miskraam

hallo,

mijn zus heeft 2 dagen geleden een miskraam gekregen met 22 weken. Deze kwam met spontane weeen en hij had alles er op en er aan. hoe kan ik haar te troosten.Moet ik haar vrij laten tot ze zelf behoefte heeft om er over te praten. Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.

Mijn vraag: wie heeft ervaring en mijn advies kunt geven hieromtrent.

groetjes een bezorgde zus.

Wat lief van je dat je dat hier komt vragen. Ik heb zelf 3 maanden geleden mijn zoontje Marijn verloren bij 15 weken zwangerschap, dus ik weet helaas heel goed hoe ze zich voelt.

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om haar te troosten. Waarschijnlijk lukt je dat ook niet. Ik was ook ontroostbaar in het begin. Maar sta open voor haar, laat haar vertellen als ze dat wil. Wat ik het fijnste vond, was als ik zelf mijn gang kon gaan. Maar een belangstellende vraag van een ander was voor mij vaak al voldoende aanleiding om te gaan vertellen. Dus vraag maar gewoon hoe het met haar gaat, en hoe de bevalling is verlopen. Hoe haar kindje eruit zag. Of ze foto's heeft gemaakt. Wees niet bang voor haar reactie.

Laat haar in ieder geval telkens weer merken dat je het heel erg vindt wat er is gebeurd. En dat je er voor haar bent. En weet je al of ze haar kindje een naam heeft gegeven? Ik vond dat zelf heel confronterend, het noemen van Marijn zijn naam, maar ook heel fijn. De meeste mensen vroegen daar niet eens naar, en toen bleef ik het maar hebben over 'de miskraam' terwijl het voor mijn gevoel 'de geboorte van Marijn' is.

Wat héél belangrijk is, is dat je je altijd blijft realiseren dat ze haar kindje verloren is, en dat is zo'n beetje het ergste wat een moeder kan overkomen. Of het kindje nou heeft geleefd sinds de geboorte of niet. Ook na maanden blijft het verlies heel groot. Waarschijnlijk blijft het gemis haar hele leven duren. Het moeilijkste is het als mensen na een aantal weken alweer lijken te zijn vergeten wat er eigenlijk met je is gebeurd. Voor jouw zus staat de wereld een tijdje (misschien wel maanden) stil, en het is fijn als jij je dat realiseert. Maar zo ver is het nu nog niet. Ze zal nu nog wel echt helemaal in de rouw zijn.

Ik ben zelf lid geworden van een lotgenoten-mailgroep, "Herfst in mijn Hart". Hun webpagina is http://www.herfstinmijnhart.nl/ Daar zijn allemaal meiden die heel precies weten wat het betekent om een kindje kwijt te raken tijdens (of na) de zwangerschap. Misschien kun je haar hiernaartoe verwijzen, want ik weet zeker dat ze daar al haar verdriet en haar hele verhaal kwijt kan. Ik kon dat ook, en dat is superwaardevol.

Wens je zus heel veel sterkte en geef haar een dikke knuffel van mij, een lotgenote.

Ik zou het fijn vinden als ik later nog eens van je hoor hoe het met haar gaat.

Veel liefs,
Marjon
Moeder van *Marijn

Lieve bezorgde zus,

Wat lief van je dat je zo met haar begaan bent. Mijn vriendin heeft een kindje met 26 en 40 weken verloren )achteraf is de oorzaak gevonden en ze heeft nu een gezond kindje). Zij vond het inderdaad fijn als we haar haar gang lieten gaan en er gewoon voor haar waren. Het moeilijkste vond zij dat sommige mensen niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan en daarom maar niets zeiden. Voor haar was het ook erg belangrijk dat wij het kindje kenden en bij de eerste dus veel fotos gezien en bij de tweede op bezoek geweest omdat ze het zo graag wilde laten zien. Ik denk dat het voor ieder verschillend kan zijn maar met zo een attente en lieve zuis als jij vinden jullie elkaar wel.

Heel veel sterkte

Corina

Jeetje anoniem, wat vreselijk voor je zus. Kan me voorstellen dat je niet weet hoe je haar moet troosten. Ik zou het ook niet weten.Zit zelf in de 21e week en schrik er gewoon van.
Ik wil jullie allemaal heel heel veel sterkte wensen, want het lijkt me echt afschuwelijk!
Liefs

wat vreselijk voor je zus, dat is echt heel erg. Ja, hoe kan je haar troosten, door in ieder geval er voor haar te zijn als ze je nodig heeft, en haar vrij te laten in haar verdriet. Als ze wil praten, moet ze dat denk ik zelf aangeven. Het is nodig dat ze dat doet, maar dat kun je niet dwingen.

Zus,

Zoals Marjon zei is het idd zo. Laat haar over hebben. Is een kwestie van praten praten en nog eens praten. Ik ben zelfs mama van 2 engeltjes. e overleden en de 21ste week en de 2e in de 24 ste week. Ik had beide keren erg veel verdriet. Gelukkig had ik me familie die me steunde en me de kans gaf om keer op keer mijn ervaring te vertellen.

Wees er voor je zus.

Dikke knuffel van een mama die weet hoe moeilijk ze het heeft.

Wat erg joh, die verhalen van jullie. Daar lijkt mijn verdriet weinig mee moet ik zeggen.
Ik weet niet hoe je moet reageren, alleen dat je moet laten merken hoeveel je van haar houd en aan je mail te zien doe je dat veel.

Succes in deze hele zware tijden...

ik heb 2x een tweeling verloren 1e keer met 22 wkn en 2e keer met 23 wkn
het is alsof de wereld stil staat, gewoon zo....tja ik kan het eigenlijk in paar woorden niet eens omschrijven.....je bent zo leeg van binnen. Gelukkig door mijn omgeving, erover praten e.d. kaarten die we toegestuurd kregen, hielp dit erg goed in ons verwerkingsproces, de kinderen leven voort in onze harten en hebben ook namen gekregen (ik noem het ook geen miskraam maar gewoon, vroeggeboorte) en ik ben en blijf mamma van 4 geweldige mooie kindjes, onze engeltjes. Vaak surf ik eens op de site lieve-engeltjes, daar vind ik ook nu nog veel steun.
liefs een engeltjesmoeder.
ben nu zwanger van 1 kindje en gelukkig gaat alles nu goed.
22wkn

Terug
Bovenaan