Mislukt.....

Hallo allemaal,

Ik ben reeds 8 dagen moeder van mijn prachtige dochter Esmée. De eerste 2 dagen ging het borstvoeding geven redelijk. Ik heb voldoende voeding en mijn kleintje zoog er goed op los. Helaas begonnen de tepelkloven zijn tol te eisen en met tranen over mijn wangen was ik haar aan het voeden. Ik begon op te zien tegen elke voeding. In overleg met mijn kraamverzorgster ben ik gaan kolven. We hebben haar met een theelepeltje gevoed, maar dit spuugde ze steeds uit. Dus maar weer aanleggen aan de borst. Na 4 dagen kon ik gewoon niet meer en heb besloten haar de borstvoeding in de fles te geven totdat mijn tepels geheeld waren. Ik heb haar op de 6e dag mijn linkerborst aangeboden en die wilde ze nog al te graag hebben. De tepel aan mijn rechterborst is heel hard en deze kon ze niet te pakken krijgen, dus deze borst heb ik weer gekolfd.

Vanaf gisteren kan ik het borstvoeden weer aan, maar ze laat steeds mijn tepel los en lukt het gewoon niet meer om haar aan te leggen. Ze hapt en laat naar 5 seconden weer los. Ik voel me gewoon zo verdrietig hierbij. Natuurlijk blijf ik kolven en geef haar mijn borstvoeding. Maar ik wil haar zo graag bij me hebben en heb nu zoveel spijt dat ik niet heb doorgezet. Ik voel me echt mislukt....

Heeft iemand misschien tips hoe ik haar weer aan de borst krijg of heb ik het al verpest doordat ik de fles ben gaan geven.

Alvast bedankt voor jullie reactie...

Rossi46

Hoi Rossi,
Ik ben geen lactatiedeskundige, maar misschien kun je het met een tepelhoedje proberen. Dat beschermt de tepel en maakt dat je kindje het beter in de mond kan houden. Maargoed, daarom wilde ik helemaal niet reageren. Werd er een beetje verdrietig van dat je je zo mislukt voelde.
Meid, je hebt een prachtige dochter op de wereld gezet, dus zo mislukt kun je niet zijn. Misschien moet je nu gewoon even doorzetten met de bv.
En dan nog, vergeet niet dat het wel of niet doorzetten met bv niks over jou als moeder zegt.
Ik heb drie kids en de bv is drie keer mislukt. Kan je vertellen dat dat er nu echt niet meer toe doet.
Sterkte enne...denk alstjeblieft een beetje liever over jezelf!
Ivy

Hoi Rossi,

Ik ben het helemaal met Ivy eens. Je doet je best en dat alleen al maakt je een goede moeder. Bovendien is natuurlijk het allerbelangste in de borstvoeding dat je kindje ook genoeg drinkt. Als babytjes ondervoed raken, neemt hun zuigreflex nl ook af.

Dus veel succes, en geniet van je baby!

En eh,.. ondanks dat borstvoeding natuurlijk geweldig is, ben je geen slechte moeder als je uiteindelijk besluit om over te stappen op kunstvoeding. echt niet!

Liefs
Amanda

Hoi Rossi!
Wat vervelend dat de borstvoeding zo moeizaam gaat.
Het lijkt mij verstandig als je contact opneemt met een lactatiekundige. Zij kan kijken wat er precies misgaat en je helpen het probleem op te lossen zodat de borstvoeding weer leuk wordt!
Natuurlijk ben je geen slechte moeder als je over zou stappen op de fles, maar het is zeker de moeite waard om de BV nog een kans te geven!
de kosten voor een consult bij een lactatiekundige worden meestal vergoed door de verzekering.
Wat je ook kunt doen is bellen met een vrijwilliger van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of La Leche League. De telefoonnummers van deze organistaies kun je vinden op www.borstvoeding.nl   Je kunt je probleem ook nog even voorleggen op het forum van die site ( www.borstvoedingsforum.nl ). Er zijn daar altijd veel moeders met uitgebreide ervaring op het gebied van borstvoeding aanwezig, en daarnaast zijn er ook lactatiekundigen en vrijwilligers van VBN en LLL actief.

Hallo..

Ik wilde jullie bedanken voor jullie reactie. Het gaat vandaag alweer beter met me. Ik had het gister er gewoon heel moeilijk mee. Ik heb besloten om het in ieder geval nog niet op te geven. Ze krijgt sowieso borstvoeding uit de fles en ik  probeer haar steeds weer aan te leggen.

In ieder geval bedankt voor jullie lieve reacties

Rossi46

ooh ik had een heel verhaal geschreven en het mislukte.

Gefeliciteerd.
Maar ik weet precies hoe je je voelt, ik had dit namelijk ook.
Je  moet je echt niet schuldig voelen hoor.
Maar de kleine moet je tepels vormen en dat doet pijn. Als je goed kijkt heb je ook blaasjes op je tepels. dit gaat met een week of 2 weg en doet het geen pijn meer.
Ik gebruikte Bepanthene en wittekool. Witte kool verkoeld en verdooft.
De witte kool leg je in de koelkast.
Je pakt een blad en drukt de nerven kapot met eventueel een lepel en leg dit in je BH.
Ik heb door de borstvoeding ook last gehad van koorts.
Hij kwam de eerste  2 weken met het half uur en uur. echt vermoeiend.

Maar je bent echt geen mislukkeling hoor.
Je bent een perfecte moeder, echt. Maar je bent ook moe van de bevalling en de zorg.
Dat zie je nu nog niet in maar later wel.

Mijn Justin is nu 10 weken en het is een heerlijk mannetje, hij knuffelt graag met me.

Veel succes en geniet van de kleine
Groetjes Sandra

hallo Rossi,

tja ik ben niet echt een deskundige, mijn de bv met mijn dochter gaat vooralsnog zeer voorspoedig en daar word ik erg gelukkig van. Ik herken wel een aantal problemen die je noemt.... het toehappen en dan snel weer loslaten doet Rêve soms ook, ik schrijf dat toe aan haar ongeduld en haar onvermogen om haar bewegingen gecontroleerd uit te voeren, ik los dat op door mijn hand achter haar hoofd te houden en haar tegen mijn borst te drukken (niet te stijf hoor, ze kan gewoon ademen, maar gewoon zodat als ze haar mond opend ze nog steeds wel in de goede positie ligt) en wat ook wel ns wil helpen is mijn borst een stukje indrukken zodat ze meer lucht krijgt bij het ademen... wie weet heb je er iets aan.
Tegen pijnlijke tepels... het is erg belangrijk dat je goed aanlegt, dus dat niet alleen je tepel maar ook een zo groot mogelijk (dit is afhankelijk van de grote van je babies mond natuurlijk) deel van je tepelhof in de mond van je beeb komt. Als het zeer doet en blijft doen, dan is het niet goed gegaan, niet doorgaan, maar losmaken en opnieuw aanleggen. Zelf vind ik het erg fijn om afwisselend liggend en zittend te voeden, je tepels worden dan in een andere hoek benaderd en het werkt voor mij verlichtend. Het toehappen doet soms nog wel een beetje pijn, maar dat is gelijk over en daarna is het gewoon een prettig ontspannen gevoel.
hou vol en vraag anders hulp van een lactatiedeskundige, vooral belangrijk, vertrouw op je lichaam en je eigen gevoel.
mama van Rêve

hoi
ik heb zelf dit probleem ook gehad mijn dochter is in het ziekenhuis geboren veel te vroeg
maar ben meteen gaan kolfen want wou borstvoeding geven dat leek mij zo mooi.
maar toen naar dik twee weken mochten we het proberen maar ze was toen de fles al gewent en de eeste keer dronk ze al hastike goed ik het alleen in het ziekenhuis daar bij niet veel hulp gehad met aanleggen en zo dus het werd steeds minder toen ze thuis kwam ben ik het weer gaan proberen op een gegeven moment elk uur aan de borst en dan dronk ze nog te kort en na drie dagen intesief proberen en zij weer wat afgevallen ben ik er maar gestopt
ik hoop dat jij wel op tijd hulp heb gekregen en dat het jou wel lukt want wat is er nou mooier om je kind de borst te kunnen geven veel geluk er mee

Terug
Bovenaan