Moeilijke eters

Beste  Ouders,

Mijn naam is Yasmine Esser. Ik ben een studente journalistiek van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Voor deze opleiding ben ik bezig met een culinair-artikel over smaken. Het gaat er voornamelijk over hoe het kan dat de ene persoon iets lekker vindt, en de ander niet. Dit betrek ik ook op kinderen.

Ik zou het erg waarderen als iemand van jullie mij zou willen helpen en iets kan vertellen over zijn of haar kind(eren). Bijna alle kinderen maken een fase van voedselneofobie door en ik zou graag van jullie horen hoe jullie hier mee om gaan.

- Hoe oud is uw zoon/dochter?  
-Welke  eten lust zij niet?
- Moet hij/zij de dingen die  ze niet lust wel opeten?
- Hoe zorgt u  er voor dat hij/zij dat wel opeet?
- Doet u bijvoorbeeld appelmoes door zijn/haar groente of hebt u een speciaal gerecht waardoor  hij/zij het wel lust?
- Als  hij/zij het niet opeet, dwingt u hem/  haar dan, door hem/haar bijvoorbeeld uren aan tafel te laten zitten?
- Waarom denkt u  dat hij/zij iets niet lust?
- Denkt dat u uw zoon/dochter dingen moet leren eten, of dat hij/zij sommige dingen gewoon nooit zal lusten?



Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Yasmine Esser

yasmine_esser@hotmail.com
 
Hoi Yasmine,
Mijn zoontje is nu 21 maanden. Wij hebben altijd eten gegeven volgens de rapley methode. Dat betekent ten eerste dat je niets pureert, maar ook dat je je kindje niets opdringt, zelf laat bepalen wat het eet. En vooral ook zelf laten eten. Ik bied mijn zoontje gezond eten aan, en het wisselt per dag wat hij lust en wat niet. Wel laten we hem altijd een hapje proeven (soms onder lichte dwang), omdat we gemerkt hebben dat hij dan vaak wel iets lust, terwijl hij het eerst niet zou willen. Maar als hij het niet wil dan mag hij dat zelf bepalen. En dat kan ook. Ik ben van mening dat kinderen zelf kunnen aangeven wat ze wel of niet willen eten en dat het heus wel goedkomt. M.n. groenten zijn hier soms lastig, maar hij eet verder hartstikke gezond, veel fruit, dus maak ik me daar verder niet druk om.
Ook hier een periode gehad (rond een jaar), dat hij bijna niets wilde eten. Hier heb ik niet moeilijk over gedaan en het is weer helemaal goed gekomen. daardoor weet ik nu ook in de toekomst dat het weer goed zal komen.
 
O ja....soms lust hij iets niet, en de andere dag eet hij het weer met smaak op. Ik blijf dingen aanbieden omdat ik denk dat hij dat dan wel eens een keer gaat eten.
 
Terug
Bovenaan