moeder en een chronische ziekte..

A

Anoniem

Guest
Ik ben sinds 25 augustus 2007 moeder van een heerlijke dochter. Helaas heb ik sinds een aantal jaren ook last van Fibromyalgie, een soort weke delen reuma. Dat wil zeggen dat ik regelmatig flinke pijnen in mijn spieren, weke delen, bindweefsel en gewrichten heb en dan niet uit de voeten kan. Regelmatig gepaart met flinke migraine.

Soms vind ik het dan ook moeilijk te combineren met de opvoeding van een kleintje, maar tot nu toe gaat het allemaal goed. Het is namelijk een lieve, makkelijke baby.

Maar hoe verder als ze wat ouder is of de fibromyalgie erger wordt????

En wie heeft er verder ook zoiets en hoe ga je daar mee om?

Ik hoop dat ik hier lotgenoten cq medestanders vind.

Groetjes Martine mv Benthe 25-08-2007

Hoi Martine,

Ik stond op het punt om naar bed te gaan, maar ik MOET nog even reageren op je berichtje.
Ik heb zelf ook fibro. Al ruim 10 jaar. Ik vind het een @^%#**^%*!#%*! ziekte, maar ik kan er aardig goed mee leven (over het algemeen).

Ik ben moeder van Eva (9-2004) en Bas (3-7-2007). Het is moeilijk en misschien is nu niet de beste tijd om me ernaar te vragen, want ik zit in een hele slechte periode, maar ik geniet ondanks alles enorm van mijn kleintjes. Heb nooit een moment spijt gehad van onze beslissing om te proberen kinderen te krijgen.

Ik wil héél graag mijn verhaal een keer met je delen. Ik denk dat ik misschien ook wel tips en trucs voor je heb, maar nu ontbreekt me even de energie (hihi, dat moet je bekend in de oren klinken).

Ik ga zeker een keer bij je terug komen.....

Heel veel groetjes,
Karin

Hoi Martine,

Verder nog geen berichten..... Blijkbaar zijn we de enige met een chronische ziekte hier op het forum.

Hoe lang het je al fibro? Gebruik je medicijnen? Loop je nu al wel eens tegen dingen aan met je kleintje? Hebben jullie lang gewikt en gewogen of jullie aan kinderen zouden beginnen? Heb je ooit een revalidatieprogramma gevolgd?

Tjonge jonge, vragen zat. Ik benieuwd hoe jij het doet.
Ik moet zeggen dat ik een positieve kijk op het leven heb. Ik baal enorm van mijn beperkingen, maar ik kan meer wel dan niet. Ik weet dat ik mijn kinderen héél veel te bieden heb. Natuurlijk zijn er momenten dat me de tranen over de wangen lopen..... Als ik mijn dochter niet op kan tillen om te troosten als ze gevallen is.
Daar tegenover staat dat het een hele zelfstandige meid geworden is. Ze krijgt heel veel ruimte om dingen zelf te proberen. Ik vind het prachtig om te zien dat ze feilloos aanvoelt dat er dingen zijn die ik niet kan, maar papa wel.

Het belangrijkste wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is: LOSLATEN! Ik ga nog steeds wel een op mijn gezicht (figuurlijk gelukkig), maar ik mag niet klagen.

Ik heb nog altijd meer moeite met het gebrek aan energie, dan met de pijn. Pijn went, maar die vermoeidheid niet.
Vreemd genoeg heeft mijn ziekte me ook een hoop opgeleverd. Ik zeg dan ook vaak: 'Ik zou best een stuk gezonder willen zijn dan nu...maar helemaal gezond hoefd van mij niet.' Klinkt raar misschien, maar ik was altijd druk, wilde alles tot in de puntjes geregeld hebben. Ik werd vaker geleefd, dan dat ik bewust met dingen bezig was. Dat is nu een stuk minder.

Ik hoop eens een stukje van jouw verhaal te 'horen'.

Groetjes,
Karin

Hoi,

Nu even mijn verhaal. Ik heb waarschijnlijk al fibro vanaf mijn jonge jaren. Altijd klachten gehad en nooit een diagnose. Tot 2,5 jaar terug de reumatoloog de diagnose stelde. Niet dat ik daar wat mee kan, want het wondermiddel tegen fm moet ik nog vinden.

Medicijnen heb ik niet, buiten paracetamol of diclofenac.

Mijn kinderwens is nooit een issue geweest mbt fibro, want kinderen wilde ik sowieso, wat dan ook. Meestal gaat het nu wel goed hoor met die kleine, maar als ik een hele slechte dag heb, die ik helaas de laatste tijd weer veel heb, dan is het me soms even te veel en dan vooral geestelijk te veel.

Ik heb heel veel last van zeurende pijnen en daarbij die flinke aanvallen in mijn gezicht, hoofd en nek!! Heb jij die ook???

Verder wisselt het gewoon sterk en daarbij dus ook mijn humeur.

Ik heb me nooit iets ontzegd voor de fm, dat vertik ik gewoon. Ik ga ook gewoon stappen ook al weet ik dat ik dat met een week pijn en dodelijk moe moet bekopen!!

Die chronosische vermoeidheid vind ik het moeilijkst te accepteren. Soms vind ik mezelf ronduit lui, terwijl ik weet dat dan niet zo is... Maar das die acceptatie die er gewoon niet is.

Das een beetje mijn verhaal.

Wat ik nog van jou graag wil weten is of je werkt en zoja, hoeveel? Oh en je had tips en zo, die hoor ik ook graag!!

Groetjes Martine

Hoi Martine,

Nee ik werk nu niet buitenhuis. Ik heb voorheen wel gewerkt (20 uur in de week), maar sinds we zijn verhuisd (zo'n 1,5 jaar geleden) ben ik niet meer gaan werken. Ik zou het op het moment ook écht niet kunnen. Veel te weinig energie. Ik denk ook niet dat er al een tweede kindje was gekomen als ik nog gewerkt had (al is Bas ons vooral overkomen, wat hem niet minder welkom maakt).

Ik denk trouwens ook dat ik al veel langer fibro heb. Al mijn hele leven loop ik met vage klachten bij fysiotherapeuten. Eerst werden het vaak groeipijnen genoemd. Later werden het onverklaarbare gewrichtspijnen. In 1998 werden de klachten héél heftig (zat toen net in  het laatste jaar van kijn studie). Toen ben ik de midische molen in gegaan. Uiteindelijk is pas de officiële diagnose in 2000 gesteld.

Je zegt dat je je ziekte niet kunt accepteren. Dat heb ik inmiddels wel. Ik heb er heel hard tegen geknokt en gevochten, maar ik ging keer op keer op mijn bek.....
Ik heb in 2002 een revalidatie programma gevolgd en dat heeft geholpen in de acceptatie. Ook heb ik lang moeite gehad met al die instanties die niet 'geloven' in fibro als ziekte. Ik ben regelamtig gekeurd, maar werd altijd volledig goedgekeurd, want er is niks met me aan de hand.......
Al die moeite heb ik opgegeven. Ik weet hoe het zit. De mensen die belangrijk zijn weten hoe het zit en de rest kan in de plomp zakken. Gelukkig zitten we in de positie dat mijn man een goede baan heeft en dat we het geld niet 'nodig' hebben, maar ergens steekt het toch een beetje.

Ik heb een heel scala aan medcijnen geprobeerd. Ik heb vooral klachten in mijn rug, bekken, knieen en schouders. Soms is mijn borstbeen ook erg pijnlijk. Vooral het 's morgens ben ik heel stijf. Ik heb ook 'last' van nat weer.
Helaas werken medicijnen meestal maar kort. Nu zit ik even zonder, maar ik merk dat ik het gewoon niet red zo. Ik ben moeten stoppen met BV omdat ik weer aan de medicijnen moest. Op die momenten vervloek ik mijn ziekte.

En tips en trucs heb ik te over. Ik heb vrij veel problemen met traplopen. Toen mijn dochter nog klein was, ging ik het 's morgens naar beneden en dan bleven we daar gewoon. Eva sliep dan in de box of wagen en ik had beneden alles, dus ik hoefde niet voor een luier naar boven of zo.
Eva is enorm zelfstandig. Zodra ze de trap op kon, heb ik haar nooit meer gedragen. Het duurt wat langer, maar het kost mij minder energie. De IKEA heeft een geweldige kruk. Die stond op de kinderkamer. Zo klom mijn dochter al heel snel zelf op de commode. Zo'n kruk staat nu in de keuken. Zij wast zelf haar handen, pakt zelf drinken en leert haar eigen brood smeren. Ze is ruim drie. Toen ze nog in haar ledikant sliep, hadden we twee spijlen zo gemaakt dat we ze eruit konden halen. Zo kroop ze zelf haar bedje in en uit. Nogmaals het duurt soms wat langer, maar het scheelt jou veel energie.
Ook heeft mijn dochter geleerd goed zelf te spelen. Ik kan echt het 's middags een half uurtje slapen op de bank terwijl zij om me heen aan het spelen is. Bas slaapt natuurlijk nog regelmatig en heeft nog veel meer zorg nodig, maar ook hij zal zo opgevoed gaan worden.
Verder weet mijn dochter heel goed dat ik niet alles kan. Ze weet dat ik haar niet tillen kan. Als ze valt, dan komt ze zelf naar me toe. Soms vind ik dat soort dingen moeilijk, maar Eva zit er niet mee. Voor haar is het gewoon zo. Er zijn dingen die mama niet kan, maar papa wel.

Ik ontzeg mezelf niet alles voor mijn fibro. Ik ben nooit een echte stapper geweest, dus dat mis ik niet. Toch ga ik bijvoorbeeld één per jaar een week op kamp met 60 kinderen. Dodelijk vermoeiend, maar ik heb het er echt voor over.
In mijn vorige bericht schreef ik over loslaten. Daar bedoel ik vooral mee dat ik me niet meer druk maak oer dingen die ik niet kan doen. Het huishouden doet mijn man. Ik doe iets als het me lukt, maar dat is niet vaak. Als ik genoeg energie heb, dan besteed ik die liever aan de kinderen dan dat ik een stofzuiger pak. Mijn huis ziet er lang niet zo opgeruimd en schoon uit als ik zou willen, maar dat is niet anders....

Tjonge jonge, wat een verhaal weer.
Ben jij ook beperkt in je bewegen? Hoe doe jij het nu? Waar loop je praktisch tegen aan?

Groetjes, Karin

Hoi

Ik ben Linda en heb ook een chronsche ziekte Me/CVS dit is een vermoeidheidsziekte.
Ik ben nu 32 jaar en heb sinds kort een zoontje Dylan hij is 6 maanden oud. Ik heb best lang gewacht om zwanger te worden omdat ik niet wist of ik het wel aankon. Maar mijn wens naar kinderen werd steeds groter en de klok begon te tikken! Over het algemeen gaat het met mijn cvs goed en gaat het prima. Alleen als ik te veel doe heb ik een terugval. Ik kan dan wel voor mijn zoontje zorgen maar als hij huilt kan ik hem op dat moment alleen lichaamelijk troosten en niet met mijn hart (wat hij merkt).
Gelukkig weet ik waar mijn grenzen zijn en kan ik er rekening mee houden!
Dylan slaapt nu veel en dan kan ik ook rusten ben beniewd hoe dat gaat als hij ouder wordt

Groetjes Linda  

hoi meiden.
ik herken wel wat uit jullie verhalen. ik heb een lichte vorm van hypermobiliteitssyndroom. ook wel hms genoemt. ik heb dit ook al heel lang. het werd afgedaan als groeipijnen en zal rond mijn 18de beter worden. nou niet dus. uiteindelijk bij de fysio geweest en die heeft dit vastgesteld.
ik heb vooral last van het hele wisselende weer. van mooi naar heel nat bijvoorbeeld.
ik heb het in mijn knieen, vingers, schouder en pols. mn schouder gaat heel goed zolang ik er maar geen rugtas op hang. mn pols is nu ook al een paar maanden goed. laatst alleen last gehad van mn knieeen en vingers. gelukkig gaat het de laatste tijd dus goed. eigenlijk geen echt beperkingen als ik met mn dochter bezig ben of tijdens het werk. ik word er wel heel handig in en til ik zwaardere kinderen op het werk op een andere manier zodat mn pols niet belast word.
o ja een kenmerk van hms is vermoeidheid en daar heb ik wel echt last van. ik heb mn slaap echt nodig. ben blij dat mn dochtertje de laatste paar nachten door slaapt. ff bij tanken want het begon nu echt op te breken. borstvoeding geven was daardoor ook geen succes. dit vraagt meer energie van je en die heb ik niet.
het is lastig als je een chronische ziekte heb. wat bij mij wel heel veel scheelde is dat ik het los liet. ik heb het nu eenmaal en er druk over maken helpt niet. ik heb het echt losgelaten en heb er rust over. tuurlijk heb ik mijn baalmomenten maar lang niet meer zoveel als eerder. ik heb in de loop van de tijd het in meer plekken gekregen. het begon in mijn knieen en schouder. en later in mijn vingers en nog een poosje later in mijn pols. het is erg lastig soms en ik ben wel eens bang dat het in nog meer plekken komt te zitten. ik hoop het niet maar we zullen het wel zien.

groetjes sibje

Hoi Sibje

Borstvoeding kost idd veel energie en dat is ook de reden dat ik besloten heb om de fles te geven ipv borstvoeding. Het was wel een moeilijk besluit omdat je er wel op aangekeken wordt dat je geen borstvoeding geeft. Het is niet erg als je het geprobeerd hebt en het lukt niet maar gelijk aan de fles vinden veel mensen raar en je moet je dan ook echt verdedigen want borstvoeding is het beste voor je kind. Natuurlijk is het ook goed voor je kind maar ik vind dat als je moet kiezen tussen energie voor je kindje (lees liefde en aandacht  ) fles voeding en goed alternatief is.

Groetjes Linda

Terug
Bovenaan