moe van alles wat niet mag tijdens een zwangerschap

Soms baal ik er weleens van dat de mensen tegenwoordig zoveel kennis van alles hebben, je wordt toch moe van alles wat er de laatste tijd weer is bijgekomen wat wordt afgeraden te eten of te doen...! En dan ben ik iemand die zoiets heeft: met mate. Dan zal 't vast geen kwaad kunnen.
Maar als ik lees hoe sommige zwangeren zich druk maken om een aardbei eten, concert bezoeken, wel of geen haring, enz enz.. dan denk ik mens vertrouw niet te veel op al die mensen die beweren dat het niet goed zou zijn, vertrouw ook een beetje op jezelf! Natuurlijk zijn de adviezen goedbedoeld, maar slaan we niet een beetje door??? Een gezond kindje, of een kindje wat niet gezond is ligt echt niet in eigen hand! Ook moeders die zich altijd strikt aan alle regels hebben gehouden, kunnen een kindje krijgen met een afwijking. En dat kindje is er niets minder om!!!
 
Hallo M,ik ben het wel met je eens.Het maakt het er niet gemakkelijker op dat we op alles moeten letten en als ik ergens stress van krijg dan zijn het al die regels van wat wel en niet mag.Het gekke is dat ik me wel erg streng aan alle voorschriften hou,want het zal maar net gebeuren dat ik een miskraam krijg,dan zal ik het mezelf wel gaan verwijten en dat de schuld gaan geven.Je merkt het al,weer zo'n tuthola die knetter nerveus van zichzelf wordt.Fijne zwangerschap.Liefs
 
heeeej M (en Amy)
ik heb mij dus ook bij mijn eerste zwangerschap aan alle "regeltjes" gehouden,en we kregen een hele gezonde zoon maar...met een hazelip!(complete schisis).Folium geslikt, geen koffie geen rauw vlees geen..noem het maar op! Het zegt he-le-maal niks! het kan iedereen overkomen. Het zit ook niet in de familie, puur toeval.Ondanks dat ik me aan alles heb gehouden,de leeftijd is het ook niet, want ik was 25 dat hij geboren werd. Nu ben ik 29 en zwanger van de tweede, en neem af en toe een plakje rosbief, en drink elke dag een beker koffie, eet lekker een broodje haring(is goed hoor vette vis), en we zien het wel. Mischien ga ik er nu wat makkelijker mee om hhor, hij is gezond en ik vertrouw er in. Ik denk er evengoed wel aan hoor, maar wilde even aangeven dat ondanks dat je je er aan houdt het ook kan.
groetjes, geniet er van!
 
Hoi M.,

Ik ben het wel met je eens. Ik persoonlijk houd me alleen aan de adviezen van www.voedingscentrum.nl. Dit zijn de "normale" dingen waarvan toch echt wel is vast komen te staan door onderzoek dat ze bepaalde afwijkingen kunnen (met de nadruk op kunnen, hoeft dus niet) veroorzaken. Als ik inderdaad hoor dat men over een aardbei al moeilijk doet, dan krab ik me ook vaak achter mijn oren. En inderdaad, zoals je het al omschreef heb je het zelfs dan nog niet in de hand.

Probeer als het effe kan ook nog gewoon te genieten van de zwangerschap, wel zo verstandig.

Groet Fonske (37 weken)

 
Ik ben blij dat jullie het allemaal met M. eens zijn want ik ben het dus ook eens met haar!
Uiteindelijk heb je (kijk maar naar het verhaal van Amy) het zelf echt niet in de hand!!
 
Je zou er inderdaad nogal gestoord van worden; dan weer dit en dat weer dat. Nu tijdens mijn 2e zwangerschap doe ik beduidend minder spastisch; ik doe het met gezond verstand; heel af en toe een wijntje kan ook niet zoveel kwaad. Ik rook niet, geen drugs, geen rood vlees (dit vind ik nl. wel risicovol)en geen zachte kazen, het standaard lijstje eigenlijk. Koffie mag wel, ik neem 2 koppen per dag en gezien mijn lage bloeddruk kan ik ook best wat drop eten. Gewoon een beetje logisch nadenken dus.
Mijn advies: laat je niet gek maken.
Je hebt al genoeg aan jezelf!

Groetjes,
Lara
 
Ik sluit mij geheel aan Volgens mij dokter is het volgende niet aan te raden; roken, alcohol, rauw vlees, en wat betreft Franse kazen vertelde hij mij dat die soort niet eens wordt verkocht in Nederland. Dus brie etc. zou geen kwaad kunnen. Aspartaam in light producten ook niet en van die aardbeien durf ik niet eens te vragen want dat is volgens mij echt onzin. Kortom doe alles met mate en het komt allemaal goed. Vroeger waren de mensen ook niet van al deze regeltjes op de hoogte. groetjes!!
 
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden! Mee eens, helemaal mee eens. Luister naar je lichaam en niets overdrijven en het loopt wel los. En als het niet losloopt, kan je hierboven lezen dat dat ook kan gebeuren als je wel heel streng alle richtlijnen volgt. Dat heb je nooit helemaal zelf in de hand, mooi gezegd vind ik dat. Ik vind het geen onzin om voorzichtiger te zijn, maar vind dat je jezelf gewoon niets moet gaan lopen ontzeggen of misgunnen, juist niet tijdens je zwangerschap! Verwen jezelf, neem het er nog even van. Zorg ervoor dat je je zo prettig en ontspannen mogelijk voelt, dat is volgens mij nog steeds het allerbelangrijkste voor je kindje.
 
Terug
Bovenaan