Dat was de leeftijd dat we de transitie naar 1 x slapen hebben gemaakt.
Onze dochter is altijd al geen doorslaper geweest en een heel vroege vogel. Maar het nam toen wel echt erge vormen aan. Ik kerken je frustratie!
Tussen 5 en 6 wakker betekende rond 8 uur op. Dus we zijn begonnen met een grote fles als ze wakker werd (die kreeg ze sowieso), in haar slaapzak, in het donker, weinig interactie, als een nachtvoeding, en dan direct weer terug naar bed. In het begin lukte dit vaker niet dan wel. Maar na een week of 2 lukte het de helft van de keren wel. Dan sliep ze nog 45 minuten ofzo.
Op dagen dat het lukte en we waren gewoon thuis zonder inspannende activiteiten, dan bleef ze op tot 11.30. Wat erg rekken was. Dus ik ging halverwege de ochtend de deur uit, want in huis was het niet te doen. Buiten wel, en dan even spelen in de speeltuin, of kinderboerderij, supermarkt ofzo. Iets actiefs. Anders viel ze al wandelend in slaap.
Het middagslaapje ging dan erg goed, en de middag trok ze prima.
Lukte de ochtend niet? Was het echt 5 uur op? Tja, dan twee kutslaapjes. Maar ik legde haar gewoon half 8 a 8 uur op bed. Rekte het middagslaapje dan wat langer, maar uiterlijk half 2. Tussendoor ging ik dan wederom buiten wat actiefs doen, want daar sliep ze in elk geval haar tweede slaapje lekker van. En dan was het een late avond. Want ze ging met zo'n laat middagslaapje echt niet om 19 uur lekker slapen. Dan waren we in de weer tot een uur of 21 a 22.
Op opvangdagen of als we echt wat inspannends/onbekends deden dan was 2 x slapen sowieso nog wel te doen.
Langzaam wende ze aan die lange ochtend, en langzaam kwamen er meer dagen met 1 x slapen. En na 1 x slapen waren de nachten aanzienlijk beter. Langzaam ontstonden er dus meer ochtenden dat ze 6-6.30 wakker was, en 1 slaapje aan kon..... cirkeltje opwaarts dus. En met 17 maanden ongeveer was ze definitief over. Ook op vakantie, ook op de opvang etc. Dus we hebben daar echt wel 2 a 3 maanden voor nodig gehad.
Ze is overigens nog steeds een vroege vogel, altijd rond 6 uur. En slaapt nu van 12 tot 14/14.30. 20 maanden. Ze wordt snachts nog wel eens wakker, of eigenlijk vaak een keer of 2. Maar geen nachtvoedingen meer, en de nachten dat ze echt lang wakker is en huilt... dan is er wat aan de hand, zoals verkouden ofzo. Vaak is het even 1 of 2 keer een aai en dan slaapt ze verder. Waar wij dan wel voor ons bed uit moeten. Ze slaapt wel van 19/20 tot 6. We hebben het maar geaccepteerd, en gaan zelf vroeg slapen.