Moederschap voelt af en toe zwaar

<p>Hallo,</p><p>Sinds een klein half jaar ben ik mama en het voelt me af en toe zwaar. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij en dankbaar met onze gezonde baby. Het is vanaf het begin een moeilijke slaper geweest en dat breekt me af en toe op. In het begin hebben we ook nog strubbelingen gehad met borstvoeding, reflux en later allergie voor bepaalde kunstvoeding. Een beetje moeizame start al met al. Het slapen gaat in fases prima, maar ook tijden slecht. Overdag is een tijd erg moeilijk gegaan en nu zat er ritme in tot enkele dagen geleden. </p><p>Ik ben iemand van de controle houden en kan slecht tegen die wisselingen en veranderingen merk ik. Dat heb ik in het hele leven en ervaar ik nu ook als ouder, ik ben soms totaal niet relaxed.</p><p>Ik heb geleerd dat ik moet loslaten, maar vind dat erg lastig. Ik had nooit gedacht dat het moederschap me af en toe zo zwaar zou vallen. Ik voel me dan ook niet zo’n goede moeder.</p><p>Ik ben blij met ons zoontje, hij doet het over het algemeen goed. Is een goede eter en kan heel blij en ondernemend zijn en ook wat driftig.</p><p>Ik ben op zoek naar wat herkenning en evt tips.</p>

Hoi, wat rot dat je je zo voelt. Dat je je er druk om maakt, laat voor mij al zien dat je een goede moeder bent. Het 1e jaar als moeder is gewoon heel heftig, zeker met een slechte slaper. 
Eerlijk gezegd vond ik het pas na 9 maanden echt leuk worden bij mn 1e dochter. Toen kon ik relaxt met haar spelen en van haar genieten. De 9 maanden op, 9 maanden af klopte bij mij dus echt. Mn 2e dochter is nu 3 maanden en ik merk dat ik het nu sneller kan relativeren en weet dat het makkelijker wordt. 
Je doet het echt goed en dat je het zwaar vindt, maakt je absoluut geen slechte moeder! 

Snap wat je bedoelt hoor! Bij mij werkt het om tijdens de ochtend of middagslaapje wat voor mijzelf te doen, ipv het huishouden te gaan doen. Dat geeft je daarna ook meer rust om te spelen met je kindje of iets dergelijks.
Slaapt hij alleen ‘s nachts slecht of ook overdag? Je kan misschien een slaapcoach overwegen. Die kan je heel goed helpen. En slaap doet wonderen zeggen ze altijd hè ?

Hey!
Hier ook een moeilijke slaper en soms is het ook voor mij wat veel. Ik probeer altijd te onthouden dat het ooit echt wel beter zal gaan en dat ze het niet expres doen. :)
Ik ben ook van het georganiseerde, alles onder controle-type en heb dus al een paar keer hier tegenaan gelopen om het te leren loslaten en go with the baby flow. Niet makkelijk!
Ik denk trouwens dat elke moeder/ouder het van tijd tot tijd zwaar heeft. Ik vind het sowieso altijd met ups en downs gaan, en da's normaal denk ik. Zeker als je altijd maar slaap bij elkaar moet sprokkelen.
Je bent echt goed bezig, ouderschap is een proces van leren en blijven leren en zoeken en blijven zoeken. Je leert veel over opvoeding en ontwikkeling maar ook onwijs veel over jezelf en je partner. Da's soms confronterend, maar dat maakt je echt geen slechte moeder!!
Qua tips kan ik je weinig bieden... Alleen om niet te veel online te zitten lezen hierover omdat al die artikels steeds gaan mo gemiddelden en ik vind dat alleen maar frustrerend. Het is supernormaal dat hij niet doorslaapt, zeker in periodes waarin hij veel leert en ontwikkelt, dat zorgt altijd voor lichter en slechter slapen.
Hou de moed erin, het zal op een dag echt beter gaan!

Heel herkenbaar hoor. En maak je er vooral niet druk om. Zo mag je je voelen!! Mijn zoontje is nu 2 en heel eerlijk, pas sinds een paar maanden word ik wat relaxter merk ik. De geen controle hebben over situatie, de moeizame slaapjes, het opvoeden etc etc alles zorgt ervoor bij mij dat ik gewoon onzeker was en het zwaar vond, heel zwaar. Maar gelukkit gaat het beter en ik kies er ook echt voor om de kleine soms een nachtje te laten logeren. Even opladen en dan kunnen we weer. Dus zeker herkenbaar en ook iets waar je je niet voor hoeft te schamen, maar het wordt beter! Succes. Je kan dit ?

Zeeeeeer herkenbaar!
Tuurlijk ben je super blij dat je een kindje op de wereld heb gezet maar het is soms gewoon heel pittig. 
Mijn dochter is 4 maanden en hier een verborgen reflux baby waar we vrij laat achter zijn gekomen. 
En daardoor ook totaal geen slaap ritme overdag wat nu wel een beetje komt. Wat ik vooral heel lastig vond dat ik dacht.... He we hebben een gezonde prachtige dochter op de wereld gezet ik zou toch niet mogen klagen en vooral dankbaar moeten zijn. Ik denk vooral dat het belangrijk is dat je  probeert er over te praten. En wellicht een optie dat iemand afentoe even de zorg overneemt? Wat meer momentjes voor jezelf?  

Geef jezelf de tijd om eraan te wennen en je te ontwikkelen als moeder. Dat je het zwaar vind soms of jezelf klote voelt is een signaal; neem de tijd om na te denken wat je kunt veranderen om jezelf beter te voelen. Zie die signalen als een startpunt voor een hoger level.. althans, zo heb ik ze ervaren nu ik terugkijk..
Doe datgene waarbij je je prettig voelt als mama of werk daarnaartoe. Het helpt ook erg om met vriendinnen te praten die ook kids hebben rond dezelfde leeftijd. 
Het valt allemaal niet mee, maar het kost ook veel moeite om een leuke moeder, echtgenoot, werknemer, vriendin, dochter etc etc etc te zijn.. Naarmate ze ouder worden wordt het leuker!! Heb geduld!! 

Ik vind dat er in de 'boekjes' en alles wat je leest over moeder worden, meer aandacht moet zijn voor dat het allemaal echt niet alleen maar 1 grote roze wolk is. Hier gelukkig geen slaap ellende ofzo, dochter doet het super, maar ook ik vind het af en toe gewoon zwaar (ben bijna 7 mnd mama). Het is nogal wat, je hele leven verandert en met een baby gaan de dagen nooit zoals je van tevoren had gedacht/gehoopt. Dat mag je best zwaar vinden hoor! En dat uitspreken mag zeker ook.

Terug
Bovenaan