Moeilijke slaper

Mijn zoontje van 10 maanden is een hele moeilijke slapen (in de nacht)

Als hij eenmaal slaapt is het geen probleem dan slaapt hij ook altijd lekker door maar dat in slaap komen is een grote drama.

Vanaf 20:30 uur iedere dag zijn ik en mijn vriend bezig met hem in slaap te maken want zelfstandig doet onze kleine dit absoluut niet. Om 01:00 uur elke dag slaapt hij dan nogsteeds niet met alle moeite en laatste energie die we hebben proberen wij hem nog in slaap te maken in de nacht. Om 01:30 / 02:00 uur slaapt hij dan pfff eindelijk kunnen we ook slapen. We zijn allebei dood op moe en radeloos niks helpt, geen fles helpt of filmpjes of white noise helemaal niks helpt. Ik ben super verdrietig en moe iemand die me kan helpen alsjeblieft ??

Misschien is 20.30 te laat voor hem, hij kan dan door oververmoeidheid wellicht niet in slaap komen?

Het kan ook zo zijn dat hij overdag teveel prikkels krijgt.

Er spelen denk ik een aantal zaken mee in de slaapproblemen. Wat ik uit je bericht begrijp is dat jullie kindje van jullie afhankelijk is geworden om in slaap te komen. Hij heeft zich zelf misschien nog niet aangeleerd om zelf in slaap te vallen. Dit is een vaardigheid die baby's moeten leren. Dat doe je het beste door een vast slaapritueel in te bouwen zodat de situatie voor je kindje voorspelbaar wordt en hij dus weet wat hem staat te wachten. Een slaapritueel kan van alles zijn als het maar voorspelbaar is en niet te lang duurt. Bijvoorbeeld tanden poetsen, slaapzak aan, boekje lezen, gordijnen dicht, laatste knuffel, muziekje aan en in bed. Geef hem een knuffeldoekje of iets waar hij aan gehecht is. Als hij huilt, even aanhoren. Krijsen? Kamer in lopen, aai over de bol, zeggen dat het goed zo en hij moet gaan slapen en de kamer weer uit lopen. Dat blijf je herhalen. Even een paar avonden/nachten investeren en je hebt een kind wat goed gaat slapen.
Een ander advies wat ik je mee zou willen geven is de bedtijd. Ik vind de bedtijd erg laat voor zo'n jong kind. Een gezonde bedtijd is tussen 18.30 en 19.30. Door te lang opblijven raken kinderen op den duur oververmoeid.
Slapen is echt ontzettend belangrijk om te groeien en om opgedane vaardigheden te onthouden.  Hoe slaapt je kindje overdag? Op deze leeftijd hebben de meeste kinderen nog 2 slaapjes. Ze kunnen nog niet zo lang wakker blijven. Misschien kan je daar ook nog wat uit halen?
Succes ermee. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Het gaat echt werken! Ga er samen voor want aan oververmoeide ouders heeft je kindje niets. 

Hoe slaapt je kindje overdag? Hoe laat wordt hij wakker, hoeveel slaapjes, welke tijden ongeveer. Hoe eet en drinkt hij? Daarmee kunnen we wat beter adviseren denk ik. 

Terug
Bovenaan