misselijk na het kolven

hallo dames,
de titel zegt het al, ik ben 's morgens na het kolven zo misselijk!
ik eet niet eerst maar kom uit bed en ga kolven, dan ben ik dus misselijk en dan ga ik eten. 3 uur later kolf ik weer en ben ik weer misselijk! 's middags of 's avonds heb ik hier geen last van. herkent iemand dit??
ps: ik heb ook paars/blauwe plekjes op de bovenkant van mijn tepels, zijn dit kloofjes??
ze zijn nl wel erg gevoelig!

groetjes martine
(demi is 11 weken)

Hai Martine,

Ik had de eerste maanden ook last van misselijkheid, komt door je dalende bloedsuikerspiegel. Als je zorgt dat je altijd wat eet voor of tijdens kolven/voeden, zul je zien dat je er minder last van hebt.

Paarsblauwe vlekjes herken ik niet... maar als het zeer doet, is het toch belangrijk om even goed op het aanleggen of manier van kolven te letten. Vaak verslapt onze aandacht een beetje na de eerste paar weken en zijn we soms net iets te makkelijk met aanleggen. Kleine gaat wat hangen aan de tepel of hapt net niet groot genoeg.. even wat extra aandacht kan geen kwaad.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op www.borstvoeden.info

hallo nynke,
ik geef geen bv ik kolf alleen af! zou je ook verkeerd kunnen kolven?
dat gaat toch maar op een manier?
zou het nog steeds met de bloedsuiker te maken kunnen hebben?
ik zal eens van te voren eten, kijken of het verschil uitmaakt. ik hoop het maar, mijn man vond de gedachte aan een zwangerschap erg leuk! (misselijk= zwanger bij hem:)

groetjes martine

Als je borstschelp niet goed past of je tepel schuurt langs de kolf, kan dat zeker wel gaan irriteren. Kijk of een iets mindere kracht wat opluchting geeft... kolven gaat niet om de kracht en snelheid maar om de beweging en stimulatie. Als je je kolf iets minder hard laat werken en zelf wat borstcompressie toe zou passen, gaat het vaak zelfs beter dan op volle kracht.

's Morgens heb je vaak meer behoefte aan voedsel dan 's avonds. Je spijsvertering komt op gang en je moet ook nog eens melk produceren.... Heel veel borstvoedende moeders worden misselijk en/of draaierig tijdens of vlak na het voeden. Wat te eten bij de hand houden is dan ook verstandig.

Zwangerschap zou kunnen natuurlijk, maar ik herken deze klachten van alledrie de borstvoedingsperiodes.

Groetjes Nynke

hallo mama bal,
ik heb gister en vandaag erbij gegeten, gister was ik nog erg misselijk vandaag eigenlijk niet!! dus een wijze les: eten tijdens het kolven!
over mijn tepels: die zijn erg gevoelig vooral bij de toeschietreflexie! daarnaq gaat het wel en kan ik de pomp steeds iets bijstellen. ik gebruik nu steeds purelan na het kolven. ook al helpt het niet het is wel een fijn, zacht gevoel op je tepels.

groetjes martine

Hoi Martine,

Je hebt al ontzettend veel goede tips gekregen, wat fijn! Hoe gaat het nu met je? Nemen de klachten (pijnlijke tepels, paars/blauwe plekjes bovenop de tepels) af?

Net als het voeden  mag kolven absoluut geen pijn doen. Een paars/blauwe verkleuring van de tepels als er wordt gekolfd is vaak een teken dat de zuigkracht te hoog staat afgesteld. Je kunt het beste met de laagste zuigkracht beginnen en deze indien nodig eventueel een beetje opschroeven. Daarnaast is het belangrijk dat de tepel in het midden van het borstschild wordt geplaatst, zodat deze niet langs de kant kan gaan schuren. Wat voor kolf gebruik je op dit moment? Sommige kolven zijn voorzien van een extra siliconen schild, welke een extra masserende werking zou hebben. Een nadeel hiervan is, dat er door dat schild minder ruimte is voor je borst, tepel en tepelhof. Als dit schild inderdaad deel uitmaakt van je kolf, zou je eens kunnen proberen om deze tijdens het kolven achterwege te laten?

Stel anders je vraag eens op borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Daar lezen en reageren meer deskundigen (Nynke behoort ook tot het "vaste meubilair" daar );  dat maakt de kans groter dat de oorzaak van je probleem wordt achterhaald en opgelost.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan