Moeite met 3e slaapje

Mijn jongste zoon is nu ruim 4 maanden. Vooropgesteld, we zijn gezegend met prima slapers. We brengen wel eens een speentje snachts en overdag, maar hij slaapt zelfstandig in en slaapt de eerste twee slaapjes vaak 2 uur. In de nacht ook van 7 tot 7 met dreamfeed, mar dus soms een speentje. Alleen het 3e slaapje is dus erg moeizaam. We proberen er echt moeite in te steken en de draagzak, wandelwagen en auto doen ook niet echt hun werk als ultieme methodes. Daar krijgen we dan een slaapje van 10 minuten mee gedaan en soms vecht ie gewoon zo hard dat we opgeveb. Soms slaapt ie na veel moeite in rond half 6 en dan zitten we een beetje met de tijd naar de avond. Ik merk dat ik er soms wat obsessief mee bezig ben om hem in slaap te krijgen, maar er loopt ook een peuter die aandacht verdiend. Nog tips of gewoon loslaten (maar dan rekken we die wakkertijd wel erg op)?
 
Mijn zoontje is van geboorte af aan ap een rommelaar qua slaapjes overdag. Wij laten het gewoon. Als hij echt te moe is dan helpen we hem met in slaap vallen en dan als hij al na een half uurtje wakker wordt is hij alweer super vrolijk. Ene dag slaapt hij wat meer dan de andere, we volgen hem gewoon en tot nu toe slaapt hij dan snachts ook top. Maar, dat werkt voor hem, zegt natuurlijk niks over wat voor jou kan werken
 
Heb je al eens geprobeerd het bij 2 slaapjes te houden? Onze dochter sliep vanaf 4 maanden 2 slaapjes en dan een goede nacht. Blijkbaar had ze die 3e niet nodig... Misschien niet volgens de boekjes, maar wel volgens haar behoeften...
Succes! 
 
Het klinkt best logisch. Ze hèbben op die leeftijd rond de 3.5 a 4 uur slaap nodig en snachts dan goede nacht gerekend. Ik heb me wat verdiept in schema's en de meeste zeggen in de ochtend een uur laten slapen, smiddags 2 en eind dag nog half uurtje. Dan kom je inderdaad qua tijd. Misschien is je kindje te uitgerust met 2 x 2 uur en heeft het niet nodig. Gelukkig zijn ze allemaal anders :)
 
Bedankt voor jullie reacties, misschien toch wat meer loslaten inderdaad en kijken hoe het komt.
@Anemoontje: ik zat ook wel te denken dat ie misschien al voldoende uren maakt.
 
Terug
Bovenaan