Moeheid en stijfheid, belemmerd dit mijn bevalling??

Hallo,

Ik ben morgen 37 wkn zwanger. Zeer moeilijke en zware zwangerschap met veel mankementjes.
Op dit moment zit ik er dus ook aardig door heen. Ik slaap al 3 mnd weinig (ong 4 uurtjes) . Overdag rust ik 1 uur op de bank, ik heb er namelijk nog 2 rond lopen.
Als ik gezeten heb en moet gaan staan voel ik me zooooo stijf! Alles doet me dan pijn. Echt beweging heb ik ook niet veel meer. Ik slof wat door het huis en loop s naar boven.
Nu ben ik vreselijk bang dat ik geen energie/kracht heb voor de bevalling!
Wie heeft hier ervaring mee? Wie herkent dit?
Kan ik me er toch op een bepaalde manier op voorbereiden?

Gr. Ing.

Wat eneom naar om je zo te voelen!! Ik vidn het echt naar voor je.
Ik kreeg zelf altijd energie van zwemmen. Ook erg lekker omdat je dan je ''zware'' lichaam even niet hoef te dragen. Gewoon lekker dobberen.
Heb je het hier met je vk over kunnen hebben? Misschien heeft zij nog wat tips.
Kan je je omgeving om hulp vragen, bvb door je twee oudsten eens lekker mee uit te laten nemen?

Veel sterkte.

groetjes

Dank je Deetje, voor je lieve reactie.
Ik zal inderdaad dit bespreken met mn vk maar ik heb pas vrijdag, dus nu nog n week, een afspraak staan... en ik ben niet zo bellerig dat ik meteen aan de tel hang.
Zwemmen lukt ook niet echt meer, te vermoeiend en pijnlijk. Het is gewoon een te grote onderneming nu voor me om naar t zwembad te te gaan en om te kleden enz. Helaas...
Mijn kinderen zijn 9 en 7 jaar, t gaat redelijk goed wel hoor, ze zijn best al zelfstandig en mijn ouders doen ook n hoop gelukkig.
Ik maak me gewoon zorgen om de bevalling snap je...Ik heb gewoon zo weinig kracht en conditie omdat ik al vanaf de eerste maand zw schap 'slecht'ben. Ik had al n slechte start omdat ik zo ziek werd dat ik uit droogte. ik lag 8 dgn aan t infuus om bij te tanken. Joepie, ik ben zwanger! Nou, ik kon wel janken! Daarna heb ik nog 11 wkn op de bank gelegen. Bewegen was spugen en ik moest t binnen zien te houden dus.... stil liggen.
Daarna heb ik niet meer mn energie terug gekregen dus... gevolg voor nu, erg moe van de laatste mnd!
Dus je begrijpt dat ik graag alles nu achter de rug wil hebben hihi. Ik wil mezelf weer terug!
Nogmaals, bedankt voor je begrip!!!! Doet n mens goed!

Groetjes Ing.

Hoi Ing,
Ik was ook erg moe aan het einde van mijn zwangerschap. ik sliep slecht en voelde me lichamelijk echt een wrak. Toch is de bevalling heel goed gegaan. Op een één of andere manier hebben wij vrouwen die oerkracht ook al weet je niet waar het vandaan komt. Veel succes alvast met de bevalling.
Groetjes Wendy

Hoi Ing,

Ik herken veel in je verhaal. Ik ben in april bevallen van mijn 3e na een hele zware zwangerschap. De eerste 2x ging alles prima, de derde keer had mijn lichaam er toch veel meer moeite mee. Wellicht ook omdat ze bewust zo dicht op elkaar zaten (de oudste werd 3 jaar, 9 dagen nadat de jongste was geboren). Harde buiken vanaf 12 weken en vooral gewoon uitputting. Ik kon vanaf 34 weken niet mer voor mijn kinderen zorgen en had ft oppas (man/ouders). En de laatste weken viel ik continue flauw zonder medische oorzaak.

Het niet kunnen slapen is een teken van uitputting. De enige remedie is meer gaan slapen. Dat klinkt makkelijk maar het werkt wel. Ik lees dat je andere twee kinderen 7 en 9 zijn. Die gaan dus overdag naar school toe. Dan ga jij dus liggen in bed (niet op de bank) en gaat slapen. Kan je ze niet laten overblijven zodat je niet met halen en brengen zit en meer tijd voor jezelf hebt?

De eerste paar dagen lukte bij mij het slapen ook niet, ik dacht, ik slaap liever niet overdag dan slaap ik 's nachts beter maar dat is dus niet waar. Probeer het eens, de tijd die na de bevalling komen gaat is ook zwaar.

Helaas heb ik ten aanzien van de bevalling niet een heel opbeurend verhaal. Bij mij was de koek dus echt op. Ben door het flauwvallen 2x opgenomen geweest maar ze wilden me niet inleiden omdat er geen medische noodzaak voor was, de baby deed het immers goed. Ik ben nog woest hierover, voel me zo onbegrepen en was zo beroerd in die periode, maar dat is een apart topic waard. Maar goed, de bevalling was extreem zwaar. Ben wederom 2x flauw gevallen, kon de weeen amper opvangen en had nauwelijks kracht om te persen. Uiteindelijk heb ik mijn dochter zelf ter wereld kunnen zetten maar vraag niet hoe. Het was mijn zwaarste bevalling, zelfs de eerste die 24 uur duurde was vele malen beter te doen.

Daarom dus....neem echt je rust! Het vergt een aanpassing in je instelling. Ik dacht ook dat er van alles moest gebeuren maar per saldo gaat het allemaal door. Maar ik wens je natuurlijk een hele goede bevalling toe. Ik hoop dat het voor jou meevalt!

Ingeborg

Laat maar komen die bevalling, ondanks dat wat je nu voel. Het gaat als je los laat en de bevalling begroet als de volgende stap van een leerproces. Hik je wel vaker tegen iets op? Wijsneus, je kunt het echt wel, je bent er prima voor geschikt, je weet wat komt. Wijs het niet af omarm het.....

De weeën zorgen voor extra werk hormonen en geestelijke power, het is goed geregeld in de natuur, twijfel daar niet aan.
Ja, de stijfheid gaat dan ook anders aanvoelen. Juist door met je gevoelige plekken te werken gebeurd er meer, maak je power.

Zorg vooral voor ‘open’ communicatie met je begeleider en vraag om steun, maar geen sturing, zodat je het helemaal 'ZELF ' kunt doen op jouw kracht.
Noem in het gesprek de 10 Top tips voor normaal bevallen, die kent iedere verloskundige , is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Verloskundigen van januari 2009 en staat op artsennet http://vvah.artsennet.nl/actueel/Artikel/Tien-TOP-Tips-NORMAAL-BEVALLEN-HAPPY-BIRTH.htmm

Dus laat je ‘oer’ power je drijven en ga op je intuïtie af.
Succes, ‘Happy Birth’…… je kunt meer dan je denkt!
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Terug
Bovenaan