Miskraam of gewoon menstruatie?

<p>Hallo,</p><p> </p><p>Dit is de eerste keer dat ik iets op een forum vraag en ik weet niet of ik het wel onder het juiste topic plaats of niet.</p><p>Ik weet namelijk niet of ik überhaupt zwanger was. Ik ben 9 maanden geleden bevallen en ik was nog niet ongesteld geweest. (Borstvoeding maar ook PCOS dus ik dacht het zal daardoor wel wat langer duren) </p><p>Tot ik vorig weekend ongesteld werd, dacht ik.. Ik had zo'n hevige pijn! Het voelde bijna hetzelfde als toen ik weëen had. 3 dagen heb ik flinke pijn gehad waarna het minder werd. Het bloedverlies bleef echter aanhouden en gister ben ik ineens een flinke stolsel verloren. Nu heb ik nog licht bloedverlies en lichte pijn in mijn onderbuik. </p><p>Hoe weet ik of dit een miskraam is geweest of dat het 'gewoon' een hele heftige menstruatie is geweest?</p>

Het zou beide kunnen. Ik werd ook pas een tijdje na bevalling weer ongesteld en dat was ook heftig. Je weet het alleen als je bloed laat prikken en ze je HCG daaruit testen. 

Is natuurlijk achteraf lastig te zeggen (misschien dat het via een echo achterhaald kan worden?). Maar soms test je na een miskraam nog positief op een zwangerschapstest. Dat zou je misschien nog kunnen proberen. Als die nog (licht) positief is en afneemt dan was je zwanger. Maar hij kan ook negatief zijn en dan wil het niet zeggen dat het geen miskraam was. Ik teste na bijna al mijn miskramen vrijwel direct negatief...

Ik had ook een heftige eerste menstruatie.. Dat ik dacht poeh, is dit waar ik naar uit heb gekeken? De menstruaties daarna waren wel weer veel lichter.
Het lastige bij de eerste keer is dat je niet weet of en wanneer je de eisprong hebt gehad. Dus het kan een miskraam zijn geweest. Als je veel last blijft houden contact opnemen met de huisarts? 

Terug
Bovenaan