Moeilijk en niet willen luisteren

Hallo moeders,

Jullie zijn niet de enige met dit probleem. Ik heb ook een zoontje van 2 jaar die hier middenin zit. Hij is van mei 2004. Er zijn dagen dat hij constant zit te treiteren. Als ik dan iets verbied doet hij net of hij mij niet hoort en gaat vrolijk verder met zijn eigenwijze gedrag. Na nog een waarschuwing gaat hij ook de gang in, alleen er is een klein probleempje; Onze voorraad staat in de gangkast met daarin ook snoepjes en koekjes. Hij heeft zich al een aantal keren vergrepen aan de liga ed. Ik moet er dan ook wel weer van lachen. Wordt toch tijd om die kast af te sluiten.
Ik heb gehoord dat deze leeftijd het lastigste is en dat kan duren van 1,5-3 jaar(leeftijd).
Sommigen hebben hiervan de langste tijd al gehad zag ik in jullie reacties.

Succes ermee!!!
groetjes heidi
 
Hallo Moeders,

Ik ben blij om te lezen dat er meer moeders zijn met kinderen midden in de peuterpuberteit!!   Wij hebben een dochter van twee jaar en ze is momenteel zoo dwars en driftig niet normaal meer zeg. Als ze niet luisterd en ik heb haar gewaarschuwd zet ik haar even op de gang voor een timeout en dat werkt super. Alleen hebben we momenteel een strijd met aankleden en weg te gaan. Ze wilt dan geen kleren aan en dan wordt het strijd om ze wel aan te krijgen. Ik heb al vanalles geprobeerd, zelf te laten aankleden, geduld te hebben enzo, gewoon de kleren aan te trekken. Pfffff heel vermoeiend maar zo is ze nooit geweest en hopelijk is het ook snel over want ik vind dit echt moeilijk.

Maar als ik het zo lees dan duurt het nog wel even!!! Meiden hebben jullie adviesen voor mij.

Bedankt.

Groetjes mariska
 
Hè wat heerlijk; een beetje moedeloos na weer een ochtend "niet doen, niet doen, NIET DOEN", zoek ik even hoe anderen hier mee omgaan en hoepla; van het eerste onderwerp zijn alle reacties zo herkenbaar!!
Nog een kleine tip voor degenen die (ook) worstelen met een kindje die niet van het ene op het andere moment iets anders wil doen; wij doen de "5 minuten methode". We waarschuwen de eerste keer "nog 5 minuten en dan gaan we.....", vervolgens is het "nog   2 minuten en dan gaan we" en daarna komt "kom we gaan....". Niet dat wij de illusie hebben dat hij klok kan kijken, maar hij weet wel dat we binnen afzienbare tijd iets anders gaan doen. En die 5 minuten.... die duren de ene keer eigenlijk maar drie minuten en de andere keer wel 10.... maar dat bepalen wij hihihihi.
Succes met de peuterpuberteit!!
 
ja hallo dat heb ik ook mijn dochtertje van bijna twee en een half is de laatste tijd ook ontzettend driftig en stopt constant dingen in haar mond alleen om mij kwaad te maken en uitdagen is ze ook erg goed in mijn zoontje van 1 jaar ziet alles van haar af en begind nu ook al wat een eigen wil te krijgen.ik ben overdag de hele dag bij ze en savonds als mijn vriend thuis komt ga ik nog eens werken en meestal als ik thuis kom moet ik mijn dochter op bed brengen omdat zij dat wil dus doe ik dat maar maar ze weet ook heel goed wat ze bij mij mag doen en wat bij haar vader (bij mij mag ze wat meer dan bij haar vader die is wat consequenter dan mij)maar toch heb ik ook aan het einde van de dag het gevoel dat ik de hele dag tegen haar aan het schreeuwen ben geweest en ben ook dood moe.wil ook graag met haar knutselen of verven maar zelfs dat gaat niet goed.soms weet ik het gewoon niet meer hebben jullie daar ook wel eens last van?
 
Hallo!

Wat herkenbaar allemaal.
Ik heb dat ook. Mijn zoontje is nu ruim 2,5 jaar en hij daagt ook heel veel uit. Vooral als wij het al een beetje gehad hebben of we zitten niet lekker in ons vel, dan gaat hij er echt voor.
Op sommige dagen kan ik echt niet meer van hem genieten of van het moeder zijn. Het lijkt dan wel of je een duiveltje in huis hebt die er alles aan doet om je boos te maken. En dat maakt me wel eens verdrietig. Dan denk ik: ik kan zo'n leuke mama voor jou zijn en we kunnen zoveel plezier hebben. En dan wil je alleen maar dat ik boos word. Wáárom nou???
Ja omdat ze nu eenmaal in die periode zitten. Maar ik moet zeggen, ik vind het een ramp.

Wij doen ook de 5-minuten methode en dat werkt wel goed hoor. Soms vergeten we het wel eens en dat merk je wel.
Maar hebben jullie ook wel eens dat je gewoon eens je dingen wilt doen zonder de hele tijd om die trucjes te moeten denken waardoor je kind wél wil luisteren? Soms heb ik gewoon zoiets van: je moet gewoon eens lúísteren!! Zonder trucjes of methodes of wat dan ook!!! Dan wil je gewoon door met wat je aan het doen was.

En dan lees en hoor je overal dat je ook al niet meer boos moet worden. Nou dat is soms echt een onmogelijke opgave hoor!! Ik schreeuw ook wel eens, of laat merken dat ik boos ben of wat dan ook. Vooral als het al de hele dag aan de gang is of ik ben moe. Maar dat moet toch ook eens kunnen? Wij zijn ook maar mensen!! En soms verlies je gewoon je rationele verstand met zo'n kleine draak.

Nou moeders, laten we elkaar steunen in  deze moeilijke tijden .

Groetjes Ger.
 
He eindelijk herkenning ....
We dachten al dat onze dochter alleen maar zo deed.
Die 5 min.regel ga ik ook maar eens proberen.
Alleen het op de gang of strafbankje of hoekje zetten helpt niets ze gaat dan gewoon daar wel weer iets uitvreten met iets wat binnen haar bereik is ....kunnen ook haar kleren of luier zijn. Ze is namelijk een echte sloper en kan zich moeilijk concentreren !!!! Spelen is voor haar erg moeilijk. Kan zich niet ergens als bijv. kleuren of boekje lezen of met auto's of poppen spelen, langer dan 2 minuten bezig wezen. Het enige waar ze echt uren voor kan gaan zitten is tv kijken. Wat we soms ook merken is als of er een knop zo wordt om gezet. Van lief vrolijk meisje naar een feeks. Krijsend schreeuwend schoppend slopend. Dan kan dat ook zo weer over zijn. Ze is van april 2004 en wil alles wat haar broer van 7 ook doet. Ze kan soms echt wel lief wezen maar er zijn momenten dat ik haar "wel achter het behang zou willen plakken !"
 
Terug
Bovenaan