Moeilijk eten met zeven maanden

A

Anoniem

Guest
Onze dochter is inmiddels zeven maanden oud en we zijn nu ongeveer een week of  zes bezig met hapjes; eerst alleen fruit en sinds ze zes maanden was ook een groentehapje en inmiddels de zes maanden potjes.
Alleen is ze de afgelopen weken steeds moeilijker gaan eten. Ze zit gezellig in de stoel om te gaan  eten, maar ze doet haar mond amper open voor de hapjes. De eerste paar keren gaat nog, maar daarna gaat haar mond nog maar sporadisch open (en dan net als ik het lepeltje er niet voor heb, alweer te laat!). Ik weet niet waarom ze dat doet, maar het is alsof ze niet zo enthousiast meer is met eten. Tegenzin heeft ze echter ook niet. We proberen alles; gekke bekke trekken, elke keer hetzelfde zeggen ('mondje open!') of met de lepel langzaam richting haar gezicht bewegen, maar het gaat allemaal erg moeizaam. We zijn soms wel meer dan een half uur bezig om het eten erin te krijgen.
Herkent iemand dit en zijn er nog tips waarmee we het eten wat gemakkelijker kunnen laten verlopen?

Herah

hoi
ik herinner me dit heel goed van mijn   dochter die deed ook nooit echt goed dr mond open en was het ook meer erin proppen zeg maar,geloof het heeft zijn tijd nodig,komt wel goed hoor.misschien kan je het tijdstip wat verlaten zodat er langere tijd tussen zit zodat ze meer honger heeft.of een kleiner lepeltje te gebruiken.je kan het toch niet dwingen hoor heb me er toen ook heel druk om gemaakt maar het is vanzelf goed gekomen,mijn zoontje is nu 7mnd maar die juist tegenovergestelde zodra het lepeltje al uit zijn mond gaat begint ie al te piepen om nieuwe hap.potje groenten is zo leeg 3 min denk ik en hij heeft gisteren al potje van 8mnd op zonder problemen.hoop dat je wat dit verhaal heb succes ermee gr wendy

Misschien moet je even kijken naar de voeding over de hele dag. Mijn kleine meid heeft bijv tot nu toe 's avonds enthousiast gegeten, maar gisteren in de middag nog een fles gehad en gisteravond wilde ze dus na een paar happen niet meer.

Maak je er geen zorgen over en ik zou het er zeker niet in proppen. Als de mond niet opengaat, lekker laten zitten. Het komt wel weer. Anders krijgt jouw kind echt tegenzin in eten en daar zit je helemaal niet op te wachten.

Succes

Onze dochter is nu 7 1/2 maand en was altijd een soort holle bolle gijs; hoe meer hoe beter. Sinds zaterdag drinkt ze maar halve flesjes, is zo klaar met de borst en ook het warme eten gaat er met moeite voor de helft in. Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem... Ze kan wel heel hard zitten schreeuwen omdat ze honger heeft, maar vervolgens is ze dus zo klaar. Zucht....

Hoi,

Onze dochter (8mnd) heeft af en toe ook haar momentjes dat ze niet lekker wil happen. Meestal komt dat doordat ze te moe is of moet poepen.

Verder gaat het gewoon wat langzamer dan dat wij eten. Ze zit, als wij eten altijd bij ons aan tafel ,(zij eet er voor zo tegen half 5 afhankelijk van hoelaat ze wakker wordt) en als het dan nog niet op is, dan proberen we het als wij eten.   Dan gaat het meestal wel op. Is natuurlijk ook wat gezelliger en zien eten doet eten. Is het wel op, dan knabbelt ze op een halve soepstengel.

en ja, wij spelen ook met haar als het allemaal niet zo lekker wil. zingen, gekke bekken, het lepeltje als vliegtuig.... En als ze niet wil, dan maar niet.
Moet wel zeggen dat we haar dan wel een flesje als toetje geven ipv yoghurt (voor mijn eigen gevoel krijgt ze dan toch nog wat meer voedingsstoffen binnen)

heel veel succes!

Wat goed om te lezen dat er meerdere moeders met dit "probleem" zijn. Mijn zoontje is nu 7 maanden en 1 week en het eten van vooral zijn groentehap gaat er moeizaam. Wat me wel is opgevallen is dat hij vooral niet moe moet zijn, want dan hoef ik het niet eens te proberen. De laatste paar dagen laten we hem "meehelpen". Hij krijgt dan een eigen lepeltje die hij in zijn mond stopt of hij graait lekker met zijn handjes in het eten.   En het werkt wel, want hij doet nu beter zijn mond open en laat vaker toe dat wij een hapje in zijn mond stoppen. Oke zeker 1/3 van het eten gaat  verloren, hijzelf en de kinderstoel zitten er helemaal onder, maar hij krijgt meer binnen dan voorheen. Dus misschien ook voor anderen een idee. Je moet er wel wat voor over hebben hoor, want het wordt dus wel een smeerboel, maar hij leert  nu ook vast een beetje zelf eten.
Ook met brood helpt het, hij krijgt een stuk korst in zijn handje en ik geef hem kleine stukjes brood. De boterham vliegt naar binnen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het eet- en slaapritme van jullie kids van 7 maanden en waarom het op die manier bij jullie zo gaat, daarom heb ik nieuw onderwerp geopend.....

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan