Moeders met prikkelbare baby’s?

<p>Hallo mama’s, </p><p>Mijn zoontje van 9 weken oud is enorm prikkelbaar.. hij slaapt bijvoorbeeld totaal niet hier in de woonkamer (is nier erg) en begint altijd te huilen als er visite is. Zodra de visite de deur uit is word hij rustig en moe .. Hij uit zijn vermoeidheid ook in huilen en word heel erg geirriteerd, ik leg hem smiddags lekker in zijn bedje op de slaapkamer en dan slaapt hij even. Maar hij doet dus ook maar kleine hazenslaapjes. Ook begint hij te huilen als ik bijvoorbeeld in de Primark loop en zodra ik de winkel uit ga is het klaar .. ik ben echt zo veel mogelijk bezig met ritme en regelmaat maar hij moet binnenkort ook naar de opvang, en ik vraag me af hoe dit dan gaat ? iemand hier ervaring mee en eventueel tips? Word het beter? Ik vind het zo sneu voor hem dat ie zo snel overstuur is. Ook vind ik het zielig dat hij eerst moet huilen als hij moe is en niet lekker kan gaan slapen .. </p>

Accepteer dat je zoontje dit nu nog moeilijk vindt en onderneem wat minder met hem (naar drukke plekken dan). Mijn zoontje had dit ook. Als ik met hem naar de winkel ging oid, raakte hij overprikkeld (al helemaal in de kinderwagen, de draagzak ging op zich wel). Ook visite trok hij slecht, vooral als er veel om hem heen gestaan werd en geaaid en hij werd opgepakt, of er heel veel geluid was. Ik had dit niet echt verwacht ofzo, of althans ik had er nooit bij stilgestaan dat dat een ding kon zijn. Zag altijd mensen die hun kind heel makkelijk midden in een druk restaurant in de kinderwagen konden laten slapen, of bij wie het kraambezoek in groten getale tegelijk plaatsvond en iedereen de baby vasthield. Hier hielp het dus allemaal wat rustiger aan te doen. Wel bezoek, maar niet allemaal rondom mijn zoontje. Oma's en opa's mochten hem wel vasthouden natuurlijk, maar wel rustig de tijd nemend en niet van hand tot hand. En verder vermeden wij wel wat drukkere plekken zoals restaurants of drukke winkels met hem in de wagen (draagzak ging dus wel).
Nu is hij een dreumes van 13 maanden en totaal niets meer te zien van dat hij toen hij zo klein was snel overprikkeld was. Super sociaal kind, kun je overal mee naartoe nemen en bij wijze van spreken bij iedereen achterlaten zonder dat hij het erg vindt. Hij zoekt contact met iedereen - of ze nou bekend of onbekend zijn. Bezoek is leuk, kdv is leuk, eigenlijk is alles leuk. Nooit verlatingsangst gehad oid en bij het kdv zeggen ze dat hij veel vriendjes heeft (wat dat ook betekent op die leeftijd haha). Hier ging het overprikkeld zijn over rond de 3/4 maanden.
En het klinkt heel cliché, maar de drie R'en bleken hier wel de oplossing voor het rustig(er) in slaap kunnen vallen.

Hoi! 

mijn zoontje had dit ook vanaf de geboorte, en nu 9 maanden verder nog wel, alleen weet ik veel beter waar ik op moet letten. 
winkelen deed ik niet met hem, dat was veel te druk, de lichten, muziek, mensen die er om lopen. Hij sliep al vrij snel boven, in een donkere kamer met witte ruis. Zo hoorde hij geen omgevingsgeluiden en sliep hij veel beter. Daarnaast stopte ik hem heel strak in, zodat hij ook niet teveel onrust in z'n lijfje had. Ik hield, en houd nu nog, heel scherp zijn wakker tijden en slaapsignalen in de gaten. Bezoek doseren, niet elke dag mensen over de vloer en ook niet 2x daags. 

hij gaat nu al een poos naar de opvang en daar gaat het echt super goed!! Ik vond dat ook spannend met al die prikkels maar is me reuze meegevallen. 

ik heb dus ook geen kind die lekker overal slaapt, maar daar heb ik me allang bij neergelegd. Dat is nu eenmaal zo. Sommige kinderen zijn gewoon wat prikkelgevoeliger dan anderen. Nu las ik ook altijd een "rustdag" in als hij naar de opvang en mijn ouders is geweest. Lekker samen thuis spelen, wandelen en/of fietsen en verder niks. 

Kijk vooral naar je kind, je leert vanzelf wat wel en niet werkt bij hem en dan herken je ook de signalen veel beter. Het komt goed!! 

Dankjewel voor jullie antwoorden! Dit was nog steeds kraambezoek, 2 personen, niemand heeft hem verder vast op opa en oma’s na.. dus we hebben alle mensen verspreid over 9 weken. Gister heel toevallig even met hem weg maar dat ging dus niet.. ik zelf vind het prima om lekker met hem thuis te blijven en zorg ook voor zoveel mogelijk regelmaat ritme en rust alleen gaat hij over 2 weekjes naar de opvang waar dus ook prikkels zijn, ik ben zo bang dat het hem te veel word of valt dit mee? 

Terug
Bovenaan