Moeders met flexibele werktijden, hoe regelen jullie de kinderopvang?

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen proberen zwanger te worden en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met flexibele werktijden en kinderopvang! Ik werk zelf zeer onregelmatig (ochtenden, avonden en nachtdiensten) en heb ook geen regelmaat in mijn diensten. Dat wil zeggen dat ik in principe alle diensten door elkaar draai. Ik werk ook weekenden en ontvang ongeveer 2 weken van tevoren mijn roosters. Mijn vriend werkt fulltime maar gewoon kantoor uren. Als we een kindje zouden hebben dan wil ik graag 3 dagen blijven werken. Moeders / vaders met onregelmatige werktijden, hoe hebben jullie de kinderopvang geregeld? En hoe zit het met kinderopvang toeslag als je niet altijd evenveel uren nodig hebt?

Groetjes Mxk
 
Beste Mxk,

Heb je al eens aan een gastouder gedacht?
Vaak kun je goede afspraken maken over het flexibel halen en brengen.

Je vroeg hoe het zit met KOT. Je doet voor de opvang een aanvraag bij de belastingdienst. Hierbij geef je een schatting van het aantal uren door dat je gaat afnemen.
Naar aanleiding van deze schatting krijg je van de belastingdienst iedere maand vooraf kinderopvangtoeslag.
Aan het eind van het jaar wordt er naar de werkelijk afgenomen uren gekeken en een eindafrekening gemaakt. Heb je meer uren afgenomen dan je had geschat,  dan krijg je geld terug. Heb je minder uren afgenomen, dan moet je bijbetalen. Je kunt dus beter de uren laag inschatten...

Verder is het belangrijk om te weten dat de belastingdienst een tijdje nodig heeft om jouw aanvraag te verwerken. Je krijgt hoe dan ook de kinderopvangtoeslag wel terug (met terugwerkende kracht) maar als je opvang is gestart en je krijgt nog niet jouw KOT dan dien je het zelf voor te schieten zo lang. Is niet prettig. Zo snel mogelijk aanvragen dus!

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.
Mocht je vragen hebben kun je mij altijd mailen ingrid@gastvrij.com

Groet Ingrid
 
Wij hebben hier een opvang gevonden (eindhoven)  die met verschillende flexibele pakket varianten werkt. Ik moet dan min twee weken van te voren mijn rooster door geven voor de volgende maand.misschien zijn die er ook bij jullie in de buurt? 
 
In welke sector werk je? Ik werk zelf in de gezondheidszorg en vind je rooster 2 weken van te voren krijgen wel erg laat. Zelf krijg ik mijn rooster 6 weken tot een maximaal pas een maand van te voren.Hebben bij het kinderdagverblijf 2 vaste dagen afgenomen die we 's ochtends nog kunnen afzeggen en indien er plaats is op een andere dag kunnen inplannen. We bouwen tegoed op als we afzeggen, een soort van flex-contract maar tegen reguliere prijs. Flexcontracten zijn veelal 10/15% duurder. Ook werk ik om het weekend, dan zorgt mijn man voor ons zoontje. Zijn werk is gelukkig ook zo flexibel dat hij later kan beginnen als ik bijvoorbeeld uit een slaapdienst kom en er die dag dus al geen opvang nodig is. Mag jij op je werk een vaste dag opnemen? En blijft je man alle dagen werken?  
 
Ik werk in de zorg en wij maken gebruik van een (zeer lieve en flexibele) gastouder. Ik geef mijn rooster door wanneer ik deze van m'n werk heb. 
 
Hoi, 
Ik ben verpleegkundige, werk wo do vr vast, en dan om het weekend. Iedere woensdag kvd. 
Maandag vast vrij en dinsdag proberen ze rekening mee te houden. Tot nu toe werkt het perfect. Met 3 dagen moet het dan helemaal lukken gok ik!
 
Terug
Bovenaan