miskraam

hoi dames.

ik voel me zo slecht, moet het even van me af praten, voel ik me misschien een tikje beter.

Vorige week hebben we de 1e echo gehad, ik zou dan 8 weken en 2 dagen moeten zijn van ons 1e kindje, volgens de echto was het echter 5 wk, 6dg. het hartje klopte dan ook (nog) niet.
de verloskundige zei al dat we ons maar op het ergste voor moesten bereiden het was echt een harde klap voor ons. ik had nl geen bloedingen of   buikpijn ofzo gehad. we hebben toen gelijk een afspraak gemaak voor vandaag, het was echt zo'n lange vervelende week,
vanmiddag dus terug geweest nog een keer echto gemaakt en nee er klopte nog steeds geen hartje,ze hebben geen inwendige echo gemaakt, dat wilde ze mij niet aandoen vandaag
vorige week hebben ze het wel gedaan.   maar het  zit dus echt niet goed.
volgende week donderdag moeten we naar de gynaceloog en die gaat dan zowiezo nog een keer een echo maken en bespreken we hoe het verder gaat dan.
het is echt heel onwerkelijk allemaal, ik voel me nog steeds zo zwanger, pijnlijke borsten misselijk....ben een beetje gewicht aangekomen...breder in de heupen, jullie kennen het wel....en dan is het toch niet goed. echt ongelofelijk hoor!!
maarja we moeten doorgaan he..en maar afwachten wat er nu op ons afkomt.
i

Hoi Sandy,

Ik wil je als eerste heel veel sterkte wensen, ik weet namelijk precies hoe je nu moet voelen. Ook wij gingen  met bijna 8 weken voor de echo. Toen bleek dus dat het vruchtje bij 5,5 week gestopt is met groeien. Een missed Abortion heet dit. Ook ik had geen last van buikpijn, kramp en/of bloedingen. 4 dagen later moesten we nogmaals voor een echo en dit was alleen een bevestiging van hetgeen we eerder die week al min of meer wisten.

De gyn. heeft ons uitgelegd dat het op drie manieren af zou kunnen komen:
1. wachten tot het spontaan komt (dit kan echter een aantal weken duren)
2. dmv pillen die een soort van weeen opwekken en dat het dan vanzelf komt (kans is groot dat niet alles " meekomt en je als nog gecurrateerd moet worden)
3. curretage (onder narcose wordt het vruchtje weggehaald).

Ik heb zelf voor het laatste gekozen, ik kon het emotioneel niet verdragen dat ik er mee moest blijven lopen: mijn lichaam voelde zich namelijk ook op alle fronten nog zwanger. Een week later ben ik voor een dagopname opgenomen in het ziekenhuis. Het is me allemaal erg meegevallen, ik heb er eigenlijk weinig van mee gekregen. Ik  heb nog wel twee weken gevloeid en  uiteindelijk werd ik na 38 dagen na de dag van de curretage weer ongesteld.

Ik kan alleen maar zeggen dat je de tijd moet nemen om het een plaatsje te geven. Bij de ene duurt dit kort en kan weer verder, bij de ander (zoals bij mij) duurt het langer. Het is nu anderhalve maand geleden en het grote verdriet is nu weg. Maar de eerste drie weken heb ik me echt zwaar K*&%T gevoeld ! Nu zijn er nog genoeg momenten dat ik er aan denk maar er niet meer om hoef te huilen. Het heeft mij uiteindelijk geholpen om er over te praten met mensen. En dan blijkt dat je niet de enige bent, en hoe stom het ook klinkt, die herkenning is best prettig.....

Meisje, ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, het zal zeker niet makkelijk zijn.

Groetjes bebie78

Hoi i,

Wat ontzettend naar voor je!!
Ik hoop voor je dat je volgende week duidelijkheid krijgt van de gynaecoloog!

Ik snap heel goed dat het allemaal heel onwerkelijk is omdat je lichaam zich nog zo "zwanger"gedraagd!

Ik wil je heel veel sterkte toewensen.

Liefs,

Suus

Hoi Sandy,

Wat naar allemaal, ik weet precies  hoe je je eigen voelt...
Maar er is nog hoop...
Mij is vorige week precies hetzelfde overkomen alleen er was duidelijk te zien dat er geen leven meer was...
Dacht dat ik bijna 11 weken zwanger was en nu bleek dat het hartje al gestopt was met kloppen bij 6 weken en 3 dagen....

Je blijft je eigen ook zwanger voelen ik heb dat nu nog.
Ik krijg morgen een curettage omdat het er niet vanzelf afkomt dus je lichaam denkt eigenlijk ook nog dat je zwanger bent...
Vandaar ook die opgezette pijnlijke borsten en andere kwaaltjes...

Er is voor jou nog hoop dus probeer positief te blijven en ik hoop voor jou dat je goed nieuws krijgt volgende week!

Veel sterke!

Gr,
Sasje

Hallo, ik herken alle ervaringen heel erg bij jullie. Wij hebben het vorig jaar (2006) 2 keer meegemaakt. De eerste keer was het vooral verdriet, ik voelde me echt zwanger en mijn buik groeide, ik was misselijk, het hele pakket. Met 10 weken een termijnecho die niet goed was, het was afschuwelijk. Ik heb gewacht tot het op gang kwam om het ook wat tijd te geven om te verwerken. Rond 12+ weken kwam het, maar niet goed genoeg en na 5 dagen had ik zoveel pijn dat ik toch nog gecurreteerd moest worden. Dat was een enorme opluchting, want ik had ruim 2/3 weken veel pijn en verdriet gehad. Ik knapte razendsnel op en na 29 dagen kwam de volgende menstruatie. Ik voelde me ongeduldig en omdat onze zoon bijna 2 werd wilde ik niet meer wachten. Mijn vriend eigenlijk wel, maar goed, je weet niet hoe lang het duurt voor het weer raak is, dus we gingen ervoor. meteen werd ik weer zwanger, ik schrok, was ik er wel klaar voor? Ik voelde me ook goed, een gevoel van: zie je wel, het werkt dus allemaal! Met 6 weken echter: een speldenknopje bloed...Ik dacht dat ik gek werd. Het werd de 2e keer dezelfde film. Ik hoopte op een miskraam met 6 weken maar er gebeurde niets. Op de echo was een leeg zakje te zien. Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als in die periode: twijfel twijfel en nog eens twijfel. Ik was zo kwaad. Het leven ging ook gewoon door, overal zag ik kerngezonde gezinnen met ruim drie kinderen om me heen, op de creche leken alle moeders wel in verwachting. Met 10 weken heb ik ingegrepen en ben ik weer gecurreteerd, maar toen begon het gezeur pas goed: onregelmatig bloedverlies, bloedarmoede, maar wel een normaal lijkende cyclus. Dit duurde inmiddels allemaal veel te lang, de eerste miskraam, de foute echo, was op 6 maart en inmiddels was het bijna september. Ik had me met niets anders bezig kunnen houden en ik veranderde zelf ook merkte ik. Rond september kwam ik bij een cordate arts-assistente in het UMC terecht die voorstelde niet "te gaan lopen tutten" omdat ik een kinderwens had, maar in te grijpen. Dat hield in: weer onder narcose en dan zouden ze kijken of er nog een rest zat. Ik ging ervoor, maar twijfelde of het nodig was. Mijn huisarts had gezegd dat ik anders maar een half jaartje aan de pil moest gaan, geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht! Op 4 oktober werd ik ongesteld, op 18 oktober ging ik onder narcose (kijken in de baarmoeder met een cameraatje, alles was goed) en op 7 november werd ik weer gewoon ongesteld. Ergens voelde ik dat het weer goed met me ging. Op 3 december had ik een stipje bloed in mijn onderbroek en dacht: Lekker op tijd ongesteld geworden, hoef ik verder ook niet meer in de zenuwen te zitten of ik zwanger ben, want we waren weer begonnen met proberen. Maar met Sinterklaas werd ik misselijk... ik was weer zwanger! Een enorm onzekere tijd brak aan maar met 6 weken kreeg ik een echo. Ik zag 1 ministipje als een razende tekeer gaan: het hartje!!! Wat er daarna gebeurde is niet zo belangrijk (toch wat onderzoeken laten doen, o.a. chromosomen van mij en mijn vriend, prenatale screening) Ik kreeg de eerste 12 weken om de 2 weken een echo, steeds weer op van de zenuwen natuurlijk. Nu ben ik al 23 weken zwanger, maar nog steeds wel eens onzeker, ik voel niet zo veel leven namelijk, maar als hij of zij zich dan weer laat voelen, baal ik van mijn onzekerheid. De verloskundige zegt dat deze gevoelens normaal zijn.  Die miskramen draag ik de rest van mijn leven met me mee, ik vond vooral de 2e keer erg moeilijk. De omgeving wordt er een beetje moe van, terwijl je zelf echt momenten van twijfel hebt of je ooit wel zwanger kunt blijven en verdriet hebt. Iedereen die tot hier heeft kunnen lezen en nu een miskraam meemaakt: Wanhoop niet, ook als het vaker gebeurt, het is meestal gewoon pech. Ik realiseerde me nooit hoe graag ik nog een kind wilde, ook al heb je er al 1 of zelfs 2, het is een enorme domper als je het meemaakt.

Hallo, ik herken alle ervaringen heel erg bij jullie. Wij hebben het vorig jaar (2006) 2 keer meegemaakt. De eerste keer was het vooral verdriet, ik voelde me echt zwanger en mijn buik groeide, ik was misselijk, het hele pakket. Met 10 weken een termijnecho die niet goed was, het was afschuwelijk. Ik heb gewacht tot het op gang kwam om het ook wat tijd te geven om te verwerken. Rond 12+ weken kwam het, maar niet goed genoeg en na 5 dagen had ik zoveel pijn dat ik toch nog gecurreteerd moest worden. Dat was een enorme opluchting, want ik had ruim 2/3 weken veel pijn en verdriet gehad. Ik knapte razendsnel op en na 29 dagen kwam de volgende menstruatie. Ik voelde me ongeduldig en omdat onze zoon bijna 2 werd wilde ik niet meer wachten. Mijn vriend eigenlijk wel, maar goed, je weet niet hoe lang het duurt voor het weer raak is, dus we gingen ervoor. meteen werd ik weer zwanger, ik schrok, was ik er wel klaar voor? Ik voelde me ook goed, een gevoel van: zie je wel, het werkt dus allemaal! Met 6 weken echter: een speldenknopje bloed...Ik dacht dat ik gek werd. Het werd de 2e keer dezelfde film. Ik hoopte op een miskraam met 6 weken maar er gebeurde niets. Op de echo was een leeg zakje te zien. Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als in die periode: twijfel twijfel en nog eens twijfel. Ik was zo kwaad. Het leven ging ook gewoon door, overal zag ik kerngezonde gezinnen met ruim drie kinderen om me heen, op de creche leken alle moeders wel in verwachting. Met 10 weken heb ik ingegrepen en ben ik weer gecurreteerd, maar toen begon het gezeur pas goed: onregelmatig bloedverlies, bloedarmoede, maar wel een normaal lijkende cyclus. Dit duurde inmiddels allemaal veel te lang, de eerste miskraam, de foute echo, was op 6 maart en inmiddels was het bijna september. Ik had me met niets anders bezig kunnen houden en ik veranderde zelf ook merkte ik. Rond september kwam ik bij een cordate arts-assistente in het UMC terecht die voorstelde niet "te gaan lopen tutten" omdat ik een kinderwens had, maar in te grijpen. Dat hield in: weer onder narcose en dan zouden ze kijken of er nog een rest zat. Ik ging ervoor, maar twijfelde of het nodig was. Mijn huisarts had gezegd dat ik anders maar een half jaartje aan de pil moest gaan, geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht! Op 4 oktober werd ik ongesteld, op 18 oktober ging ik onder narcose (kijken in de baarmoeder met een cameraatje, alles was goed) en op 7 november werd ik weer gewoon ongesteld. Ergens voelde ik dat het weer goed met me ging. Op 3 december had ik een stipje bloed in mijn onderbroek en dacht: Lekker op tijd ongesteld geworden, hoef ik verder ook niet meer in de zenuwen te zitten of ik zwanger ben, want we waren weer begonnen met proberen. Maar met Sinterklaas werd ik misselijk... ik was weer zwanger! Een enorm onzekere tijd brak aan maar met 6 weken kreeg ik een echo. Ik zag 1 ministipje als een razende tekeer gaan: het hartje!!! Wat er daarna gebeurde is niet zo belangrijk (toch wat onderzoeken laten doen, o.a. chromosomen van mij en mijn vriend, prenatale screening) Ik kreeg de eerste 12 weken om de 2 weken een echo, steeds weer op van de zenuwen natuurlijk. Nu ben ik al 23 weken zwanger, maar nog steeds wel eens onzeker, ik voel niet zo veel leven namelijk, maar als hij of zij zich dan weer laat voelen, baal ik van mijn onzekerheid. De verloskundige zegt dat deze gevoelens normaal zijn.  Die miskramen draag ik de rest van mijn leven met me mee, ik vond vooral de 2e keer erg moeilijk. De omgeving wordt er een beetje moe van, terwijl je zelf echt momenten van twijfel hebt of je ooit wel zwanger kunt blijven en verdriet hebt. Iedereen die tot hier heeft kunnen lezen en nu een miskraam meemaakt: Wanhoop niet, ook als het vaker gebeurt, het is meestal gewoon pech. Ik realiseerde me nooit hoe graag ik nog een kind wilde, ook al heb je er al 1 of zelfs 2, het is een enorme domper als je het meemaakt.

Terug
Bovenaan