Moeilijk slapen (15 maand)

<p>Wij hebben een geweldig kind. Dat wil ik zeggen maar sinds ze 15 maand geworden is ging het wat achteruit.</p><p>* S nachts wakker worden</p><p>* Hangerig overdag</p><p>* Huilerig in slaap (dit is na 1 week wel weer gestopt)</p><p>* Opnieuw vroeg wakker. En dat laatste maakt het moeilijk voor ons. Ze is wakker om 5u30 en wil niet meer slapen. Als we ze laten liggen dan gaat ze lekker luid huilen. Natuurlijk is ze tegen 8u weer doodmoe maar wil ze geen dutje doen. Dan wordt ze hangerig, zeurig, etc.</p><p> </p><p>Iemand hier ervaring mee? Hoe pakten jullie dit aan? Volgens mij is het sprongetje voorbij. </p>
 
Ohja herkenbaar... op die leeftijd deden ze bij mij 1 dutje, maar dat lukte alleen als ze rond 6.30 of later wakker waren. En toen kwam er een heeeele lange periode dat ze om 5.00 wakker werden. Dan hielp niks. Flesje geven im bed en wegsluipen, tussenin leggen,niks hielp echt. Wij gingen wel pas echt rond 6.15/6.30 naar beneden, eerder weiger ik. Dus dan lag ze tussenin te draaien en te dutten.

Vaak legde ik ze dan om 8.00 idd weer op bed tot 9.00 en dan rond 13.00/14.00 nog een slaapje. Hier gingen ze vaak wel slapen rond 8.00. Wilden ze dat echt niet? Dan eruit, fruit eten, lekker op pad en hop om 11.00 naar bed en hopen dat ze dan tot 14.00 ongeveer sliepen.

Maar ik vond het ook echt heel lastig. Ze waren chagrijnig, moe, maar toch ook echt uitgeslapen rond 5.00.

Sowieso is het hier altijd 6.00-6.45 dat ze wakker zijn, dus altijd vroege vogels. Maar 5.00 is echt te vroeg.

Het ging hier weer voorbij, maar duurde echt wel 2 a 3 maanden... sterkte!
 
Dat was de leeftijd dat we de transitie naar 1 x slapen hebben gemaakt.

Onze dochter is altijd al geen doorslaper geweest en een heel vroege vogel. Maar het nam toen wel echt erge vormen aan. Ik kerken je frustratie!

Tussen 5 en 6 wakker betekende rond 8 uur op. Dus we zijn begonnen met een grote fles als ze wakker werd (die kreeg ze sowieso), in haar slaapzak, in het donker, weinig interactie, als een nachtvoeding, en dan direct weer terug naar bed. In het begin lukte dit vaker niet dan wel. Maar na een week of 2 lukte het de helft van de keren wel. Dan sliep ze nog 45 minuten ofzo. 

Op dagen dat het lukte en we waren gewoon thuis zonder inspannende activiteiten, dan bleef ze op tot 11.30. Wat erg rekken was. Dus ik ging halverwege de ochtend de deur uit, want in huis was het niet te doen. Buiten wel, en dan even spelen in de speeltuin, of kinderboerderij, supermarkt ofzo. Iets actiefs. Anders viel ze al wandelend in slaap. 

Het middagslaapje ging dan erg goed, en de middag trok ze prima. 

Lukte de ochtend niet? Was het echt 5 uur op? Tja, dan twee kutslaapjes. Maar ik legde haar gewoon half 8 a 8 uur op bed. Rekte het middagslaapje dan wat langer, maar uiterlijk half 2. Tussendoor ging ik dan wederom buiten wat actiefs doen, want daar sliep ze in elk geval haar tweede slaapje lekker van. En dan was het een late avond. Want ze ging met zo'n laat middagslaapje echt niet om 19 uur lekker slapen. Dan waren we in de weer tot een uur of 21 a 22. 

Op opvangdagen of als we echt wat inspannends/onbekends deden dan was 2 x slapen sowieso nog wel te doen. 

Langzaam wende ze aan die lange ochtend, en langzaam kwamen er meer dagen met 1 x slapen. En na 1 x slapen waren de nachten aanzienlijk beter. Langzaam ontstonden er dus meer ochtenden dat ze 6-6.30 wakker was, en 1 slaapje aan kon..... cirkeltje opwaarts dus. En met 17 maanden ongeveer was ze definitief over. Ook op vakantie, ook op de opvang etc. Dus we hebben daar echt wel 2 a 3 maanden voor nodig gehad. 

Ze is overigens nog steeds een vroege vogel, altijd rond 6 uur. En slaapt nu van 12 tot 14/14.30. 20 maanden. Ze wordt snachts nog wel eens wakker, of eigenlijk vaak een keer of 2. Maar geen nachtvoedingen meer, en de nachten dat ze echt lang wakker is en huilt... dan is er wat aan de hand, zoals verkouden ofzo. Vaak is het even 1 of 2 keer een aai en dan slaapt ze verder. Waar wij dan wel voor ons bed uit moeten. Ze slaapt wel van 19/20 tot 6. We hebben het maar geaccepteerd, en gaan zelf vroeg slapen. 
 
Wat fijn dat ik niet alleen ben haha. Het is echt zoeken maar dat vroege uur .... aarghh pijnlijk! Tijdens een werkweek lukt het nog maar in het weekend, brrrrr.
 
Ik denk dat ik in de weekends inderdaad eens ga proberen om haar om 08u naar haar bedje te doen voor een korte tuk (maak ik haar dan wakker na een uur of?) en erna ermee naar buiten als het weer het toelaat. Ze is beginnen stappen dus we kunnen wel even het blokje om gaan. Als ze niet wil slapen om 08u dan nog even wakker blijven en een uurtje later naar buiten.
Enige probleem: als ik haar in de buggy zet om naar het speelplein te gaan dan gaat ze slapen als een steen. Ik weet niet of ik dat wel wil. Ze moet namelijk ook leren dat slapen in haar bed belangrijk is en dat ze niet mag verwachten dat we altijd gaan wandelen om te leren slapen.
Het is een ongelofelijke dame. Als ze naar de opvang moet dan slaapt ze daar meestal ook maar een uurtje (ook al is ze wakker van 06u bv) en gaat ze tegen 19u naar bed. Ze wil gewoon niet langer slapen overdag (die overdag dutjes zijn al sinds de geboorte een grote ramp maar we hebben zoiets van: ok ze wil het echt niet dus forceren helpt ook niet).
Soms zijn we zo radeloos wat nu wel of niet goed is. Iedereen geeft wel die tips van: herken slaapsignalen, blablabla maar het ligt echt aan haar karakter (alles willen zien, niets willen missen, ontwikkelen). Benieuwd naar mee ervaringen.
 
Trouwens ... als we om 5u haar kamer binnengaan voor een aai of een knuffel en terug in bed leggen begint het krijsen dubbel zo hard. We weten dus dat als we haar kamer binnengaan is het om op te staan of om melk te geven (maar dat laatste kunnen we niet doen als ze om bv 02u ook al wakker komt voor een flesje). Benieuwd naar meer en naar later. 
 
Ik herken heel erg wat je zegt. Onze 2e dochter is ook zo dwars... ze is nu bijna 2.5 en slaapt al sinds vóór haar 2e verjaardag niet meer altijd overdag. Dit is mega vroeg. Maar als ze wel slaapt (al slaapt ze maar 30 minuten) is het s avonds 21.00 voor ik haar slapend heb. En de volgende ochtend gewoon 6.00/6.30 wakker, veel te korte nacht dus. Als ze geen middagdutje doet, slaapt ze wel van 19.30-6.30. Nog altijd 'weinig' in vergelijking met anderen van haar leeftijd helaas, maar ik krijg er gewoon niet meer uren slaap in. Ik kan ook best jaloers zijn op kindjes van 3 of 3.5 jaar die nog een middagslaapje doen én om 19.00/19.30 gewoon weer gaan slapen. Echt... HOE DAN?? Dat is zo onmogelijk hier. Het is ook echt uitputtend als je kind weinig slaapt, zelf heb je ook amper rust dan he. Ik weet er alles van... helaas weinig opbeurende woorden wat dat betreft, maar hier dus ook een kindje wat zeer weinig slaap nodig heeft en het daar prima op red (helaas voor ons haha)
 
Terug
Bovenaan