Moeilijke ochtenddutje

<p>Hoi dames,</p><p>Ons kleintje is over 2 dagen 16 maanden en sinds 2 weken doet ze ineens erg moeilijk met der ochtend dutje. Ze is wel moe en gapen, maar zodra ik der naar bed wil brengen is het drama en gillen. Uiteindelijk na een methode die ik van onze slaapcoach geleerd heb valt ze na een half uur toch in slaap. En doet dan een dutje van een half uur, maar als het niet werkt doet ze uiteindelijk geen ochtenddutje. Ze is dan wel sneller moe op de dag.</p><p>Zou ze al toe zijn aan 1 slaapje op de dag? Vind het wel lastig want ze is toch nog best moe na 2,5u nadat ze s'morgens op staat. En ze is in de middag ook nooit een lange dutjes persoon. Hooguit 30 min tot een uur.</p><p>Wat zouden jullie doen? Tips?</p><p>Thanks</p>
 
Idd het ochtenddutje overslaan. Proberen lekker te spelen en iedere x ietsje later na bed doen. Gaat ze straks vanzelf een langere middagslaapje pakken en de ochtend overslaan. Tenminste werkte bij onze zoon wel met 14 maanden toen
 
Onze kleine ging met 16 maanden over naar 1 slaapje. Hij sliep overigens s ochtends en s middags nog vaak 1.5, maar ik vond dat hij er met zijn 16 maanden wel aan toe was en ik ook, zodat ik s ochtends wat langer met hem op pad kon. Eerst was het even wennen en was hij s avonds heel moe, maar dan deden we lekker rustig een boekje lezen. Maar na een week was hij al gewend. Je kunt het altijd een keer proberen... bijtijds lunchen en dan lekker naar bed.
 
Mijn beide dochters gingen met 14.5 maand over naar 1 dutje. Zo te lezen is jouw kindje er ook aan toe. Maar dat kost in het begin gewoon moeite, om wakker te blijven. Ik ging vaak rond 10u even naar buiten, om 11.00 eten en dan sliepen ze 11.30. Naarmate ze ouder werden,kon dat steefs verder opgeschoven worden. De jongste is nu 20 maanden en red het om om 12.00 te eten en dan slaapt ze 12.30.

Verwacht niet dat het vlekkeloos gaat, ik vond de overstap van 2 naar 1 dutje lastig en het duurt echt minstens een maand voor ze eraan gewend zijn. Ze zijn rond 11.00 gewoon MOE! Dus het is echt doorzetten en rekken in het begin.

Ze moeten ook leren één lange dut te doen ipv 2 kleintjes. Ook dat kost een maand. Eerst sliepen mn dochters maar een uurtje, maar na een maand werd dat heerlijk 2 a 2.5 uur!

Succes!
 
Ik werk trouwens op een kinderdagverblijf en met 14-15 maanden gaan de meesten over op 1 dutje. Een enkeling al met 12 maanden of pas met 17 maanden. Maar 16 maanden is helemaal prima.

Gezien Je kindje het ochtenddutje gaat weigeren, is het gewoon tijd ervoor. Misschien kun je het nog 2 weken uitstellen , maar uiteindelijk moet je er toch naartoe binnen nu en een maand.

De hele ochtend in de weer zijn met een kind dat niet wilt slapen en veel moeite doen voor een slaapje van 30 minuten is ook niet echt fijn. Je moet even een nieuw ritme vinden, lekker in de ochtend om boodschappen en naar de speeltuin. Als je er eenmaal aan gewend bent dat ze 1x slaapt en ze doet 1 lange slaap van 2 a 3 uur is dat heeeeeerlijk. Zoveel fijner dan met moeite 2x 30/60 minuten.

Bekijk het per dag. Lijkt ze om 10.00 echt moe? Dan naar bed. Lijkt ze niet moe? Dan naar buiten en wakker houden tot minimaal 11.30.

Als ze bij mij om 10.00 naar bed gingen, en om 10.15 nóg niet sliepen, gingen ze uit bed en dan mochten ze dus niet eerder weer slapen dan 11.30/12.00. Sommige dagen hadden ze 2x slapen wel nodig, andere dagen niet.
 
Hoi! Ik herken je verhaal precies! Bij mij was dit ook elke keer. Tot 3 dagen terug. Ik laat mijn zoontje nu gewoon s'ochtends zolang uitslapen als hij wil en dan geef ik hem pap. Dan lezen we een boekje en gaat hij op het potje een plas en poep doen. Dan ben je zo een half uurtje verder. Dan aankleden, en lekker spelen in de box tot de koffie rond 10.15/10.30 uur. Lekker fruit met drinken en koekje. Daarna rond 11.00 uur nog lekker spelen in de box tot ongeveer 12.30 uur. En dan rond 13.00/13.30 uur naar bed tot ongeveer 16.00 uur. Bij hem werkte het gelijk! Hij slaapt heerlijk smiddags een lange middag
 
Bedankt voor de reacties. Ja deze overgang is wel t lastigste. Nu al 4 dagen op een rij beetje der slaap signalen bekeken in de ochtend, dan ging ze om half 9 toch al gapen en moe zijn. Dus dacht leg der toch in bed en dan zien we t wel. Maar dan lag ze en na 10 min weer op en de andere 3 dagen heeft ze gewoon 20 min gekletst in bed en niet geslapen. Maar de middagen blijven voor nu dan ook nog kort, 30 tot 45 min. En dat voor 1 hele dag. Wat resulteert dat ze voor der nachtslaapje erg druk gaat zijn en humeurig. Dus deden we der rond 18.15 al in bed en dan slaapt ze wel klokje rond tot 6u.
Het enige aparte wat wij apart vinden is als ze bij oma en opa slaapt dan slaapt ze wel smorgens een half uur en smiddags 1,5u. Kennen jullie dat ook? Zo apart. Thuis geen ochtenddutje meer willen en daar wel. En daar in middag altijd lang en hier kort. 
Ik zal iig proberen 1 deze dagen der ochtenddutje te laten vervallen, ze zit nu ook nog in een sprong, dus dat speelt ook vaak mee. Maar daarna hooooopen dat ze de middag langer slaapt. ;-))
 
Terug
Bovenaan