Moeilijk in slapen

<p>Hoi!</p><p>Onze zoon wordt in dec 2j. Nooit een goede slaper geweest. Van alles al geprobeerd sinds 2 weken een groot bed omdat we het advies kregen dat dit misschien kon helpen. Het inslapen duurt nu gemiddeld een uur! Hij kan als hij in zijn bed gaat staan bij de licht knop en doet de lamp aan. En gaat uit bed.. dan huilen want de deur maar zijn kamer kan hij niet open krijgen. Hij wil dat opgepakt worden kroelen en weer neer leggen dit keer 50! In de middag slaapt hij 1,5uur en kan ik hem zo erg leggen. Hij is dan meestal tussen 5-5:30uur weer wakker…. Middag slaap dus nog wel nodig omdat hij zo vroeg wakker wordt.. toen hij nog in zijn ledikant sliep gooide hij steeds zijn speen uit bed… hij speelt een spel maar hoe kunnen we dit doorbreken? Tips!?</p>
 
Hoihoi,
Wij hebben dit ook rond die leeftijd gehad. Wat we nu doen (hij is 2 jaar en 4 maanden) is hem smiddags max 1 uur laten slapen en dan wakker maken. Hij slaapt dan meestal van kwart voor 2 tot kwart voor 3.
We hebben hem een tijd lang ook laat naar bed gebracht zodat hij echt goed moe naar bed ging, dat hielp wel.
Heb ook wel eens gehoord dat je n kind niet meer na 15u moet laten slapen. Dit zou invloed hebben op het in slaap komen savonds.
Nu ligt hij inmiddels sinds n paar weken weer half 7/kwart voor 7 zonder gedoe in bed...
 
Pfoe lastig! Hier ook een meisje van ruim 2 die altijd lastig in slaap valt s avonds, al gaat het sinds de laatste 4 weken ineens heel goed. Sinds ze 22 maanden is hebben we het middagslaapje ingekort naar max 1 uur. Van 12.30 tot 13.30. Veel langer kan ze ook niet slapen want om 14.00 moeten we haar zus uit school halen, maar sinds we dat gedaan hebben gaat het echt beter. Ze is na dat uur nog helemaal niet klaar om wakker te worden, maarja het is niet anders. En ondertussen weet ze heel goed dat ze elke middag wakker wordt gemaakt en is het normaal geworden.

S avonds gaat ze er dan 19.45 in. Eerder heeft geen nut want dan doet ze het toch niet. Ze heeft echt een wakkertijd van 6 uur! Dus om 19.00 naar bed omdat 'het zo hoort' werkt hier niet. Ze slaapt tot 6.00/6.45 in de ochtend.

Sinds we dit zo aanhouden gaat het goed en slaapt ze meestal in 1x s avonds. Weigert ze nog dan haal ik haar er even uit, lees ik 1 boekje en hop terug naar bed. Dat ritueel zit er nu zo ingebakken dat ze het heel goed weet en na dat boekje gaat ze wel slapen.

Sinds haar 2e verjaardag slaapt ze ook niet altijd meer in de middag. Ik probeer het elke middag om 12.30, als ze weigert gaat ze uit bed en dan moet ze wakker blijven. Dat red ze heel goed en dan gaat ze er wel om 19.00 in.

Dus t heeft hier echt gewerkt om het middagslaapje behoorlijk in te korten en altijd 13.30/13.45 max uit bed en dan 6 uur later in bed voor de nacht.

Peuterbed slaapt ze nog niet in. Mn oudste dochter al wel met 2 jaar en die bleef altijd braaf liggen, zelfs nu ze 4 is komt ze nog niet zelf uit bed haha. Maar wegens ruimtegebrek slaapt dd jongste nog even on d'r ledikant en dat vindt ze nog prima en ik ook. Als een peuterbed niet werkt en je kindje komt er 100x uit lijkt het me nog niet zo'n juiste stap maar werkt het misschien zelfs averechts..

Succes!
 
Heb je een ritme?
Ik zou hem 5 uur na wakker worden in bed leggen voor de dag slaap en zonkant laten slapen als hij wil. Daarna weer 5 uur wakker
En dan naar bed.
Vooral duidelijk communiceren, in alles, stel
Grenzen,
Ook overdag.
 
En als hij rond 5.30 wakker is zou ik hem gerust om 11.00/11.30 al op bed leggen en een uurtje laten slapen, dan is hij s avonds tenminste weer op tijd moe. Waarom dan het middagslaapje rekken tot na de lunch? Op dagen dat m'n dochter heel moe is gaat ze soms ook van 11.00 tot 12.00 slapen. Dat heb ik nog liever dan ergens in de middag want dan is ze s avonds tenminste weer op tijd moe.
 
Wat zijn z’n slaap tijden? Ik zou hem uiterlijk om 15.00/15.30 wakker maken zodat hij moe genoeg is wanneer je hem avonds zo rond 19.00 naar bed kan brengen. Dus overdag naar bed rond 13.00/14.00.
Avonds proberen niet leuker maken dan nodig. Succes!
 
Bedankt voor de tips!
Ik ga hem na een een uurtje middag slaap wakker maken. Hij gaat om 12uur naar bed! Ben benieuwd vandaag kdv dag maar morgen ga ik er mee aan de slag.
 
Terug
Bovenaan