Moedermelk geven d.m.v. kolven

<p>Hoi allemaal,</p><p> </p><p>Weet niet zozeer of ik eigenlijk een vraag heb. Misschien is het eerder dat ik het meer van mij af wil schrijven of opzoek ben naar ervaringen van andere. </p><p> </p><p>Sinds een paar weken geef ik mijn dochter (nu 8 weken) volledig moedermelk met de fles. Ik kolf dus alles af. Dit is niet ideaal, maar gaat niet anders. Er was sprake van stille ondervoeding. Ze neemt genoegen met te weinkg. Aan de borst drinkt zij namelijk niet genoeg, het lukt haar niet om het er uit te halen (terwijl het er wel in zit, want met kolven haal ik het er wel uit). Met kolven en de fles zien we wat er maar binnen gaat en krijgt ze het ook met gemak op.</p><p> </p><p>Nu merk ik dat ik aan het twijfelen ben of ik dit wil doorzetten. Misschien toch overgaan op flesvoeding? Het kolven zelf is erg pijnlijk (wat het niet zou moeten zijn) en het kost gewoon heel veel tijd en je zit aan een bepaald schema. </p><p> </p><p>Ergens wil ik heel graag stoppen, maar ergens wil ik ook doorgaan omdat ik het zonde vindt om te stoppen zolang ik haar nog 100% kan bieden. Het voelt als een soort van falen als ik stop, ik wilde voor 6 maanden borstvoeding gaan... terwijl ze in het ziekenhuis gelukkig ook zeiden dat ik moest onthouden dat ik niet 'maar' 1 of 2 maanden heb gegeven, en gewoon al 2 hele maanden heb aangeboden.</p><p> </p><p>Een tweestrijd waar ik niet uit kom. Iemand ervaringen en of tips hoe hier mee om te gaan? </p><p> </p><p>Groetjes</p><p> </p><p> </p>
 
Ik denk dat je gewoon je eigen gevoel
moet volgen, Je hebt het al zo super gedaan. Gelukkige mama is gelukkige baby ? je zou voor een andere kolf kunnen kijken ( je kan via lactatiekundige wel verschillende uitproberen welke wel prettig aanvoelt) als je toch graag door wil gaan met borstvoeding. Maar als je over wil op kunst is dat toch ook niet erg? Je hebt haar het allerbeste begin al gegeven!
heel veel succes met je beslissing
 
Je zou nog met een lactatiekundige kunnen overleggen, misschien heeft zij nog tips met betrekking tot het kolven. 
Ik vind het al heel goed dat je 8 weken borstvoeding geeft. Je hebt hierin je grens al verschoven door alleen te kolven. 
Bedenk voor je zelf wat voor en tegen punten zijn. Het is belangrijk dat je iets doet waarbij jij je goed voelt. 
 
Hoi,
Ik weet precies hoe je je voelt. Bij de 8 weken ben ik gaan afbouwen omdat ik het gewoon niet meer trok. Onze dochter kwam nog zon 10/12 keer per dag en ik voelde me zo opgesloten. 
Ik heb gewoon moeten janken bij de eerste voedingen kv die ik haar gaf omdat ik me zo schuldig voelde. 
Uiteindelijk toen het helemaal goed ging was ze zo tevreden. Ik was opgelucht, zij was opgelucht en alles ging ineens zoveel beter. 
Ik zeg niet dat je meteen moet stoppen. Heb je idd al eens geprobeerd om mee te laten kijken naar het kolven?
Borstpads, kracht van het apparaat, verkeerd koppelen? Ik weet dat je dit nu al lang zo doet maar misschien moet er eens opnieuw naar gekeken worden?
Mocht je toch stoppen, kijk dan eens voor een moedermelk sieraad. Zo heb je een mooi aandenken aan je bv periode. 
Je doet je kindje ook echt niet te kort als je overstapt. Het voelt alleen zo!
 
Ik kolf nu bijna 5 maanden fulltime. Heb ook vaak gedacht aan stoppen. Het is intensief. Ik sta op met kolven en ga slapen na het kolven en tussendoor moet je rekening houden met wanneer je kan kolven.  Kan inmiddels wel schuiven met de tijden en hoef al een hele tijd niet meer in de nacht te kolven wat het wel makkelijker maakt om het kolven op mijn dag aan te passen ipv mijn dag op het kolven af te stemmen. Heb voor mezelf dat het zo lang het gaat ik wil kolven maar ook dat elke fles moedermelk is meegenomen. Dus als het om welke reden niet meer gaat het ook goed is om te stoppen. Elke keuze is een goede keuze.
 
Hey!
ik heb zelf gekolft omdat mijn dochter te vroeg geboren is en nog niet kon drinken uit de borst (of fles) na 13 weken ziekenhuis (en kolven) kwam ons meisje thuis en werd het voor mij ook zwaar om en te kolven en de voeding te geven met de fles. 
Mij vond het ook lastig om te stoppen (ik had genoeg, en geen pijn) maar mijn vriend zei dat ik er anders steeds meer aan zou gaan ergeren en het dan alleen maar een vervelend moment zou worden. Daarnaast was de vriezer nog gevuld dus hebben we langzaam de moedermelk vervangen door kunstvoeding (gemengd, 1/3 kunst 2/3 moedermelk etc.) dit werd door ziekenhuis ook aangeraden. 
Bedenk dat je kindje al 8 weken heeft gehad en maak de overgang geleidelijk. Een. Moeder die goed in haar vel zit is minstens zo belangrijk vind ik ?! 
 
 
Ik kolf ook het meeste omdat dochter na een logeernachtje niet meer uit de borst wil drinken. Alleen de nacht en ochtendvoeding krijg ik haar zo half slapend nog zover. Ik kolf overdag maar ze krijgt ook wel eens flesvoeding. Ze drinkt zowel borst als flesvoeding prima op. Het geeft mij ook wel wat vrijheid zo; ze is niet meer totaal van mijn borsten afhankelijk, het Kolven gaat met de handkolf best snel, ze krijgt nog steeds de voedingsstoffen van de borstvoeding en ik weet precies hoeveel ze drinkt. 
 
Dus zoals hierboven ook al gezegd, gewoon naar je eigen gevoel luisteren. Niet naar de druk van buitenaf, kindjes worden ook prima groot met een flesje en je hebt al heel wat borstvoeding gegeven. Baby heeft het meeste aan een blije mamma :) maar zoals ik ook al zei, je kunt het ook combineren of alleen sochtends en savonds aan de borst. 
 
Terug
Bovenaan