Misselijk en werken

<p>Hoi.</p><p>Op dit moment ben ik 8 weken zwanger en behoorlijk misselijk. Alles wat ik s morgens eet, zoals een klein droog crackertje in bed, komt er een klein uurtje later weer uit. </p><p>Vorige week heb ik op mn werk verteld dat ik zwanger ben en misselijk. Er is toen afgesproken dat ik, als ik even wil zitten of eten, hier vrij in ben.</p><p>Vandaag ben ik weer behoorlijk misselijk. Met veel moeite iets gegeten maar ook dat kwam er snel weer uit. Dus bij mn werkgever aangegeven dat ik even ging zitten om te eten, werd niet goed ontvangen. Ik kreeg te horen dat ik mij erg aanstel en dat als ik zo door ga een miskraam ga krijgen. Ik moet mij er maar over heen zetten hoe misselijk ik ook ben. Ik kreeg zelfs het gevoel dat Ik niet naar de wc mag als ik moet overgeven. En collega's ergeren zich behoorlijk aan mij maar niemand durft dat te zeggen. Er is totaal geen begrip voor de situatie omdat mijn collega's nooit misselijk zijn geweest.</p><p>Ook kreeg ik te horen dat als ik zo doorga ik maar beter afscheid van het bedrijf kan nemen. Hard gezegd gewoon ontslagen worden.</p><p>Hebben hier meer mensen last van? Ik ga nu met heel veel tegenzin werken.</p>

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Wat belachelijk. Kies voor jezelf en je kleintje. Ze mogen je niet ontslaan vanwege je zwangerschap. Dat is discriminatie! 
Als ik jou was zou ik me ziek melden en hen per mail bevestigen wat ze hebben gezegd over de miskraam en het afscheid nemen van het bedrijf. En dan juridisch advies inwinnen ?
Misschien vrij heftig, maar: mijn man is advocaat, hij geeft altijd aan dat je het best zoveel mogelijk zwart op wit kan hebben. En dat lijkt me in deze vrij vervelende situatie ook wel handig. 
Want hoe gaan ze straks reageren als je verder in je zwangerschap bent en andere klachten krijgt (ik hoop het overigens niet voor je)? 
Jij en de baby zijn het belangrijkst. Stress is niet fijn en ik kan me voorstellen dat je dat nu ervaart. 
Heel veel sterkte!

Zij zijn verplicht om jouw die ruimte te geven. Sterker nog. Je dwingen om te komen en dan zeggen dat als het even niet gaat dat je even mag zitten is extreem magere inzet van je baas. Ik zit al 10 weken thuis vanwege misselijkheid. Misschien zou ik op sommige momenten van de dag ook even kunnen doorbikkelen, maar zij kunnen dat niet eisen. Als jij je te ziek voelt zou ik gewoon even niet werken. En als je op je werk ook nog van die lelijke staarblikken krijgt, dan zou ik er al helemaal schijt aan hebben. En nee, ze mogen je niet ontslaan!
Het kan echt anders. Ik was gisteren voor het eerst weer een paar uur werken en mijn baas kwam gelijk heel geïnteresseerd langs en gaf aan dat ik het maar rustig aan moest doen als dat nodig is. En hoe vervelend ze het voor mij vonden. 

Wat een vervelende situatie! Een beetje begrip kan er blijkbaar niet vanaf.
Als ik jou was zou ik een afspraak in plannen bij de bedrijfsarts. Dit kan ook als je nog niet ziekgemeld bent en heet dan arbeidsomstandigenhedenspreekuur. Hier Kun je overleggen hoe jij je voelt en medisch advies inwinnen. 
Daarnaast zou ik ook duidelijk aangeven dat je niet zit te wachten op medische adviezen van je leidinggevende of collega’s. Dat zij zeggen dat je je er maar over heen moet zetten omdat je anders een miskraam zou krijgen kan echt niet! En loze dreigingen van ontslag, ik zou echt vragen hoe ze dat dan willen aanpakken? Omdat je ziek bent vanwege je zwangerschap en toch probeert te weken? Laat ze dat maar eens op papier krijgen. 

Hee Maud,
Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Heel vervelend zo'n  werkgever  en zeker een onterechte reactie van je collega's. Het gaat nu om jou en al het moois wat in je buik groeit. Neem je tijd en probeer je er niets van aan te trekken. Ben je al bij de verloskundige geweest? Ik heb zelf ook heel erg last van  misselijkheid en braken. Erg vervelend zeker met je werk. Mijn verloskundige  heeft mij een recept voor geschreven  want ik hield echt niets binnen het is echt een wondermiddel! Emesafene heet het, kan gewoon samen met je zwangerschap. Misschien heb je er iets aan, als je niets binnenhoud kan je ook niet goed functioneren. Hopelijk verloopt de rest van je zwangerschap voorspoedig!
Groetjes

Hee Maud,
Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Heel vervelend zo'n  werkgever  en zeker een onterechte reactie van je collega's. Het gaat nu om jou en al het moois wat in je buik groeit. Neem je tijd en probeer je er niets van aan te trekken. Ben je al bij de verloskundige geweest? Ik heb zelf ook heel erg last van  misselijkheid en braken. Erg vervelend zeker met je werk. Mijn verloskundige  heeft mij een recept voor geschreven  want ik hield echt niets binnen het is echt een wondermiddel! Emesafene heet het, kan gewoon samen met je zwangerschap. Misschien heb je er iets aan, als je niets binnenhoud kan je ook niet goed functioneren. Hopelijk verloopt de rest van je zwangerschap voorspoedig!
Groetjes

Jeetje wat een nare situatie... de reacties van jouw werkgever en collega’s zijn echt belachelijk! Ze mogen blij zijn dat je het nog elke dag komt proberen ondanks je misselijkheid. Zelf heb ik tot 9 weken geprobeerd te werken, maar uiteindelijk toch ziek moeten melden en gelukkig hele andere reacties ontvangen. Inmiddels ben ik 32 weken en gisteren nog kreeg ik een berichtje van mijn werkgever dat hij zoveel waardering heeft voor hoe ik met alle klachten om ga. Zo kan het dus ook... maar daar heb jij nu niks aan... wat ik zou doen is inderdaad advies inwinnen van een bedrijfsarts en duidelijk jouw grenzen aangeven en daarnaar luisteren. Als daar geen ruimte en begrip voor is, zou ik me ziek melden tot die tijd en echt om jezelf en je kindje denken. Deze stress kun je er nu niet bij hebben. Helaas zijn sommige mensen nogal kortzichtig en kunnen zich niet voorstellen dat zwangerschappen nu eenmaal allemaal anders zijn en jij dus wel degelijk andere klachten kan hebben dan zijzelf of mensen in hun omgeving. Denk aan jezelf en je kindje. Ze mogen je niet zomaar ontslaan om je zwangerschap en krijgen zelfs vergoeding wanneer jij je ziek meldt door zwangerschapsgerelateerde klachten dus voel je niet schuldig. 

Terug
Bovenaan