat mij misschien te wachten staat? Deze onzekerheid is slopend….
 
Ik heb vorig jaar juli een bbz gehad. Mijn testen liepen op maar had wel wat bloed verlies. Bij de echo was niks te zien. Mijn hcg was wel voor een zwangerschap van 7 weken maar niks te vinden dus dat was op donderdag. Dus zaterdag weer bloedprikken en toen ik naar huis ging verloor ik veel meer bloed met flinke stolsels dus ik dacht nu heb ik echt een miskraam gehad dit was het maar ik moest terug blijven komen voor bloedprikken en echo's omdat de waarde wel zakte maar heel langzaam. Helaas toch 1,5-2 weken later wakker geworden met heel veel buikpijn stralend naar de lies. Toen snachts geopereerd en bleek er toch nog iets in de linkereileider te zitten. Dus vandaar dat de waardes niet snel genoeg naar beneden gingen en ik toch al wel veel bloed was verloren ben nu mijn linkereileider kwijt. Maar ondertussen ook alweer 39 weken zwanger.
Goed op jezelf passen en als je pijn krijgt direct aan de bel trekken en heel veel sterkte!
 
Ik heb iets soortgelijks meegmaakt een aantal jaar terug, dacht ook net dat ik mijn miskraam gehad had (bloedverlies en krampen waren voorbij), en toen had ik ineens heftige kramp en zodoende kwam ik in het ziekenhuis, waar ik ineens hogere hcg waardes had dan voor de miskraam (ongepland zwanger ivm uitgezakt spiraaltje, dus vanaf het begin al controles gehad in het ziekenhuis). Ik heb nooit herkenbaar een vruchtje verloren, maar had dus wel stijgende hcg waardes, een zwart rond iets in de eileider tegen de eierstok aan en vocht in de buikholte. 
Bij mij hebben ze ook gedacht aan dat het mogelijk een tweelingzwangerschap was, waarvan er 1 buiten de baarmoeder zat, zoiets zou bij jou misschien ook kunnen verklaren dat je wel zichtbaar een vruchtje verloren bent, maar dat je ook nog steeds stijgende hcg waardes hebt.

Bij mij was de stijging destijds overigens ook minimaal (geen verdubbeling in 2-3 dagen in elk geval), waarna wel definitief een daling inzette (die vervolgens nog ongeveer 3 maanden duurde met aanvankelijk wekelijks, en later eens in de twee weken controle op hcg). Mijn bbz is dus wel spontaan afgebroken. Helaas bleek de eileider later alsnog dusdanig beschadigd te zijn dat ik alsnog mijn eileider heb moeten laten verwijderen ivm pijn- en vruchtbaarheidsklachten. Mocht het hcg blijven stijgen, dan kan je ook medicatie krijgen om de groei van het vruchtje buiten de baarmoeder/het weefsel daar te laten stoppen waarmee je lijf het vervolgens zelf afbreekt en je 3 maanden niet zwanger mag worden, of kan het zijn dat je een operatie nodig hebt om de zwangerschap (al dan niet eileidersparend) te laten verwijderen. Het ligt een beetje aan hoe hard het hcg stijgt, jouw klachten en wat ze op het beeld zien en het beleid van het ziekenhuis wat je te wachten staat.

Mocht je in het vervolg nogmaals zwanger raken, dan is de kans groot dat je rond 6 weken in aanmerking komt voor een extra vroege echo, om uit te sluiten dat er geen herhaling is van een bbz. Waarschijnlijk kunnen ze je na afloop van dit avontuur vertellen of je een verhoogd risico hebt op een bbz of niet.
 
Dankjewel dames! Ik ben vandaag weer heen geweest waardes waren 2270 dus weer omhoog en weer op de echo niks kunnen vinden. Maandag moet ik weer heen en dan krijg ik een injectie met Methotrexaat. Zie er erg tegen op lees zo veel verschillende verhalen!
 
Balen dat het niet de goede kant op is gegaan. Gaan ze maandag nog een keer controleren of krijg je dan sowieso de methotrexaat? Ik hoop voor je dat het niet nodig zal zijn, lijkt me naar spul.
 
Ik begrijp helemaal hoe je je voelt! Die onzekerheid is echt killing! 


Zit ongeveer in dezelfde situatie. Na 2 mislukte ivf pogingen in de rustmaand spontaan zwanger geraakt. Ik had al een afspraak gemaakt in het ziekenhuis omdat ik het raar vond dat ik niet ongesteld werd. Ik had daardoor al heel snel een echo maar daarop was niks te zien en ondertussen had ik wel een positieve test. Een week later weer echo en bloed prikken. Weer niks te zien en hcg wel gestegen. Na 2 dagen weer terug, op de echo weer niks te zien. hcg wel weer gestegen maar zeker niet verdubbeld. Diezelfde middag heb ik een injectie met methotrexaat gehad. Afgelopen vrijdag moest ik op controle en waren mijn waardes toch weer gestegen. Volgens de arts die ik nu had pasten deze waarde bij een vitale zwangerschap, volgens de arts die ik een week eerder had niet. In een week tijd geen eens verdubbeling van de waarde van een week eerder. Ik werd weer uitgebreid geëchoed en nu zagen ze een leeg vruchtzakje en dooierzakje in de spierwand vd baarmoeder. Omdat ik nog steeds 0,0 klachten heb, is besloten om mij een meerdaagse behandeling met methotrexaat te geven. Ik heb er nauwelijks last van. Na de 2e injectie wat rommelende darmen en vlagen van misselijkheid maar dat zakte en daarna ook nergens meer last van gehad. Morgen de laatste spuit en dan heel hard hopen dat ze vrijdag bij de controle zeggen dat mijn hcg goed aan het dalen is. 

Ik vind het ook erg raar dat mijn waardes blijven stijgen maar er geen vruchtje groeit. Zelf vermoed ik dat het al heel vroeg gestopt is met groeien, of misschien al wel na de 1e injectie, maar mijn lichaam het signaal dat het niet goed is nog niet heeft opgepakt. Heb net als jij geen klachten. 
 
Vandaag de mtx gehad. Voel me erg moe en een beetje verloren. Hcg was weer gestegen en stond op 2660 nu wekelijks bloedprikken en hopen dat het omlaag gaat. Daarna 3 maanden niet zwanger worden… ook wel een grote domper… maar helaas.
Dankjullie voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan