Misselijk

Heyy,

Ik ben voor het eerst zwanger. Nu 7 weken. Vanaf 6 weken was ik al ontzettend misselijk. Ik voel me heel bezwaard om me ziek te melden op mijn werk, maar werken lukt niet. Elke ochtend moet ik minstens 1/2 keer overgeven en de misselijkheid blijft de hele dag hangen. ‘s avonds komt sinds deze week duizeligheid bij. Ik heb dit aangegeven op mijn werk, maar dan zegt mijn leidinggevende: “ja, maarja zwangerschap is geen ziekte.” Nee dat snap ik ook wel, maar als ik niet zwanger was geweest, en constant naar de wc moet rennen om of te overgeven of te kokhalzen, was dat ook een reden geweest om me ziek te melden.

Ik krijg hopelijk vandaag medicijnen tegen de misselijkheid.

Heeft er iemand tips met hoe ik dit het beste op mijn werk aan kan pakken?

Liefs!

Ooooh wat rot zeg en ook mega herkenbaar!
Ik was rond week 6/7 ook echt totaal uitgeschakeld door die misselijkheid. De hele dag door kotsmisselijk, overgeven, duizelig, niks kon ik. En dan ook nog dat schuldgevoel richting werk… zó frustrerend.

En serieus… die opmerking van je leidinggevende: "Ja maar zwangerschap is geen ziekte” — ja halló, nee, maar 10x per dag overgeven en duizelig zijn is ook niet bepaald “even normaal functioneren”…

Ik heb toen ook gewoon de knoop doorgehakt en me ziekgemeld. Zonder schuldgevoel proberen (wat moeilijk is, I know), maar je hebt daar echt gewoon recht op. Die klachten zijn super heftig en dat mag erkend worden.

Misschien heb je iets aan deze tips:

• Vraag eventueel een gesprek met de bedrijfsarts aan, die snapt vaak wél dat dit niet te doen is.
  • Laat je huisarts of verloskundige even iets op papier zetten als je je daar prettiger bij voelt.
  • Medicatie heeft mij een beetje geholpen (Emesafene), hopelijk krijg jij ook snel iets wat werkt.

En echt: je bent niet aan het aanstellen. Je lichaam is topsport aan het doen, 24/7. Hopelijk voel je je snel wat beter!

Sterkte! Je bent niet alleen

Als je niet kan werken, dan meldt jij je ziek. Zwangerschap is geen ziekte, dat klopt. Maar door de misselijkheid niet kunnen werken, is gewoon een legitieme reden voor ziekmelden. Het is ook aan de bedrijfsarts om er wat van te vinden, niet je werkgever.

Je hebt recht op een gesprek met de bedrijfsarts.
Begin met je ziek melden.

Het zou kunnen dat als je gewoon wat later begint het beter gaat. Maar met zo'n niet meewerkende leidinggevende zal je niet snel tot zo'n voor beide partijen voordelige oplossing komen.

Terug
Bovenaan