moeilijke eter, alleen fles willen

hallo,
Mijn dochter van 10 maanden zit nog op drie flessen. In de ochtend krijgt ze wel een flinke fruithap. Dit gaat goed en vindt ze erg lekker. Brood wil ze tegenwoordig niet meer eten. Ze doet een stukje in haar mond en spuugt het weer uit. De hele middag eet ze bijna niets. Ik bied haar een koekje aan, maar ze eet hooguit een hapje. Om 18.00 uur eet ze als we geluk hebben een half potje groente(lust maar een smaakje en helemaal gepurreerd) en een toetje.
Wie heeft er ook zo'n moeilijke eter en zit ook met haar handen in het haar?
Oh ja, sap en water drinken wil ze ook niet(alleen drie flessen melk, die ze niet op drinkt.
Een moeder met zorgen.
 
Hoi bezorgde moeder,

Helaas hebben kinderen wat betreft eten een heel eigen willetje, dat is niet altijd even handig.
Vaak, niet altijd, is het grootste probleem dat de ouders zich er zorgen om maken en het graag op een bepaalde manier willen doen. ''Dwingen'' te eten werkt 9 van de 10 keer averrechts.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe jullie het doen, maar meestal eet een kind tussen de bedrijven door nog wel redelijk wat. Als je bijvoorbeeld graag wil dat ze aan tafel eet (wat ik logisch vind) maar zij wil dat perse niet zou ik daar even geen strijd van maken. Stop tussen de bedrijven door een stukje brood in haar mond of geef haar een soepstengel, rijstewafel. Zet op meerdere plekken een flesje drinken neer, zodat het altijd voor haar paraat staat. Het eten aan tafel of waar dan ook zou ik dan een latere zorg vinden. Al spelend zal ze dan toch wel redelijk wat naar binnen krijgen. Af leiden is vaak ook een goede manier, boekje erbij aan tafel of een puzzeltje of favouriete speeltje etc.
Ik hoop dat ik nu dingen noem die jullie nog niet deden, want dan heb je er misschien wat aan. Heel veel succes met ''de ondeugd''

Groetjes Kirsten
 
Hoi,
Je dochter lijkt op mijn dochter.......en ik herken je bezorgdheid.
Mijn dochter is 1 jaar en eten is zeker niet haar favoriete bezigheid. En sinds paar weken wil ze net als jou dochter geen brood eten. Ze wilde al alleen maar droog brood, of soms met een beetje boter. Maar nu wil ze helemaal niet meer. Ze had wel dat ze 1 dag dat blue band goede start brood wilde eten. Maar dat was maar voor 1 dag.
Jou dochter drinkt tenminste uit de fles. Mijn dochter is een echt borstkindje. Ze wil gewoon niet van de borst af. Maar overdag krijgt ze geen borst meer. Geef dan de melk met een lepeltje en 'snachts krijgt ze bv
Ik geef haar dus kv-melk (gewone melk vind ze niet echt lekker) overdag (ook door de pap. Haar schema is nu: (met tussendoor water of thee en rijstewafel)
onbijt: 150ml pap
10:30 uur fruithap met 100ml melk
12:00 uur naar bed (geef in haar kamer nog een beetje melk met lepeltje)
15:00 uur 120-150ml pap (probeer wel eerst brood, zonder succes)
tussen 17 en 18 uur: avondeten (meestal potje) en 100ml yoghurt (zonder toevoegingen)
Voor het na bed gaan:(tussen 19 en 20 uur) papfles (200ml > ook weer met een lepeltje.
En dan tussen 20:00 en 07:00 nog 1 of 2 keer borstvoeding (soms zelfs 3x)

Verder moet al het eten gepureerd zijn, ze houdt niet van stukjes, want san spuugt ze het uit en wil ze helemaal niet meer. Alleen gekookte brocolli vindt ze lekker om zelf te eten. Mij maakt het niet uit of alles gepureerd moet zijn. Had mijn zoon (nu 3 jaar) ook. Heel lang wilde hij ook alleen maar gepureerd eten en op een gegeven moment at hij gewoon met ons mee zonder dat ik hoefde te pureren. Gaat vanzelf.
Maar ik hoop wel dat mijn dochter gauw meer vast voedsel gaat eten want dan zal ze waarschijnlijk ook 's-nachts beter doorslapen.
Sterkte
Chantal


 
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie. Chantal ik ben blij dat je net zo'n dochter hebt als mij. Ben hierdoor toch wat meer gerustgesteld omdat ik weet dat niet alleen mijn kind zo moeilijk doet. De kinderen van vrienden lijken altijd alles perfect volgens het schema te doen.
Mijn dochter slaapt ook niet goed door. Wij hopen dat dit als ze meer drinkt en eet dit ook beter gaat.
Haar schema is nu:
6.00-6.30 fles Erg vroeg
9.30 fruit hap
10.00 slapen(45 minuten)
12.00 Broodje(niet)
12.30 fles
smiddag als we geluk hebben een halve soepstengel
18.00 potje(halve) en toetje van danone
22.00 fles pap (anders is ze nog eerder wakker
Groetjes Jill
 
Terug
Bovenaan