Moeilijke werkgever.

Beste iedereen,

Heb vandaag gesprek gehad met mijn baas ( na weken zeuren van mijn kant want hij wou niet praten)over mijn verlof straks en over na het verlof.
Ik ben tandartsassistente en werk alleen met mijn baas samen dus heb geen collegas.
Hij deed heel raar en terwijl we het eerst over wel minder werken hebben gehad(en dus een andere assistente erbij aannemen) wist hij nu opeens niet meer zeker of hij wel 2 partimers wou en hij moest er nu opeens overnadenken...( heeft hij 9 weken de tijd al voorgehad...ben namelijk nu 21 weken en heb het met 12 weken vertelt.)
Dus ik kan nog steeds nix gaan regelen qua kinderopvang want ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben....
Erg vervelend allemaal.

Weet nou niet zogoed wat ik hier mee moet en ben er ook niet op doorgegaan want stond echt op uitbarsten dus heb het maar zo gelaten..
Hebben mensen hier ervaring mee en weten jullie of ik wel mag eisen dat ik minder wil gaan werken??
We werken namelijk nu samen van maandag tot donderdag en op vrijdag is de praktijk gesloten en ik wil 3 dagen gaan werken .(dus een assistente voor 1 dag erbij en mocht dat moelijk zijn dan wil ik ook wel 2,5 dagen gaan werken)
Mag ik dit eisen of kan hij mij dan ontslaan of kan hij het weigeren??
Ik werk er al 3 jaar en het is voor mij echt moeilijk om een nieuwe baan te vinden.

Wat nu te doen???Help!!!

xxx

je zit in een moeilijk pakket. Zelf heb ik daar ook ingezeten. Bij mijn oude werkgever zou ik 3 dagen werken en iemand anders zouden ze aannemen ook voor 3 dagen. Ineens raakte mijn man in de wao en wilde ik 4 dagen werken. Dat vonden ze goed, alleen namen ze er niemand extra bij aan. Afspraak was dat ik dat minimaal een jaar zou doen en in de hoop dat mijn man dan weer zou werken en het alsnog parttime kon worden. Nou, toen mijn man weer gelukkig kon werken en ik aangaf alsnog naar 3 dagen te willen kon het ineens niet meer en wilden ze geen 2 parttimers etc. Na heel veel zeuren mocht ik ene week 3 dagne werken en andere week 4 dagen. Heb toen maar andere baan gezocht, omdat ik dat echt te veel vond ivm mijn man werkt avonden en nachten en het was geen doen.

Volgens mij heeft je baas hier dus recht op, want je bent voor die 4 dagen aangenomen en hij is dan niet verplicht je minder te laten werken helaas. Ik hoop voor jou dat hij alsnog overstag gaat, scheelt weer kopzorgen voor je.

Succes en laat weten hoe het afgelopen is.

groetjes davina

ik zou het is navragen bij de bond   en op internet gaan snuffelen, je mag niet ontslagen worden op zwangerschap dat staat in de wet als je een contract heb onbepaalde tijd! Heb je een contract voor bepaalde tijd dan mogen ze elke reden geven.

Ik zou toch nog is met je baas gaan praten dat je het toch snel moet weten ivm eventuele kinderopvang.

Ff over de kinderopvang, ik zou gewoon inschrijven voor zoveel mogelijk dagen. Je bent eigenlijk al te laat met inschrijven trouwens.

Ik heb me ingeschreven bij verschillende kinderdagverblijven toen ik tussen de 13e en 16e week was en ik heb nog steeds geen plek. Ik ben nu bijna 36 weken.

Je zegt dat de praktijk alleen op ma-do open is dus ik zou gewoon voor die dagen gaan inschrijven.
Je kan je altijd terug trekken - het is vrijblijvend een inschrijving je bent niet verplicht om al die dagen te nemen.

succes!

Altijd leuk die werkgevers... Maar ja, 't is wat dubbel, van hun kant gezien is het ook wel logisch dat het moeilijk is voor ze, helemaal in deze tijd. Maar toch, stukje duidelijkheid van beide partijen is wel op zijn plaats en dan kun je beide verder!!

Ik denk dat je het beste eerst even kunt informeren bij de bond, zodat je weet waar je staat en wat je mag eisen van je baas. Het is wel te hopen dat jullie het samen goed kunnen oplossen, want als je er blijft werken, de sfeer zal dan nooit meer hetzelfde wezen als voorheen.

Zelf heb ik ook zo'n baas gehad. Ik werkte toen 40 uur in de week en ik kon dat niet meer aan, mede door prive-omstandigheden. Aangezien ik toen nog een jaarcontract had, heb ik dus aangedrongen op een gesprek, ruim voor het einde van het jaarcontract. Echter heeft hij daar nooit naar geluisterd en als je jaarcontract verlopen is, zonder dat er een gesprek, cq verlenging  plaatsvindt, wordt je contract automatisch verlengd met het zelfde contract als wat je had. Ik was het daar dus niet mee eens, en heb echt 4 maanden bijna dagelijks gevraagd om een gesprek. (reden niet gegeven). Uiteindelijk is bij mij toen de bom gebarsten en heb 'm toen goed de waarheid verteld. Ik zat toen gewoon tegen het overspannen aan. Met veel pijn en moeite ben ik toen 36 uur gaan werken, dat heb ik drie weken volgehouden. Want ik moest wel hetzelfde werk doen, kreeg er extra taken bij en dat in minder uren... Uiteindelijk ben ik dus weggegaan bij dit bedrijf, en heb nu een veel betere baan!! Ik weet nu het verschil tussen een goede en slechte baas!!! Een goede baas weet dat als jij wat wilt en als hij/zij daar goed mee omgaat, dat je hij/zij een werknemer terug krijgt die er voor 200% staat!!

't is wat een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je de juiste weg weet te vinden en dat jullie tot een goede oplossing kunnen komen!! Misschien dat je iets met ouderschapsverlof kunt doen, want volgens mij mag hij dat niet weigeren (100% zeker weet ik dat niet)

Liefs Rixt

Jij hebt gewoon recht op een parttime contract. Je leest vaak dat een werkgever na een zwangerschapsverlof akkoord moet gaan met wat jij voorstelt, maar dat is maar voor een gedeelte waar. De regel is als volgt:

Elke twee jaar mag jij je aantal uren per week aanpassen. Een werkgever moet hiermee akkoord gaan (maar alleen als je minder wilt gaan werken, niet meer). Als jij dus in de laatste twee jaar niets veranderd hebt, moet je werkgever er nu wel mee akkoord gaan. In de praktijk is dat dus vaak na een zwangerschapsverlof, omdat er daarvoor geen reden  was minder te gaan werken.

JIj mag dus aangeven hoeveel je wilt gaan werken. Maar jouw werkgever mag dan weer bepalen welke dagen dat wordt. De meeste werkgevers doen dit in overleg met jou, maar dat hoeft dus niet.

Op de websites van postbus 51 en sociale zaken is hier ook veel over terug te lezen.

xxx
Mama van Navara

Terug
Bovenaan