moeilijke keuze, dilemma...

Ik heb een vraag, zit met een dilemma.
Een dilemma die ws. iedereen  met I.V.F.  wel gehad heeft....
Of die er straks mee gaat starten.

Vorige week hebben wij onze intake gehad voor I.V.F.
Een fijn gesprek.
Ze begon ook over hoeveel embryo's we straks willen laten terug plaatsen.
En daar zit nu net ons dilemma.

Voor ons gesprek in het ziekenhuis waren mijn man en ik er over uit.
(na veel nadenken en gesprekken)
We laten er 2 terug plaatsen.
Voor ons gevoel hebben we meer kans,
En als we een 2ling krijgen is het van harte welkom.

Maar nu heeft onze arts uit het ziekenhuis zo'n terug plaatsing juist afgeraden.
Dit omdat een 2ling verhoogde kans op complicatie's geeft.
En het heeft maar 3 procent meer slagingskans als je 2 embryo's plaatst.
Als laatste had ze ter verdediging dat ouders met een 2ling minder gelukkig zijn als met een 1ling. (schandalige insteek  eigenlijk)
Dit omdat een 2ling extra drukte en stress opleverd.

Wie heeft hier ervaring mee?
En wat waren jullie beweeg redenen om er 1 of juist 2 embryo's terug te plaatsen?
Hoe staat jullie ziekenhuis hierin.

Mijn man en ik zijn er onzeker door geworden.
Ga je voor je gevoel,
Of wat het ziekenhuis zegt.
Eeerlijk is eerlijk; hier wil je eigenlijk niet over piekeren toch??

Groeten, Jana.

Hoi Jana,
hoe komen ze er bij om te zeggen dat een tweeling ouder minder gelukkig is?!? hebben ze dat onderzocht ofzo. Tuurlijk het is drukker maar ook erg gezellig. Maar goed misschien zijn wij (mensen die moeilijk kinderen kunnen krijgen) wel bevooroordeeld in een bepaald opzicht.

En ja er is natuurlijk ook nog de kans dat het embryo zich zelf ontwikkeld tot een tweeling, en dan zou je een drie of vierling hebben. Maar de kans dat ze allebei innestelen is natuurlijk ook niet gegarandeerd.

Wat er in het boek "Zwanger worden ook voor ons?" staat is dat ze de eerste keer liever 1 terug plaatsen en bij een volgende keer (minder moeilijk doen over) 2 (dat is wat ik eruit begreep).

Wat ik zelf zou doen? De eerste keer misschien 1 en mocht het niet lukken dan de volgende keer 2. Alhoewel ik altijd zei, ze kunnen me wat ik zou er twee terug geplaatst willen.

Schiet nog niet echt op, he. Doe wat jij denkt dat goed is en wat jij goed vind voelen.
Er was onderlaatst op tv een vrouw met een vierling en allemaal voor zover ik kon zien gezond.   Dus zou 2 dan een groot probleem moeten zijn? Ik denk van niet.

Sterkte met jullie beslissing.(en sorry voor het lange verhaal)

Groetjes Belle

Hallo Jana,

Wij hebben gisteren de punctie gehad. Viel gelukkig heel erg mee je hoort er soms zulke enge verhalen over. Wij hebben gekozen voor 1 embryo van topkwaliteit en als ze minder zijn 2.
Ook wij gaan het liefst voor 1 baby onze arts in het ziekenhuis hield zo'n zelfde soort praatje. Maar ik ken uit m'n omgeving een paar tweelingen en weet dat het heftig is. Natuurlijk ook wel leuk maar je leven staat echt op z'n kop.Wij horen dinsdag of de eicellen bevrucht zijn en dan woensdag de terugplaating.
Ik laat het nog wel wten of we 1 of 2 embryo's terug hebben gekregen.

Groetjes Denise

Hoi Jana,

Ik heb hier (helaas) ook heel lang rond gehangen. Je ken me denk ik nog wel.

Ik ben nu 17.3 wkn zwanger van de 1ste IVF  na TP van 1 embryo.

Wij hadden precies hetzelfde "probleem" als jullie.

Wij liepen voor alle vooronderzoeken, IUI's en IVF in het ASZ in Zwijndrecht en na de punctie zou de rest (bevruchting en TP) in het EMC in Rotterdam gebeuren.
Wij kregen ook van iedereen, onze eigen fertiliteitsarts in het ASZ en van de IVF arts in het EMC, het advies om er maar 1 terug te laten plaatsen.
Wij moesten voor de punctie al aangeven hoeveel embryo's we terug wilden laten plaatsen.  Dat vonden we een erg moeilijke keuze om van te voren te doen, we wilden het graag van de kwaliteit af laten hangen.  Wij hadden ook zoiets van; 2 maken er meer kans dan 1 en als er 2 blijven zitten zijn die van harte welkom na al die jaren tobben.
Maar ja.....  dat kon dus niet en het zou volgens hun helemaal niets uit maken. 1 maakte net zoveel kans als 2 ongeacht de kwaliteit. Ook vertelden ze over de problemen van een 2-ling zwangerschap en over de kans dat 1 of allebei zich zouden doordelen ( 3 of 4-ling).
Ze zeiden ook tegen ons; je bent nog jong, hardstikke gezond, je bent al een keer zwanger geweest (na 1ste IUI <----- miskraam na 6 wkn)  dus het kan en het is de 1ste iVF.
Lukt het de 1ste keer niet dan geven wij het advies om de 2de of 3de IVF 2 emmy's terug te laten plaatsen.
Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als wat ze tegen jullie vertelden.

Wij hebben dus de "moeilijke" beslissing genomen om er maar 1 terug te laten plaatsen (ik hoopte maar dat we er geen spijt van zouden krijgen achteraf als het zou mislukken).

Nou liep onze IVF van een leien dakje. 10 follikels, 8 eitjes en  mijn man had de beste score ooit na bewerking ( 4 miljoen). Zo'n "hoge" score  had hij nog nooit gehad.
Van de 8 eitjes waren er 6 bevrucht en ze waren alle 6 goed doorgedeeld.
Ik kreeg op dag 3 een mooi 8-cellig embryotje terug geplaatst.
En daar ben ik nu dus 17.3 wkn zwanger van.
Achteraf zijn we natuurlijk dolblij dat het er maar 1 is want 2 is gewoon hardstikk druk enzo.

Jullie moeten samen heel goed afwegen wat jullie willen.
Ik kan jullie niet adviseren wat jullie moeten doen. Maar wij zijn achteraf erg blij dat we er maar 1 terug hebben laten plaatsen, wij wisten dus (bijna) zeker dat het er maar 1 zou zijn  na de positieve test.

Heel veel succes met het maken van deze beslissing.

Kruimel

Maar ik lees ook vaak verhalen van mensen die er wel 2 terug hebben laten plaatsen en waarvan er maar 1 is blijven zitten (kijk bijv naar Deez).
Dus het is gewoon het hardstikke moeilijke beslissing die je moet nemen van te voren, wat is verstandig.

Hmmmm  er ging volgens mij iets fout.
Dat allerlaatste stukje wat onder Kruimel staat moet er dus nog ergens tussen.

Maar maar niet uit, je begrijp wel wat ik bedoel.

Hoi Jana

Wij hebben geen enkel advies gekregen hierover. Ik ben ooit spontaan zwanger geraakt, maar dit is helaas fout gegaan (lang verhaal zal ik je niet mee vermoeien)
Aangezien mijn man's dochtertje ook via ivf tot stand is gekomen, ben ik uitgegaan van zijn ervaring. Daar zijn er toen de tijd 2 teruggeplaatst en is er maar 1 kindje uitgekomen.
Wij hebben er 2 terug laten plaatsen en morgen zien en horen we met hoeveel ze zijn overgebleven. Ik ben dan 8 weken zwanger.
Ook ik kan je niet vertellen wat te doen.
Succes

Liefs

Lydia

Hee Jana,

Wij wilden ook  heel graag twee terugplaatsingen, moesten dat ook aangeven bij de punctie.
De fertiliteitsarts raadde ons dit ook af. Ik was op zich er allemaal op tijd bij en tweelingzwangerschappen brengt bepaalde risico's met zich mee vertelde ze. Het is natuurlijk niet fijn om meerdere pogingen (icsi) te krijgen, maar ze adviseerde als er een topembryo was 1 terugplaatsing, maar als ze minder van kwaliteit waren 2. Hier waren we het dan mee eens, ze legde de redenen goed uit.
Het werden er dus 2 van veel mindere kwaliteit en je weet dat het resultaat 1 eendje is!!!!
Vraag naar de kwaliteit van je emmy's, maar uiteindelijk wil  dat ook niet alles zeggen, want ik heb al vaak gelezen dat een toppertje niet wil nestelen.......
Als je er echt twee wilt ongeacht de kwaliteit, dan moet je dat echt weer aangeven en doen wat je hart je ingeeft!!
Succes!!!!

Lieve meiden,

Bedankt voor jullie reactie's.
( ook namens mijn man)
Fijn om te horen hoe jullie er over denken,
en welke beslissingen sommigen al genomen hebben.
Je moet uiteindelijk de beslissing wel  samen nemen,
maar jullie kijk er op hebt absoluut!!

Het blijft een moeilijke keuze.
Vooral omdat je van te voren nooit weet of het de juiste is.
Zoals het er nu voor staat gaan we de eerste x voor 1 embryo.
Mocht de  kwaliteit van de embryo's minder zijn dan worden het er 2.
Bij poging 2 en  3 ( hopen dat die niet meer nodig zijn....) ,
besluiten we dan ws, voor 2 terug plaatsingen.
We hopen zo wiezo dat het tot een terug plaatsing komt.
Want dat is eerst maar even afwachten.

Deze week krijgen we nog eerst de uitslag van het uitgebreidde bloedonderzoek.
Dan wachten op de aankomende menstruatie en daarna gaan we er volledig  voor...
SPANNEND.
Groeten,  Jana.

Terug
Bovenaan