moedermelk afkolven

Mijn dochtertje is bijna 3 maanden en het gaat erg goed met haar. Ik geef haar borstvoeding en wil in ieder geval proberen dit 6 maanden te blijven doen.
In januari ga ik weer voor 2 dagen werken en wil dan de oppas afgekolvde melk in een fles laten geven.
Nu oefen ik al af en toe met afkolven. Dit gaat wel, maar nog niet zo makkelijk. Met moeite kolf ik een flesje van 125 cc vol. Mijn dochtertje drinkt nu nog 6 keer per dag, maar hoeveel ze drinkt is met moedermelk niet te checken. Ik merk dat ze het goed doet, goed aankomt dus daar maak ik me ook niet druk om. Ook uit de fles drinken oefenen we soms al (mijn man geeft het flesje) en dit gaat ook goed en vlot.
Wel vraag ik me af hoeveel cc ik in de fles moet geven en hoe ik dat het handigst kan doen/bewaren.
over bewaren/ invriezen hoor ik ook verschillende verhalen. Zo zou het invriezen in ijsklontjeszakjes makkelijk zijn? Wie heeft ervaringen en tipos? Ik hoor het graag! Ik ga het volgende week ook op het cb nog vragen.
 
Hoi,

Na zelf ook wat vragen te hebben over borstvoeding, kolven enz. heb ik op internet een site gevonden met een forum hierover. Heel handig en je krijgt vaak snel antwoord. Hopelijk heb je er wat aan.

www.network54.com/forum/89719

Gewoon dit adres kopieren en in je balk plakken.

Succes
Groetjes Dana
 
Amber is nu 3 1/2 maand en ik geef ook nog volledige bv. Ook ik kolf best vaak. 's ochtends geef ik haar 1 borst en de andere kolf ik dan. Meestal zet ik dit in de vriezer in het flesje of in een afgesloten ijsklontenbakje(bij de blokker gehaald) Zo om alvast een 'klein' voorraadje op te bouwen, altijd makkelijk voor als je een keer onverwachts weg moet.
Amber drinkt ook heel goed uit een flesje. En ik denk dat je een beetje uit moet proberen hoeveel voeding ze nodig hebben. Ik doe nu zo ongeveer 160 ml in een flesje en blijkt het te weinig te zijn dan haal ik nog een paar ijsklontjes meer uit de vriezer.

ps melk is 24 uur houdbaar in de koelkast en 6 maanden in de vriezer.

Groetjes en succes Ingrid
je kunt ook nog op www.borstvoeding.startkabel.nl kijken daar staat ook veel op
 
Ik heb zelf vier weken volledig gekolft. Ik deed de borstvoeding in een bakje en dat in de diepvries daarna in een plastic zakje met daarop een stickertje met de datum en hoeveelheid. Dan kun je het bakje weer opnieuw gebruiken.
Het mag max 24 uur in koelkast bewaard worden en max drie maanden in de vriezer (is wat ik gehoord heb) Weet wel dat je sinds kort bv in magnetron op mag warmen dat mocht in augustus dus nog niet maar nu wel.

Groetjes
 
Hoi,

nog wat aanvullende info ;)
de diepvrieszakjes van albert heijn lekken. niet proberen dus! zonde van je moeite (helaas ervaring mee). ik vries de melk in in aventflesjes en in medelaflesjes en in wat er maar voor mijn voeten komt bij wijze van spreken. als je een ijsblokbakje gebruikt zou ik kiezen voor een bakje met een deksel.
flesjes (bakjes) waarin je mm bewaart, moeten trouwens gesteriliseerd zijn.

mijn borstvoedingsboek (alles over borstvoeding van Mary Broekhuijsen)zegt het volgende over de houdbaarheid van je melk:
In de koelkast: vijf dagen houdbaar op een koude plek (dus achterin en niet in de deur)
Ingevroren kan dat langer, maar het is afhankelijk van het soort vriezer. Zo'n klein vriezertje bovenin je koelkast houdt je melk 3 maanden goed, mits het binnen 24 uur is ingevroren. In een grote vriezer kun je het 6 mnd bewaren.
Je kunt je afgekolfde beetjes bij elkaar gooien voordat je het invriest, maar dan moet het wel dezelfde temperatuur hebben (ivm schiften). Dus even in de koeling en dan bij mekaar. Scheelt een hoop in opslagruimte ;)


De formule om de hoeveelheid melk te bepalen ken ik niet, maar ik gok altijd een beetje. als mijn dochter (bijna 6 kg en 7-8 voedingen per dag) honger heeft, drinkt ze 150-175 cc, anders maar 100-120. Kennelijk een kind van kleine beetjes. Als je een keer te weinig hebt gekolfd geen paniek! gewoon nutrilon bijgeven of anders tankt ze later wel bij, live aan de borst.
sommigen zijn hier overigens erg tegen ('een enkel flesje'-types noem ik ze). maar persoonlijk vind ik dat zwaar overdreven -tenzij je een erg allergisch kind hebt misschien.

andere tip: geef een keer een fles nutrilon en kolf dan zelf. zo heb je een beejte melk in het vooruit en hoef je niet gestrest te kolven. Met kolven kan het erg belangrijk zijn (verschilt per persoon en per dag) dat je ontspannen bent, het forum dat hierboven is genoemd geeft veel tips!
Verder kolf je 's morgens vroeg vaak meer dan 's avonds. Een keer 's nachts eruit (als je kind doorslaapt) wil ook nog wel eens voor verrassingen zorgen.

nou... succes! en bezoek het bv-forum.

groeten
liesbeth

 
Hoi Daphne,

Sinds deze week kolf ik ook; ik kolf altijd de laatste borst leeg en bewaar de melk dan in ijsblokzakjes in de diepvries. Zo begin ik nu alvast een voorraadje op te bouwen. Bij mij gaat het heel makkelijk, maar ik denk dat als je er meer handigheid in krijgt dat het vanzelf beter gaat. Succes
 
Ontzettend bedankt voor al jullie tips!
Heb toevallig gisteren eerste voorraadje in ijsklontzakjes ingevroren. Alleen is een bakje toch handiger denk ik want nu was de helft maar gevuld (110cc). Ik ga nu een voorraadje aanleggen. Ik wil wel proberen het alleen bij borstvoeding te houden, inderdaad i.v.m allergieen.
Zelf had ik uit informatie ook gehaald dat in de koelkast de melk 3 tot 5 dagen houdbaar is en in een goede vriezer 6 maanden, maar zo lang wil ik het toch niet bewaren.
Nog een vraag: als ik een half flesje heb gekolfd en daar de dag daarna weer melk bijkolf; kan dat? Daarna dan invriezen (eerst even mengen i.v.m schiften)
 
Hai.

Ik geef mijn dochtertje nu bijna 6 maanden volledig borstvoeding en kolf ook, want ben al weer ruim 2 maanden aan het werk. Om een antwoord te geven op je laatste vraag. Ik zat daar ook een poos mee, totdat ik van een kennis hoorde dat wanneer je een afgekolfde voeding meteen dezelfde dag invriest, je het bij het ontdooien gerust bij een andere voeding in kunt doen die je meteen eenzelfde dag hebt ingevroren.
Voorbeeld: ik heb op 4-12 150 gekolfd en ingevroren en op 10-12 heb ik 70 gekolfd en ingevroren. Vandaag ontdooi ik beide voedingen en morgen heb ik een voeding van 220 voor mijn dochtertje.
Mag gerust.
Wat je niet moet doen is de voeding van gisteren bij de voeding van vandaag doen.
Veel succes, het lukt je vast wel.
 
Terug
Bovenaan