Moeder in ziektewet

Hallo lieve mamas, .

ik Zit er beetje doorheen tijdens mijn zwangerschap heb ik best wel een en ander meegemaakt.
Mijn moeder werd onverwachts ziek ik moest met spoed verhuizen want onze woning werd gesloopt etc.

ik had ook bewust ervoor gekozen om ouderschapsverlof op te nemen meteen na mijn zwangerschapsverlof door die verhuizing en gedoe met mijn eigen moeder.
En Ja hoor moment brak aan ik was 39 wkn zwanger en had pre eclampsie dus uiteraard met spoed opgenomen in zkh. Mocht pas weg tot de baby er was. Ze hebben allerlei ingrepen gedaan wat achteraf traumatisch was voor mij. Vervolgens tikte de tijd natuurlijk en mijn eerste werkdag na al die gebeuren kwam steeds dichterbij. Dit gaf mij nog meer stress en onzekerheid vooral omdat ik momenteel ook loop tegen mentale klachten. Ik krijg ondersteuning vanuit mijn huisarts. Met veel moeite heb ik me ziekgemeld en
Uiteindelijk beland in de ziekte wet alles is totaal misgelopen.

1 ding weet ik Zeker, ik wordt nog meer angstig en vermoeid door die contacten met Arbo en werk
In plaats van te focussen op herstel en zsm weer terug kan op de werkvloer loop ik tegen mezelf aan.
Liefst wil ik rustig focussen op mijn mentale gezondheid en herstellen zonder mij te verantwoorden en tegengesproken worden. Heb ook het gevoel dat ik ongehoord ben en niet serieus wordt genomen... Of het zal Weer aan mij l
iggen
Hebben jullie tips of adviezen wat jullie zouden doen in mijn situatie?
Hoor t graag.

Tip 1: bespreek met je huisarts je mentale problemen. De huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Je hebt zo te lezen nog veel te verwerken.

Tip 2: wees duidelijk naar de Arbo-arts. Geef aan wat er aan de hand is en dat je nu niet kan werken en dat je hiervoor hulp zoekt/hebt en dat contact met je werkgever averechts werkt.

Tip 3. Hoe lastig ook, werk wel mee. Je bent hiertoe echt verplicht. Zo werkt helaas de Ziektewet.

Hoi wat vervelend voor je. Ik heb ook in de ziektewet gezeten.

Ik weet niet of dit voor jou van belang is maar ik heb een jurist ingeschakeld die deed het contact via mij en mijn baas. Door thuis zitten en het gedoe met mijn baas heeft de jurist het contract laten ontbinden. Ik wilde niet meer terug.

Ik kreeg hulp van een sociale medewerker (icare). Die komt bij je thuis daar kun je alles waar je mee zit bespreken. Ook helpen ze je om je leven weer op te pakken. Stap je voor stapje. Dat kan zijn weer naar winkel of misschien even een ommetje (dit kun je ook samen doen).

MIjn hoofd zat helemaal vol en zaken zoals het uwv gingen mij helemaal voorbij. Hier kreeg ik hulp bij.

Via de sociale medewerker ben ik terecht gekomen bij stichting MEE, dit gaat via de gemeente uit. Als je een brief krijgt van het uwv en je komt er zelf niet uit dan neemt zij voor jou contact op. Soms moet je hierbij zijn omdat je toestemming moet geven dat jouw gegevens met haar wordt gedeeld.

Ook heeft zij voor mij geregeld dat ik geen reïntegratie hoefde. Omdat dit nog te vroeg was voor mij. Wel moest ik uiteindelijk vrijwilligerswerk doen maar dat was later dan normaal zou moeten omdat zij de arboarts vertelde dat ik er nog niet klaar voor was.

Ze gaan ook met je mee of als jij dat fijn vind bij telefoongesprekken aanwezig zijn.

Daarnaast heb ik via consultatiebureau een vrijwilligerster gehad via centrum jeugd en gezin die mij hielp met mijn pasgeboren baby. Ze helpen je met vragen waar je mee zit. Mijn baby wilde moeilijk slapen. Hierin heeft ze mij geholpen. Gaan ook met je wandelen.
Dit kun je even vragen op het consultatiebureau.

Ook ben ik bij een psycholoog geweest en heb ik EMDR gehad. Zij heeft ook voor mij het contact met de sociale medewerker geregeld.

Icare en stichting MEE zou je de huisarts voor kunnen bellen of de gemeente.

Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb. Ik wens je heel veel sterkte.

Terug
Bovenaan