Moeder die graag overal bij wilt zijn

Hey allemaal,
Ik ben nu 37+3 dagen en vind het super spannend de laatste loodjes.
Alleen waar ik heel erg tegenop kijk is hoe lief ze het ook allemaal bedoeld is m’n moeder die constant bij mij wilt zijn, mij op wilt halen om bij haar thuis te zijn (rijden gaat lastig), en bij mij thuis wilt zijn en liefst naar het ziekenhuis wilt gaan als ik aan het bevallen ben (ze wilt het meteen weten etc)

Ze heeft goede bedoelingen en weet dat niet alle moeders zo zijn voor hun dochter maar vind het heel moeilijk om ermee om te gaan. Als ik er iets van zeg is ze gelijk een beetje op haar tenen getrapt. Daarom vind ik het mogelijk om uit te kijken naar de kraamtijd waarbij ik al vanuit ga dat ze elke dag op de stoep zal staan.

Heeft iemand ervaring met zo’n moeder die voor het eerst oma wordt ?

Liefs

Toch gewoon  met je moeder in gesprek gaan,  en dan is ze maar even op haar teentjes getrapt, het is jouw bevalling jouw kraam tijd jouw kindje jouw gezinnetje.  En ik zal dan ook jouw wensen uit spreken.  En dat heeft ze maar te accepteren.
Het is natuurlijk super lief, maar jij moet je er wel fijn bij voelen,en je geeft aan dat je je niet fijn voelt als je moeder zich zo opdringt.  
En het is jammer dat je tegen je kraam tijd opziet omdat je weet dat je moeder elke dag op de stoep staat. Het zou juist een relax moment moeten zijn waarin jij je eigen  fijn voelt .
Succes met de laatste loodjes ? 

Ik zou, hoe lastig ook, toch je verwachtingen uitspreken. Je hebt straks wel iets anders aan je hoofd ☺️

Wij hebben destijds ook met de kraamhulp wat dingen afgesproken omdat ik het ook lastig vond om mijn grenzen aan te geven. Zij gaf bijvoorbeeld (na overleg met ons) aan wie er mondkapjes moesten dragen vanwege corona. Ik durfde dat zelf niet zo goed aan te geven omdat wij dat niet van iedereen verwachten (mensen die contactberoepen hadden wel bijv.) Dus dat zou je ook nog kunnen doen. Dat de kraamhulp bijvoorbeeld na tien minuten iemand verteld dat het tijd is om te gaan ☺️

Succes nog even met de laatste loodjes ?

Inderdaad wat je zegt, heel lief en fijn, maar dat moet het ook blijven en zo klinkt het niet. Mijn moeder is fantastisch betrokken maar laat daarnaast ook alle keuzes bij mij en zal nooit moeilijk doen als ik iets besluit. Mijn band is daarom anders, ik zou gewoon kunnen zeggen "pfff mam, nu even niet". 
Zo weet ik dat ze heeeeeeeel graag bij de bevalling wil zijn, maar ik wilde het niet bij de eerste en nu waarschijnlijk bij de tweede ook niet. Dat weet ze en vind ze jammer maar steunt me in elke keuze.
Ik zou het toch nog een proberen te bespreken.. en dan vooral dicht bij jezelf houden. Niet wat zij "verkeerd" doet maar juist wat t bij jou oproept en dat je nu even iets anders nodig hebt. Dat je t enorm waardeert maar je toch ook je eigen ding nu even wil. 
Wbt kraamweek, inderdaad de kraamhulp inzetten!!! Of je partner als die er is? Laat hen dan maar even de boosdoener zijn en het woord voeren.. ;)

Probeer het naar haar te communiceren, maar hou het dan ook bij jezelf, zodat je haar niet kwetst. 'ik voel me.....wanneer jij....dus heb ik liever dat je dat niet meer doet.' ' ik heb het gevoel dat.... En dat voelt niet fijn, dus heb ik liever dat...'
Iets in die richting. Misschien heb je hier wat aan.
Succes en sterkte met de laatste weken ?

Ja ook ik zeg: toch het gesprek aangaan. Uitleggen dat je snapt dat het voor haar ook spannend en bijzonder is, maar voor jou natuurlijk ook ;) en, zij heeft deze ervaring al gehad. Het is nu jouw beurt, jouw gezin en jij mag dat inrichten zoals je zelf wilt. 
Bedenk de dingen die je wel fijn vindt, zodat je kan aangeven wat je ook nog wel graag wilt en het dus niet alleen "afwijzen" is. 
Ech, het is zo fijn om je verwachtingen uit gesproken te hebben. Je moeder moet er misschien ook even aan wennen, maar beter nu dan op het moment dat ze voor de deur staat en je haar er echt even niet bij kan hebben. Dat doet denk ik veel meer pijn óf je gaat gierend over je eigen grenzen heen en dat zou je moeder toch ook niet willen... 
Zo'n gesprek starten is niet fijn, maar lucht écht op! En probeer het aan te knopen wanneer de sfeer fijn is. Niet wanneer je eigenlijk al een beetje geïrriteerd bent. 

Terug
Bovenaan