Miskramen erfelijk?

Hoi,
Misschien een rare vraag maar zijn miskramen erfelijk ofzo?
Mijn moeder heeft namelijk 3 kinderen gehad (waarvan 1 overleden met 7 maanden) en tussendoor ook een aantal miskramen (ik geloof 3 maar weet het niet helemaal zeker).
Daarom was ik eigenlijk nieuwsgierig.
 
Hoi Angelina

het fijne weet ik er niet van, maar geloof dat het eraan ligt waarom je moeder een miskraam heeft gehad. Als het komt doordat de vrouw of de man een chromosoonfwijking heeft, dan kan het erfelijk zijn. Maar alle andere oorzaken zijn geloof ik niet erfelijk. Maar heb zelf geen ervaring op dit gebied, heb het van een familielid gehoord die hier mee te maken heeft gehad. Andere meiden die misschien meer hierover weten?

Liefs Vanessa

 
Hoi Angelina,
Mijn moeder heeft zes keer een miskraam gehad en is daarna 'spontaan'zwanger geraakt. Mbv hormonen is het vruchtje toen behouden. Ik werd hier net als jij ook heel erg onzeker van en heb hier veel informatie over proberen te zoeken. Van het instituut Freya heb ik 'n antwoord gekregen. Hierin stond dat het een beetje aan de oorzaak ligt waardoor jou moeder steeds een miskraam heeft gehad. Ik heb het bewaard trouwens, misschien dat je er wat aan hebt!

Hartelijk dank voor je e-mail. Je moeder heeft meerdere miskramen gehad en
je wilt graag weten hoe groot de kans is dat jou hetzelfde overkomt. Ook wil
je weten of je eventueel voorzorgsmaatregelen kan treffen.

Er zijn diverse oorzaken voor een miskraam. Bij lang niet allemaal speelt
erfelijkheid een rol. Om hierover uitspraken te kunnen doen is het
belangrijk om te weten wat de oorzaak geweest is. Als de oorzaak niet
erfelijk is, dan is de kans voor jou gelijk aan de kans voor iedere andere
vrouw. Bij een erfelijke aandoening is de kans maximaal 50%, maar dit kan
ook minder zijn.

Wanneer de oorzaak onbekend is, is het niet mogelijk onderzoek te doen. Is
er ooit onderzocht waardoor de miskramen van je moeder veroorzaakt werden?
Misschien dat je ons daar -indien bekend- nog een e-mail over kunt sturen?

Je zou ook contact kunnen opnemen met je huisarts, hij/zij kan je wellicht
ook helpen bij het beantwoorden van je vragen.

Heel veel sucses, groetjes Anne

p.s.Ben zelf in September gestopt met de pil, ik ben nog niet zwanger geweest, dus van eigen ervaring kan ik nog niet spreken.



 
hai,
ik heb zelf net 2 miskramen gehad,maar bij zit het helemaal niet in de familie.Mijn moeder heeft wel 2 moeilijke en zware zwangerschappen gehad en volgens mijn gyneacoloog had dat geen gevolgen voor mij dat ik dus die miskramen hebt gehad.
Ik had dat ook namelijk gevraagd ook omdat ik zelf een prematuurbaby ben geweest,ik was 3,5 maand te vroeg geboren,dus ik wilde wel even weten of dat er misschien mee te maken had,maar volgens hem had dat er niets mee te maken wel dat ik een grote kans heb dat ik of dezelfde zwangerschap ga krijgen of bevalling dus ik ben benieuwd,ik moet eerst nog een keer een miskraam krijgen en dan gaan ze me onderzoeken,maar ik hoop natuurlijk dat mijn 3e keer goed is en zal blijven.ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wil je veel sterkte wensen liefs jennifer
 
Terug
Bovenaan